
Máme tu opět sezónu letních dovolených, kdy už zbývá jen pár týdnů do toho, než to všechno vypukne skutečně naplno. Cestovní kanceláře očekávají rekordní tržby, jelikož opět zdražily a poptávka po zájezdech zároveň strmě roste.
Dovolené se rozjíždějí
Ekonomové nad celou situací sice kroutí hlavou, protože situace země není kdovíjaká, ale vypadá to, že domácnosti stále peníze mají. A tak se v létě rozlétnou do Řecka, Turecka, Egypta, Španělska či dalších oblíbených destinací.
Čech jako turista přitom začíná být určitým pojmem i v těchto zemích. Zatímco dříve jsme spadali do stejného pytle jako ostatní cestovatelé z východní Evropy, dnes už tamní podnikatelé přeci jen dokáží rozlišit jednotlivé skupiny. Češi jsou totiž jako turisté velmi početní, avšak nikterak zvlášť oblíbení.
“Pokud jde o útratu, tak jste jedni z nejhorších v Evropě. Z většiny lidí, kteří sem na Krétu přicestují z Česka stejně nic nemám, protože se stravují v hotelu v rámci režimu all inclusive,” říká majitel restaurace Nikos. “Když přijedou Němci nebo Nizozemci, tak ti jdou z hotelu ven a okusí místní kuchyni. To je přeci něco úplně jiného než to jednotvárné jídlo v hotelu.“

Postupně se to vyvíjí
Češi však mají pověst těch, kdo naplno využívají služby, které mají předplacené a na místě nechtějí nechat ani korunu navíc. “Když už někdo z nich přeci jen vyrazí do města a zastaví se u mé restaurace, poznám ho už od dveří. Váhavě totiž listují jídelním lístkem a porovnávají, kde je to nejlevnější,” popisuje restauratér. “Vůbec se neuvolní a vždycky akorát počítají, kolik euro tu nechají. Když jim nabídnu něco z denní nabídky, která není jasně napsaná v jídelním lístku, tak hlavní, co je zajímá, je kolik to stojí. Ale já je přeci neokradu. Není to žádná past, takové jídlo stojí úplně normálně.“
Čtěte také: Češi se v Turecku utrhli ze řetězu. Hotel proti nim musel tvrdě zasáhnout, popsala zoufalá delegátka
Zjevně to bude ještě nějakou dobu trvat, než si Češi získají status ceněných zákazníků. Zatím jsou podle všeho ve fázi, kdy milují all inclusive. “Ano, je to také proto, že dopředu vědí, kolik za dovolenou utratí a nemusí se bát, že je oškubou místní poskytovatelé služeb,” říká Alois Větvička, který je odborníkem na výjezdovou turistiku.
Foto: Shutterstock
Stačí jméno autora abych to vůbec nečetl.