Jak přežít život na židli?

Slovinský profesor Janko Popovič, člen Mezinárodní společnosti pro studium a operace bederní páteře, vysvětluje, proč dlouhé sezení v kanceláři, jakkoliv je dnes běžné, není pro naše tělo přirozené a téměř u nikoho se neobejde bez následků v podobě bolestí zad či poškození páteře. Tvrdí, že židle bychom měli posuzovat primárně dle zdravotních parametrů (spíše než dle technických) a vyjmenovává důležité parametry, podle kterých poznáte, zda vám vybraná kancelářská židle pomůže od bolestí zad nebo ne. 

Prof. dr. sci. Janko Popovič, dr. Med, je členem lékařské asociace a lékařské společnosti ve Slovinsku, stejně jako několika dalších zahraničních asociací, včetně New Yorské Akademie věd, Mezinárodní společnosti pro studium bederní páteře a Mezinárodní federace pro operace páteře vysvětluje, proč není dlouhé sezení v kanceláři přirozené

Hlavní parametry ideální zdravotní židle vhodné pro celodenní sezení jsou čtyři. Pokud židle splňuje alespoň tyto 4 základní parametry, je s jistotou, že všechny ostatní zdravotní principy jsou zachovány.

Židle jako zdravotní a cvičební pomůcka

  1. Sedák židle musí být pohyblivý do všech stran – umožňuje pohyblivost pánve, protože z pánve vychází pohyb celého těla. Dle Janka Popoviče je pohyb těla klíčový z mnoha zdravotních hledisek v zájmu prevence i odstranění již existujících problémů s páteří. Za zdravotní židli nelze považovat židli s pevným sedákem, neboť taková židle se sedícímu nemůže dokonale přizpůsobit (kopírovat pohyby těla).
  2. Područky a zádová opěrka, musí být pevné = nezávislé na pohybu sedáku. Jedině tak může sedícímu nabídnout dostatečnou oporu a zaručit správné postavení páteře. Pozor na vypodložené ergonomické židle a židle, které se hýbou celé, tj. sedák včetně područek nebo dokonce i se zádovou opěrkou! Sezení na nich je nevhodné, protože se nejedná o pohyb pánve, nýbrž o „balancování“ celé horní poloviny těla včetně hlavy. Toto neprospívá ke zpevňování zádových svalů, ani správnému postavení páteře, nýbrž vede spíše k posilování nohou s rizikem nerovnoměrného přetěžování zádových svalů.
  3. Zdravotní židle musí mít „Klinické hodnocení zdravotnické pomůcky“ od min. 2 nezávislých odborných zařízení. Klinické hodnocení je zcela konkrétní proces, vztahující se na všechny produkty se zdravotními účinky, trvající několik měsíců. Vydat jej mohou pouze lékaři s odborností na úrovni např. docent, profesor, primář příslušného oddělení, přednosta kliniky apod., kteří mají odpovídající rozsah praxe a židli posuzují z hlediska zdravotních efektů na lidskou páteř. Bohužel, mnoho prodejců (z marketingových důvodů) tvrdí, že jejich židle jsou zdravotní, anebo že se jedná o židli pro zdravé sezení. Tuto skutečnost však může potvrdit pouze lékař po provedení výše popsaného klinického hodnocení.
  4. Židle by vám měla být příjemná. Po celodenním sezení vám tělo samo „řekne“, zda mu vybraná židle vyhovuje nebo máte raději zvolit jiný model. Jelikož má každý člověk jinou tělesnou výšku a hmotnost, je žádoucí, aby výrobce nabízel vícero modelů zdravotních židlí se stejnou funkcí pro minimálně 5 typů různých postav.

Jak (pře)žít život na židli

Život v sedě

Nová epidemie vyspělého světa? Sedavé zaměstnání. Zhruba 75 procent lidí z kanceláří stráví sezením v práci více než sedm hodin denně. A to je příliš. Stoupá riziko nejrůznějších chorob, poškození páteře i předčasného úmrtí. Jak nemocem „kancelářských krys“ předejít?

