
Chorvatsko se stává velmi specifickou zemí. Zatímco ještě před pár lety se tam jezdilo proto, že bylo nejen distančně, ale hlavně cenově dostupné, dnes už tomu tak není. Letos ceny v této zemi spolehlivě překonaly například Itálii nebo Španělsko a mnozí se začínají ptát, co se to děje a zda tam má cenu stále jezdit.
Tvrdá kritika
Jistou odpověď dávají samotní podnikatelé v Chorvatsku, kteří už se v podstatě přeorientovali na odlišnou klientelu. Dříve byli rádi za každého, kdo do země přijel a přivezl tam nějaké peníze, dnes už si ale vybírají, protože dobře ví, že zákazníci ze západní Evropy jsou jednoduše movitější a ochotni více utrácet.
Když potom máte poměrně krátkou sezónu, jako je tomu právě na Jadranu, a ještě omezené kapacity, potom se vám zkrátka vyplatí počítat, zda je lepší zákazník ten z České republiky nebo třeba z Velké Británie či Německa.
Odpověď asi již tušíte, ale jako doklad lze použít slova majitelky penzionu v chorvatské Pule. “Co vám mám povídat. Samozřejmě jsem radši, když přijede Němec nebo Nizozemec. Ti vůbec nepoužívají kuchyňku, takže ji neopotřebují a navíc se často stravují v naší restauraci, na čemž vyděláme ještě více než na samotném ubytování,” říká podnikatelka. “Oproti tomu průměrný Čech, ten přijede, zavře se, neustále něco klohní a v restauraci ho nevidíme.“

Je to vlastně logické
Takto postavené to znamená, že zákazník z Česka přináší kombinovanému podniku ztrátu oproti někomu, kdo by zde zanechal vyšší útratu. “To se pak nemůžete divit, že si kapacity šetřím pro turisty z jiných zemí, i když mám v daný moment třeba volno. Pokud není těsně před daným příjezdovým termínem, tak Čechy neubytuji,” říká nekompromisně majitelka penzionu.
Čtěte také: Češi dostali v Chorvatsku nelichotivou přezdívku. Nikdo tam o ně už nestojí
A lze se jí divit? Vlastně si počíná čistě tržně a snaží se pro sebe získat maximum. Podobně to může být v restauracích, kde raději vidí turisty ze západu než z východu, protože ti si dají kompletní tříchodové menu a ještě nechají slušné dýško. Jaký rozdíl proti Čechovi, který si objedná čevapčiči nebo pizzu napůl a celkový účet číšníkovi jen zaokrouhlí?
Foto: Shutterstock