
Pokud je s nějakým druhem potravin v České republice opravdu velký problém, jsou to zejména olivové oleje. Ty se tu prodávají až nehorázně draze, obzvlášť pokud to srovnáte třeba se supermarkety v Itálii, ale to by se dalo ještě tolerovat. Problém je, že olivový olej často nesplňuje deklarovanou kvalitu a někdy je dokonce nebezpečný.
Stala se drsná chyba
Státní zemědělská a potravinářská inspekce již několikrát konstatovala, že olivový olej mnoha druhů je v Česku šizený. Například ten, který se vydává za extra panenský, mnohdy této úrovně vůbec nedosahuje. Bavíme se tu přitom o produktech za mnoho set korun.
Tentokrát je problém ještě větší. Obchodní řetězec Makro totiž oznámil, že prodával hodně pokažený olivový olej. Ten měl obsahovat kontaminující prvky, které tam neměly co dělat.
“Během pravidelného testování byla zjištěna zvýšená hodnota chemické kontaminace minerálními oleji,” uvedla společnost na svém webu. To je závažné zjištění a je potřeba si to rozebrat. Jak je možné, že se do olivového oleje dostal minerální olej? A proč vlastně Makro daný produkt netestuje předtím, než ho uvede na trh, ale až potom, kdy si ho mnoho lidí koupí.

Obchod se nechová dobře
Šlo přitom o olej prodávaný pod privátní značkou ARO. Jmenuje se Olivový olej z pokrutin a prodává se v balení po 1 litru. Datum jeho výroby je 3. července 2024, přičemž spotřebovat se měl do 3. ledna 2026. Prodával se tedy velmi dlouho a mnozí ho mohou mít stále doma.
V podobných případech řetězce obvykle postupují tak, že zákazníci mohou výrobek vrátit i bez předložení dokladu. Ovšem Makro na něm z nějakého důvodu trvá, jinak vám peníze jednoduše nevrátí. Kdo si ale schraňuje doklady, když nakupoval třeba před několika měsíci? Alternativou je vystavení duplikátu, ovšem to vyžaduje hodně času, který budete muset trávit na zákaznickém úseku. Peníze vám přitom nepochopitelně vrátí pouze do 31. května 2025, byť je trvanlivost výrobku mnohem delší.
Čtěte také: Naprostý průšvih. České obchody prodávají šizené oleje. Kontrolou neprošel skoro žádný
Makro tady má jednoznačně máslo na hlavě, ovšem zákazníkům přesto diktuje tvrdé podmínky. Namístě by měla být spíše velká omluva a nějaká kompenzace. Tento obchodní řetězec přitom vlastní nejbohatší Čech Daniel Křetínský.
Foto: Shutterstock