Tak schválně: kolik hodin denně prosedíte? Osm v práci, dvě v autě, čtyři doma u televize, notebooku nebo mobilu. Co na tom, že si mezitím skočíte protáhnout tělo do „fitka“ nebo na badminton. Pokud pracujete v kanceláři, jste otrokem židle. Není divu, že polovina všech kancelářských pracovníků má problémy se zády.

„Při dlouhodobém setrvání v jedné poloze může dojít k únavě svalstva, které má vliv na udržení postavení páteře. Hrozit mohou různé deformace,“ říká Prof. dr. sci. Janko Popovič, dr. Med, člen lékařské asociace a lékařské společnosti ve Slovinsku, stejně jako několika dalších zahraničních asociací, včetně New Yorské Akademie věd, Mezinárodní společnosti pro studium bederní páteře a Mezinárodní federace pro operace páteře.

Adam Zaydlar z Centra zdravého sezení dodává: „Dlouhodobě nesprávné postavení páteře vede k nadměrnému přetěžování určitých oblastí, které se krátkodobě projevuje pouze bolestí, v dlouhodobém horizontu však vede i k doživotnímu poškození páteře.“

Ale nejsou to jen záda. Nekonečné ťukání do počítače v jedné poloze ohrožuje také naše srdce. Studie, jež zkoumala 7744 mužů v produktivním věku, zjistila, že muži sedící v práci minimálně 23 hodin týdně mají o 64 procent vyšší riziko úmrtí na srdečně-cévní choroby než fyzicky pracující lidé. A nesejde na tom, jak moc sportujete ve volném čase. Dáváme zabrat nejen tělu, kvůli špatnému sezení navíc naše výkonnost klesá až o třetinu. Ale kdo v pracovním zápřahu myslí na to, zda sedí správně?

70 tisíc hodin stráví vsedě pracovník v kanceláři

Člověk kancelářského typu stráví vsedě v práci 70 tisíc hodin. Správná židle je proto nutností. A firmy si to naštěstí začínají uvědomovat. Zatímco v minulosti byly trendem hlavně designérské kousky nebo naopak co nejlevnější kancelářské židle, nyní se pořizuje kvalitní nábytek na míru a hlavně zdravotně šetrný. Právě pro lidi se sedavým zaměstnáním označuje výběr správné zdravotní židle jako nejdůležitější preventivní opatření pro snížení bolesti zad a problémů s páteří vůbec. „Špičkou jsou zdravotní židle, jejichž hlavní úlohou je odstraňovat bolesti zad“, vysvětluje Adam Zaydlar. „Zdravotní židle SpinaliS jsou certifikovanou zdravotní pomůckou, která bolestem zad nejen předchází, ale dokonce je i léčí. Jedná se o unikátní aktivní židle s pohyblivým sedákem na pružině, na kterých se můžeme pohupovat a tím zároveň posilovat zádové i břišní svaly.“

Centrum zdravého sezení nabízí možnost zapůjčení vybrané zdravotní židle SpinaliS® domů nebo do kanceláře a to ZDARMA!

Houpejte se

Dlouhodobé pasivní sezení na pevné židli je prokazatelně nejvíce zatěžující polohou pro páteř. Zádové i břišní svalstvo je uvolněné a přitom ustrnulé v jedné pozici, vzniká tak enormní tlak na meziobratlové ploténky, a to o 40 – 90 % větší než ve stoje. Pro zdravé sezení není důležitá jen správná pozice těla a nastavení židle, podstatný je pohyb – změna polohy. Odborníci se shodují na aktivním (dynamickém) sezení pomocí pohyblivého sedáku. Sedák na pružině se s každým vaším pohybem plynule naklání do všech směrů, imituje tak dynamické sezení na balonu, které vede k přirozenému posilování zádových a břišních svalů a díky zapojení vlastního svalového korzetu udržuje páteř v ergonomicky ideální pozici. Sedět = cvičit = posilovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *