
Česká republika je poměrně konzervativní zemí, kde je zavádění jakýchkoliv novinek velmi problematické. Jasným důkazem jsou například samoobslužné pokladny, které v mnoha supermarketech skýtají skutečně kuriózní obrázek.
Těžko si zvykají
Můžeme být svědky momentů, kdy lidé stojí dlouhé fronty na klasickou pokladnu, kde sedí prodavačka, zatímco hned vedle je úsek těch samoobslužných, kde není vůbec nikdo nebo jen pár lidí s menším nákupem.
Jakoby čas neměl pro lidi žádnou hodnotu, a tak si raději postojí dvacet minut ve frontě, než aby byli odbaveni v průběhu několika málo minut a mohli zamířit domů. Například obchodní řetězec Lidl zavedl samoobslužné pokladny jako jeden z posledních, přičemž je opravdu vydatně tlačí kupředu.
“Stalo se mi dokonce, že zavřeli všechny ostatní pokladny a já musel na tu samoobslužnou. Poprvé v životě, takže jsem tam strávil s velkým nákupem asi půl hodiny,” rozčiluje se pan Miloš z Ostravy.

Lidem to hodně vadí
Další zákazníci si stěžují na jiné specifikum samoobslužných pokladen. “Tak jsem tomu dal šanci a hned mě to namíchlo. Normálně jsem si namarkoval nákup a chystal se zaplatit. Když v tom pokladna začala rudě blikat a displej hlásil, že jsem byl vybrán k namátkové kontrole,” říká pan Josef z Prahy. “Copak jsem nějaký zloděj? Prodavačka po mě pak všechno kontrolovala, ale žádnou chybu jsem neudělal. Víckrát tam však nepůjdu.“
V některých obchodech zjistili, že se jim skrz samoobslužné pokladny ztrácí spousta zboží. Češi jsou totiž vynalézaví a naučili se, jak na tomto moderním způsobu placení šetřit. Využívají nejrůznější triky, kterých už je plný internet, a řetězce pak prodělávají.
Čtěte také: Strašlivé máslo v českých obchodech. Zase je v akci. Kdo si tohle koupí, ten hodně prohloupí
Díky tomu musí zavádět více a více kontrol, což ovšem zákazníky pro změnu odrazuje. Šíří se mezi nimi dokonce i takové dohady, že plochu se samoobslužnými pokladnami někdo sleduje přes kamery a kontroly napřímo řídí, a to například podle toho, jak daný člověk vypadá či působí.
Foto: Shutterstock