
V poslední době se stalo nakupování v obchodních řetězcích v České republice pro některé skupiny obyvatel eufemisticky řečeno dobrodružným. Supermarkety se rády chlubí nejrůznějšími technologickými novinkami, které staví na odiv, ovšem reálně to má pomoci především jim samým. Naopak, pro zákazníky je to často změna k horšímu.
Začíná to být velký problém
Problém mají hlavně důchodci, kteří se s některými novinkami vypořádávají opravdu špatně. “Kolikrát už nejede ani jedna normální pokladna a honí mě k té samoobslužné. Já mám přitom plný vozík věcí, a už vím, že tam strávím půl hodiny tím martýriem,” říká paní Anežka, které je 70 let.
“Člověka už ani normálně neobslouží, ale musí si udělat všechno sám. Přitom to zboží stojí hrozné peníze,” stěžuje si důchodkyně, která samoobslužné pokladny ze srdce nenávidí. “Jedna věc je, že berou lidem práci, ale zákazníkům ji přidělávají.“
Na displej pokladny špatně vidí, a tak se při markování zboží často splete. “Navíc to často mění, takže když už se naučím co a jak mačkat, tak je to pak zase jinak,” hlásí důchodkyně, pro kterou je nakupování v běžných obchodech stále větším stresem. “Povím vám, že když tam nemusím, tak jdu radši na roh do večerky, kde mi to ještě normálně namarkují a neponižují mě.“
Samoobslužné pokladny však nejsou jediným problémem, který důchodci s obchodními řetězci v současné době mají. Další velkou překážkou jsou pro ně mobilní aplikace, respektive věrnostní programy.

Vše se změnilo k horšímu
“Dříve si stačilo otevřít leták a věděli jste, co je ve slevě. Dnes už ale ani nechodí do schránky a musíte si to otevírat v mobilu,” popisuje 68letý pan Alois. “Často to ani nefunguje, takže se prostě dopředu nepodívám.“
Štvou ho také slevy, které je třeba aktivovat v mobilní aplikaci, jinak vám nebudou uznány. “Jak se v tom má normální člověk orientovat. Mají to pokaždé jinak, a když už si to aktivuji, tak se mi to stejně nenačte. Tuhle jsem si koupil 5 másel, která měla být ve slevě, ale napařili mi to za plnou cenu. Vlastně vůbec nevím proč,” popisuje nespokojený zákazník, co se mu stalo v řetězci Lidl.
Čtěte také: Speciální kartička pro důchodce v Česku je hitem. Lidé díky ní šetří obrovské sumy peněz každý měsíc
Na tyto praktiky ostatně již upozornila Česká asociace seniorů, která je pokládá za diskriminační. Do budoucna bude pravděpodobně ještě hůře, protože už teď se začínají objevovat zcela robotizované prodejny, kde po lidském faktoru není ani památky. A takových bude přibývat.
Foto: Shutterstock