
V České republice není v poslední době radost nakupovat. Nejrůznější triky obchodníků se valí ze všech stran a výsledkem je akorát to, že jsou lidé znechucení a navíc obraní o své finanční prostředky.
Co to má znamenat?
Aktuálně se rozjel skutečně nepříjemný nešvar v určité části obchodů a poskytovatelů služeb. Jde o to, že si dosti nevybíravě říkají o spropitné. Zatím to není případ velkých obchodních řetězců, ale je otázkou, kdy to přijde i tam.
“Šla jsem si nakoupit u nás do lahůdek, kde mají i různé běžné věci, v podstatě je to takový koloniál. Vzala jsem si chleba, uzeninu, nějaké koláče a chtěla zaplatit kartou. Prodavač přede mě postavil terminál a vyzval mě, ať zvolím jednu z možností, potvrdím a zaplatím,” říká paní Hana z Prahy.
Na obrazovce terminálu se jí přitom objevila nabídka, kterou do té doby nikdy neviděla. Šlo o volbu spropitného, přičemž se nabízely možnosti jako 5 %, 10 % nebo dokonce 20 %. To vše v podniku, který je v podstatě obchodem. Prodavač vám pouze podá, případně zabalí vybrané věci, což je v takovém podniku zcela normální. Terminál zcela dole nabízí také možnost nedat žádné spropitné.
“Já jsem ale zpanikařila, a to i proto, že na mě prodavač koukal. Bylo mi to opravdu nepříjemné, a tak jsem dala 10 %, i když jsem nechtěla,” popisuje znechucená zákaznice.

Je to nepříjemné
Ta přitom narazila hřebíček na hlavičku, protože takto nastavené moderní terminály se dnes objevují ve stále větším počtu podniků. A to i tam, kde by člověk požadavek na dýško neočekával. Třeba když si jdete objednat kávu s sebou a chcete zaplatit kartou, budete se dnes potýkat často právě s tímto problémem.
“Obchodníkům to doporučily banky. Jsou na to samozřejmě průzkumy a ukazuje se, že lidé pod tlakem spropitné skutečně dávají,” říká nejmenovaný podnikatel z Prahy. “Já jsem to u nás zakázal, protože nechci, aby se zákazník cítil nepříjemně. Když chce tak dá, když ne, tak nemusí.”
Čtěte také: Důchod náhle vyletí o 5000 Kč. Důchodci jsou nadšení, na tohle čekali
Není přitom vyloučeno, že tyto terminály nakonec dorazí i do běžných supermarketů. Vždyť i tam vás obsluhují prodavačky, které by teoreticky za svou práci mohly chtít spropitné. Tento trend jde do Česka z USA, kde jsou podobné terminály skutečně všude. Je ale pravdou, že tam kultura spropitného funguje úplně jinak a je to tam očekávaná složka útraty doslova všude, a to v minimální výši 20 %.
Foto: Shutterstock