
Jakoby se s tím v poslední době doslova roztrhl pytel. Stojíte si takto ve frontě, vyskládáte nákup na nákupní pás a čekáte, až budete moci zaplatit a zboží si jednoduše odnést domů.
Děje se to stále častěji
Ve chvíli, kdy na vás přijde řada a máte již zaplatit, což je to jediné, co v ten okamžik chcete udělat, začne se vás prodavačka dotazovat na to, zda si nechcete koupit ještě něco jiného v rámci nějaké zvýhodněné nabídky.
“Tuhle jsem byla v drogerii Teta a prodavačka tam byla opravdu otravná. Každému nabízela nějaký časopis k nákupu za zvýhodněnou cenu. Akorát to zdržovalo a člověk musel říct, že nechce. Není to vůbec příjemné,” říká pro server Mix24.cz paní Klára z Prahy.
Obchodní řetězce dobře vědí, že tato marketingová taktika dobře funguje. Ale ne proto, že by lidé nabízený produkt na kase skutečně potřebovali, to by si ho totiž jinak koupili normálně, ale především proto, že je to forma určitého nátlaku.

Lidé si to nespočítají
“Za vámi je deset dalších lidí, kteří slyší co řeknete. Navíc na to nemusíte být vůbec připraveni a pocitově nechcete zklamat, takže si produkt klidně i vezmete,” vysvětluje odborník na obchod Roman Matoušek.
Podobný postup dnes praktikují všechny možné řetězce, ať jsou to prodejci potravin, drogerie nebo elektroniky. V některých případech lákají třeba na to, že když si koupíte určitý výrobek, dostanete na věrnostní kartu velké množství bodů.
Čtěte také: Klíčová potravina v českých obchodech brutálně zdražuje. Lidé už vyrazili pro zásoby, skupují všechno
Člověk si ale v takovém případě rychle nespočítá, zda se mu to vyplatí. Zkrátka a dobře, nejde o nic jiného než prodejní nátlak, který by v klasických obchodech, kde si lidé chtějí jen v klidu nakoupit, neměl co dělat.
Foto: Shutterstock
Tenhle přístup není žádná novinka a hlavně zaměstnanci za to nemohou. Zaměstnavatel tlačí na své zaměstnance ať zvýší prodej tzv doplňkovým prodejem aby dosáhli měsíčního finančního plánu a tím pádem mohli zaměstnanci dostat prémie. V druhém případě mohou být zaměstnanci dokonce postihnuti (kontrola Mystery shoper) ,že nenabízí doplňkový prodej nebo jiné služby zavedeny zaměstnavatelem.
Nic není černobílé. Pan autor článku by si měl zjistit důvod, proč tak zaměstnanci činí. Já pracovala v obchodě s oděvy 6 let a stále se mi příčila povinnost oslovit zákazníky do 2 minut ! (přišlo mi,že se zákazníkům vnucuji). Manager nás sledoval a pokud zjistil,že tyhle pravidla porušujeme, tak sáhli zaměstnanci na odměny!!
Tak konkrétně v Tetě jde o časopis z jehož prodeje jdou peníze na charitativní projekty a stojí asi 10 Kč, to není zas tak moc. Zde a i v jiných obchodech stačí říct jen: “Děkuji, nepotřebuji!” Můžeme být k prodavačkám slušní, mají to zkrátka nařízené se ptát. Chovejme se k sobě trochu empaticky a slušně!