
Mnoho lidí v České republice má podezření, že na nich obchodní řetězce vydělávají nepřiměřeným způsobem. Přitom dříve byli rádi za to, že je tu tolik slevových akcí, než se však ukázalo, že je to celé jen jedna velká past na zákazníky.
Čísla hovoří jasně
Slevy jsou tu totiž počítány z uměle navyšovaných standardních cen, které by třeba v zahraničí nikdo neakceptoval. Teprve když dojde k započtení akce, dostanete se na jakž takž rozumnou částku, ale i tak často nakupujete dráže než v jiných zemích.
Když si ale potřebujete koupit něco mimo akci, je to najednou problém, protože je to nepřiměřeně drahé. A přesně tady se uplatňují příliš vysoké marže, které si tuzemští obchodníci účtují.
Upozornil na to server Novinky.cz, který srovnal hospodářské výsledky řetězců v České republice a v Německu. Výhodou je to, že většina z nich působí na obou trzích a jejich strategie by tedy měla být podobná. Jenže nic není vzdálenější realitě.
Z hospodářských výsledků jasně vyplývá, že v České republice si například Lidl a Kaufland počítají mnohem vyšší marže. Kaufland operuje v Německu s marží 1,9 %, což se zdá být velmi nízko, avšak v případě obchodů s rychloobrátkovým zbožím je to spíše standard. Vydělává se tu na obrovském objemu prodaných produktů.

Jasný výsledek
Avšak v Česku činí marže Kauflandu rovnou 4 %, což je dvojnásobek. Nelze to vysvětlit jinak, než že v tuzemsku prodává předražené potraviny. A to je tento řetězec považován ještě za jeden z těch nejlevnějších.
Zajímavý je také pohled na hospodaření Lidlu, který se v Německu těší solidní marži 2,7 %. Na tamním trhu jde o jeden z nejlepších výkonů. Není to ale nic proti tomu, jakou marži má v České republice. Zde to je dokonce 6,3 %.
Čtěte také: V českých obchodech je otřesné máslo. Inspekce se doslova zhrozila, co se to tu prodávalo
Tato čísla hovoří jasnou řečí a není tedy třeba již poslouchat výroky zástupců řetězců o tom, že tuzemský trh je specifický. Ano, svým způsobem je, protože řetězcům umožňuje vydělávat prakticky nejvíce v celé Evropě.
Foto: Shutterstock