
Není žádným tajemstvím, že vozový park v České republice je ve skutečně tristním stavu. Jistě, není to tak hrozné jako třeba v Rumunsku nebo v ještě východnějších zemích, ale na žádnou oslavu to také není.
Stav není ideální
Důvodem je především skutečnost, že průměrné stáří vozidla v Česku je 16 let, přičemž do toho se ještě počítají nové kousky, které kupují na leasing firemní zákazníci. Běžný Čech tak jezdí ve vozidle starém spíše kolem 20 let, což už vůbec není optimální.
Třeba mobilní telefon používáme dva tři roky a pak ho měníme za novější model. U vozidel by interval výměny mohl být i delší, ale rozhodně se moc nepočítalo s tím, že budou jezdit dvacet a více let. Přesto se to ale děje.
Potom však není divu, že jsou tak obávané kontroly na Stanicích technických kontrol. Donedávna se to ještě všelijak šidilo a obcházelo, avšak nová pravidla stanovená Ministerstvem dopravy vyžadují již skutečně důkladné kontroly.

Dá se to vyřešit
Běžně kontrolou projde jen kolem 65 % vozidel. Další narazí. Pravděpodobnost úspěchu lze však výrazným způsobem navýšit. Stačí si najít nějaký servis, který poskytuje kontrolu před STK. Tam se zkontroluje následující:
- kontrola a seřízení světel
- kontrola pneumatik
- ověření funkčnosti výfukového systému
- kontrola podvozku a těsnosti kapalin
- kontrola brzd
Nejlevnější podobné kontroly se pohybují kolem 1500 Kč, přičemž se rozhodně vyplatí. Některé společnosti pak poskytují celé balíčky, jež zahrnují nejen prohlídku, ale zároveň i úspěšné absolvování STK. Ty potom stojí přibližně 4000 Kč a mohou zahrnovat i půjčení náhradního vozidla.
Čtěte také: Kdo má auto starší 15 let, už do něj nebude smět natankovat. Tak už je to tady, lidé dojezdili
Co je však nejdůležitější, to je prokazatelná skutečnost, že kontrola před STK navyšuje následnou úspěšnost na 95 %, přičemž těch zbylých pět procent už jsou spíše formality, které je potřeba ještě dovyřešit.
Foto: Shutterstock, zdroje: Ministerstvo dopravy, TUV Nord