
Letošní sezóna by měla být z hlediska cestovního ruchu, který vygenerují turisté z České republiky, doslova rekordní. Jde totiž o pokračování trendu z minulých let, kdy se ukázalo, že Češi začali cestovat stejně, ne-li více než turisté ze západní Evropy.
Lidé pořád utrácejí
Ačkoliv ekonomická situace země není z hlediska makroekonomického vůbec dobrá, z nějakého důvodu mají lidé pořád spoustu peněz. Mnozí ekonomové se nad tím začínají již podivovat, protože v této době by čekali právě třeba útlum ve službách, jako je cestování, případně návštěvy restaurací. Oběma segmentům se daří více než dobře, a to přesto, že žijeme v bezprecedentní době, kdy i taková jistota, jako je Škoda Auto, začala fakticky propouštět své zaměstnance.
Podle některých modelů jde o takzvaný finální taneček před začátkem hutné krize. Lidé jakoby tušili, že se blíží těžké časy, a tak utrácejí, dokud to jde a dokud mají peníze nějakou hodnotu. Přesto však chtějí za své prostředky dostat adekvátní protislužbu. To už ale třeba v Chorvatsku není téměř možné.
“Dali jsme jim letos ještě šanci, ale už při příjezdu jsme viděli, že to bylo špatné rozhodnutí. Čekají tu jako supi s těmi jejich napálenými jídelními lístky a cenami doslova za všechno,” říká pan Richard z Prahy, který vyrazil do Splitu.

Jak si to představují?
“Jsou to úplně obyčejné restaurace někde ve dvoře, ale oni po vás chtějí třeba 50 euro za obyčejnou rybu nebo 30 euro za nějaký masový talíř. No, kde to jsme. V Česku dostanete adekvátní jídla za třetinu a v ještě vyšší kvalitě,” vypráví nespokojený turista.
Když si propočítal, na kolik ho takový zájezd do Chorvatska v rámci čtyřčlenné rodiny vyjde, nestačil se divit. “No za 14 dní tady necháme hodně přes 100 tisíc korun, a to mi přijde na destinaci jako Chorvatsko, hodně drahé. Třeba Itálie už je výrazně levnější,” popisuje Richard, který hlásí, že je v dané zemi naposledy.
Čtěte také: Češi v Chorvatsku drsně naráží. Přijdou o všechno a musí vyrazit domů
Své podnikatele před nadměrným zdražováním ostatně varovaly už i chorvatské úřady. Poukázaly na to, že Chorvatsko se teď sice těší značné oblibě, ovšem jakmile převládne dojem, že jde o předraženou destinaci, kde za své peníze nedostanete adekvátní služby, jednoduše tam lidé přestanou jezdit. Konkurence ve Středomoří je opravdu značná a Češi jsou dnes zvyklí jezdit k moři i na větší vzdálenosti.
Foto: Shutterstock