Jak dopadla baterie Tesly po 8 letech provozu? Chudák, kdo si ji v bazaru koupí

Tesla byla vždy prezentována jako etalon kvality a futurismu auto-moto průmyslu. Inteligentní systémy, kontroverzní tvary, hi-tech baterie, eko motorizace a kvalitní zpracování. Tím vším se automobilka Tesla chlubí. Bohužel se stále častěji ukazuje, že není všechno zlato co se třpytí.

Elektromobilita klíčem k zelené budoucnosti?

Dlouho dobu nám bylo do hlav vtloukáno ze všech stran, že plně elektrická auta znamenají jasnou zelenou budoucnost. Dnes ale pozorujeme, že tento výrok je spíše úsměvný. Spalovacím motorům ani zdaleka neodzvonilo, pořizovací cena nedovolí cca 90 % evropské populace si pořídit velmi drahý elektromobil a navíc životnost takto drahých strojů je více než diskutabilní.

Můžeme se samozřejmě ohánět argumentem, že jde o vozidla s žádnou (případně minimální) emisní stopou. To je samozřejmě pravda. Ale pokud vezme v potaz životnost samotného vozidla, jeho baterie a následnou likvidaci, pořád to vypadá že Octavia v TDI s DPF systémem prostě vede. K čemu je vlastně vozidlo, které se musí po 8 letech provozu poroučet na vrakoviště, protože výměna baterie stojí víc než celé auto? Ekologie v praxi, že?

EU nemá pro elektromobilitu jednotný plán

I přes veliký boom elektromobility je stále jasné, že vzhledem ke krátké době provozu elektromobilů na komunikacích, nejsou všechna relevantní data k dispozici. Neví se tedy kolik ujedou průměrně kilometrů a kolik toho baterie snese a jaký dopad na životní prostředí budou mít následné likvidace těchto vozidel. Čím nižší bude životnost baterií, tím více ztrácí vozidlo ekologický smysl.

Proto EU momentálně nemá ucelený plán pro rozšiřování elektro aut, ale nechává řešení na úrovni jednotlivých států. Což je na tuto instituci dost benevolentní rozhodnutí. Mnoho států západní Evropy ale začíná elektrická a hybridní vozidla stále více zapojovat do státního autoparku všech složek. I možná proto jsou kousek od Paříže stovky kusů tříletých elektromobilů nejmenované značky, která nikdo nechce ani zadarmo. Kdo by také chtěl služební Renault Zoe s mrtvou baterií.

Foto: Freepik

Záruka na Tesla baterii je 8 let

Tesla momentálně dává záruku na baterii 8 let, nebo 240.000 kilometrů. Podle toho co nastane dříve. V nezávislých testech ojetého, 8 let starého vozidla TESLA MODEL 3 s nájezdem cca 160.000 kilometrů, to zatím vypadá, že baterie spíše vydrží jen maximální záruční dobu než 240.000 kilometrů.

Po 8 letech totiž začíná haprovat samotná kapacita baterie. Při nabíjení se zastaví na kapacitě dojezdu cca 80 km a pak se zastaví. Což z cesty Praha-Brno dělá nemyslitelnou záležitost. Test neuvádí zda se jedná o vadnou baterii, nebo softwarový problém vozidla, nicméně se dá očekávat nutnost výměny celého kompletu. Ta ale stojí téměř stejně, jako je pořizovací cena ojetiny.

Z toho plyne v podstatě jediné. Tesla z bazaru, která nedisponuje zárukou je velmi, velmi rizikový kup. I přes výhodnou cenu se bude jednat o časovanou bombu, která může kdykoliv vybuchnout. Pak už bude dávat bohužel ekonomický smysl odvoz vozidla na vrakoviště.

P.S. Autor článku nemá v úmyslu zbytečně hanit elektrická vozidla, jen se snaží poukázat na často přehlíženou problematiku těchto vozidel. Elektromobilita není a blízké době nebude ekonomicky dostupná pro dostatečný počet obyvatel, aby to mělo skutečně výrazné dopady na zlepšení životního prostředí.

Foto: Shutterstock, zdroj: Science, evconnect, MYEV

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

3 názory k článku “Jak dopadla baterie Tesly po 8 letech provozu? Chudák, kdo si ji v bazaru koupí

  1. O to bruselským byrokratickým šmejdům jde aby individuální mobilita, tedy vlastnit osobní dopravní prostředek, se stal jen výsadou boháčů a ti chudší ze silnic a dálnic vypadli, nikam nejezdili a nevytahovali paty z domu, maximálně jen jezdili veřejnou dopravou makat do montovny a po šichtě alou zpět domů. Proto taky Brusel chce i zakázat spalovací motory aby plebs neměl žádnou možnost jezdit osobními auty. Ekologie je jen krycí mlha chystaného omezování práv lidí, práva vlastnit automobil a cestovat.

  2. Životnost baterií je obecně známá věc. V autech jsou v podstatě ty samé baterie jako v telefonu, aku šroubováku, sekačce apod. Těch 8 let zhruba odpovídá, maximum bych viděl někde okolo 10 let. To samé platí pro baterie v domácích fv systémech. To je mimochodem stejný nesmysl jako elektroauto. Vy si pořídíte solární elektrárnu za půl mega, z toho polovinu dostanete sice dotaci, ale každých 10 let budete muset za stovky tisíc koupit nový střídač a baterii, na což vám už ale nikdo žádnou dotaci nedá, takže ve finále za 30 let životnosti panelů zaplatíte za servis a nd víc než ušetříte na elektřině ze sítě. S auty je to stejné, v zahraničí dostanete masivní dotaci, koupíte si elektromobil a za 8 let si musíte koupit novou baterii, na kterou vám ale už nikdo žádnou dotaci nedá. Ten systém je jasný, oni chtějí snížit počty aut mezi lidmi, protože elitám vadí, že musí stát v kolonách na přeplněných silnicích jako my, obyčejné lopaty. Nic jiného v tom není. 10% nejbohatších bude jezdit auty, zbytek sockou. Mě už se to netýká, je mi 45 let a těch 30 let, než mi doktor sebere řidičák doklepu se svým 15 let starým benzínovým autem, které nemám jakožto automechanik nejmenší problém udržet těch dalších 30 let v provozu, ale dnešní mládež dopadne tragicky. To co je čeká, to je horší než byli komouši. Na druhou stranu lze předpokládat, že k žádnému zákazu spalovacích motorů v tomto století nedojde, EU to bude muset přehodnotit, protože taková blbost je zcela nerealizovatelná, navíc část lidí si individuální mobilitu dobrovolně vzít nenechá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *