
Lidé v České republice už se nestačí divit, za co všechno se dnes musí platit. Začíná to být skutečně nepříjemné a průměrná domácnost se může dostat s hrazením různých poplatků do potíží. Hlavně tehdy, když o nich neví a neplatí je.
Co to má znamenat?
Nedávno vešly v platnost změny v rámci povinného ručení. Těch je celá řada, přičemž jednou z největších je to, že se navýšil minimální pojistný limit, což drtivé většině lidí zvedlo pojistky na jejich osobní vozidla. Aby toho ale nebylo málo, rozšířil se také okruh vozidel, za která je třeba povinné ručení platit.
Jednu dobu se spekulovalo dokonce o tom, že by ho měli platit i cyklisté, což se do této vlny nevešlo, ale v budoucnu to může přijít. Novela rozšířila okruh dopravních prostředků, ze které je třeba platit, a to následovným způsobem.
“Takovým vozidlem se podle návrhu míní motorové nekolejové vozidlo určené k pohybu po zemi, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 kilometrů v hodině nebo provozní hmotnost přesahuje 25 kilogramů a maximální konstrukční rychlost dosahuje více než 14 kilometrů v hodině,” řekl pro iRozhlas.cz Tomáš Smolík ze společnosti D.A.S.

Může být výjimka
A co že to znamená v realitě? Povinné ručení by aktuálně měli platit třeba lidé za oblíbené elektrokoloběžky. A to navzdory tomu, že za elektrická kola se neplatí, a to proto, že elektrický pohon tu je využíván jako pomocný.
Nově je ale potřeba platit i za zahradní sekačky o určitých parametrech. V praxi to jsou hlavně takzvané traktůrky. Tam je rozhodující ještě jedna věc. A to, zda daný stroj používáte pouze na své zahradě a nevyjíždíte s ním na veřejné komunikace, například někam vysypat trávu. Pokud ano, platit musíte. Jinak ale můžete dostat výjimky na využívání v uzavřených prostorách.
Čtěte také: Tohle už na zahradě v Česku dělat nesmíte. Kdo to zkusí, toho sousedi udají a dostane tučnou pokutu
Platí ovšem také to, že zahrada musí mít v takovém případě jasné ohraničení. Měla by být tedy oplocena a naopak nesmí být volně přístupná.
Foto: Shutterstock