Miliardářům se nechce investovat do vlastních aerolinek. Od státu chtějí miliardu korun a ještě chystají žalobu na letiště, kterému sami dluží

Situace kolem letecké společnosti Smartwings se začíná vyostřovat. Firmě zjevně docházejí peníze a přestala tak platit za služby dodavatelům. Mezi ty největší patří Letiště Praha, které se rozhodlo věc začít řešit a prostřednictvím své dceřinné společnosti Czech Airlines Technics zadrželo skupině dvě letadla spadající formálně pod ČSA, která však už několik let patří právě do holdingu Smartwings.

Výše dluhu Smartwings vůči letišti zřejmě není vůbec malá, když došlo k tak tvrdému kroku. Aerolinky se přitom ohánějí tím, že se až do konce února nacházejí v mimořádném moratoriu. Podle neoficiálních informací však nehradily ani platby, na které se toto moratorium nevztahuje. Podle serveru Lidovky.cz zvažuje vedení pražského letiště i prodej pohledávky třetí straně. To by znamenalo, že na Smartwings začnou peníze vymáhat finanční žraloci. Aerolinky se ale brání a letišti už zaslaly předžalobní výzvu. Zdá se však, že budou tahat za kratší provaz.

Skupina Smartwings v loňském roce v důsledku koronavirové epidemie prodělala 1,5 miliardy korun. Propustila také přibližně šest stovek zaměstnanců. Pikantní je, že firma na jedné straně chce žalovat státní společnost Letiště Praha a na straně druhé od státu požaduje nevratné kompenzace za covidovou krizi ve výši 1,1 miliardy korun. Kromě toho firma žádá, aby se jí stát zaručil za miliardový úvěr u bank. Pokud by následně zkrachovala, musel by stát jako ručitel dluh dorovnat.

Smartwings patří do holdingu Unimex Group, který vlastní miliardáři Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Polovinu firmy pak vlastní čínská společnost CITIC. Vlastnická struktura se ukázala být velkým problémem, protože Číňané o aerolinky nejeví zájem a nechtějí se podílet na jejich chodu. Dvojici miliardářů, která se stabilně objevuje v první dvacítce nejbohatších lidí v České republice, se potom do firmy nechtějí vkládat vlastní prostředky a peníze, které by aerolinkám daly šanci pokračovat, požaduje od státu. Jak se však ukázalo, zároveň není ochotna platit za objednané služby.

Miliardář Jiří Šimáně zahájil v posledních dnech novou ofenzívu s cílem získat od státu kompenzace a záruky. Tvrdí, že stát aerolinkám musí pomoci, protože patří do strategické infrastruktury státu. To je ale pouze jeho pohled. Smartwings tu historicky plní především roli charterového dopravce Čechů na dovolenou. Posuďte sami, nakolik strategická služba to je. Pravidelné linky firma provozuje do běžných destinací, kam z Prahy létají i další dopravci.

Společnost Smartwings navíc měla problémy už před současnou krizí. Mezi Čechy navíc není příliš oblíbena kvůli svým notorickým zpožděním a velmi špatným službám. Opakovaně byla zařazena mezi nejhorší aerolinky světa. Jakoby to chtěla potvrdit, když její pilot v roce 2019 letěl přes půl Evropy na jeden motor, i když měl okamžitě přistát.

Nedomníváme se proto, že by byla podpora pro Smartwings správnou cestou. Vzhledem k nejisté budoucnosti letectví v příštích letech by znamenala možná zcela zbytečně vynaložené miliardy z prostředků daňových poplatníků do firmy, která z poloviny patří čínské státní firmě.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 17SdíleníSdíletTweet [...]
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *