
Pracovníci Stanic technické kontroly by mohli vyprávět, jaké příhody se jim tam dnes a denně dějí. Předně je mají na svědomí lidé, kteří tam vozí auta, jež už nemají na silnici v tomto stavu co dělat, a kteří by je chtěli používat i nadále.
Vozy, které mají namále
Jenže to zkrátka není možné. Nejhorším faktorem je pravděpodobně stav starých bubnových brzd, které jsou běžné u vozidel se stářím 15 až 25 let. Takových na tuzemských silnicích jezdí stále velké množství, protože stáří průměrného vozu je přes 16 let, přičemž ho ještě vylepšují firemní flotily tvořené zánovními vozy. Běžný soukromník tak jezdí v káře staré kolem dvaceti let, a podle toho to také vypadá.
V případě, že máte vůz s bubnovými brzdami, měli byste si ještě před návštěvou STK dát pozor na následující faktory, jinak totiž kontrolou jednoduše neprojdete. Technik vás dost možná vykáže už na začátku, když tu katastrofu uvidí.
- Zrezlé části bubnu nebo jejich zanesení.
- Rovnoměrný brzdný účinek na zadní nápravě.
- Nefunkční parkovací brzda, respektive ruční brzda.
- Špatný stav brzdových válečků a obložení.
- Úniky brzdové kapaliny.
“To byste se divili, s čím nám tady lidé jezdí. Teprve až na kontrole zjistíme, že mají v podstatě odbouchnuté brzdy, a kdyby jeli z většího kopce, tak dole prostě nezastaví, pokud budou potřebovat,” říká technik z Hradce Králové.
Řidiči by měli v první řadě sami mít motivaci, aby byl jejich vůz v dobré kondici a nenechal je v provozu ve štychu. Překvapivě velká část z nich to ale vůbec neřeší a začne to řešit až tehdy, když mají problém na STK.

Dejte si na to pozor sami
Jenže pozor, taková opakovaná kontrola může lézt pěkně do peněz. Mnohem lepší je na ni přijet s již prověřeným vozidlem. Někdo však může také zjistit, že jeho auto už na to jednoduše nemá a bylo by nejlepší ho definitivně odstavit.
Čtěte také: Kdo má auto starší 15 let, už do něj nebude smět natankovat. Tak už je to tady, lidé dojezdili
Na špatný stav bubnových brzd nejčastěji trpí tyto vozy:
- Fiat Bravo – notoricky známé problematické vozidlo, u kterého se o stav brzd musíte pořádně starat
- Renault Thalia – tento oblíbený levný vůz má opravdu slabé brzdy, které mají špatný účinek.
- Opel Astra – bubnové brzdy na zadní nápravě někdy selhávaly.
- Škoda Felicia – Češi tento vůz stále hodně používají, ovšem u většiny kusů jsou zadní brzdy hodně opotřebované, přičemž obvykle špatně brzdí.
Foto: Shutterstock