
Nad cenami některých běžných výrobků v České republice už zůstává doslova rozum stát. Je přitom zajímavé, že často dochází k největším kuriozitám v obchodním řetězci Albert. Na ten už dříve poukazovala Česká obchodní inspekce, kdy zde docházelo k nepřípustným praktikám se slevami.
Proč se to děje?
Objevily už se doložené případy, kdy Albert prodával například kilogram kávy za více než 700 korun. Dále to byly vánoční kolekce, jež stály 600 korun, aby potom začaly prudce zlevňovat na normálnější ceny. Mnozí si je ovšem koupili za ty přemrštěné.
A teď to tu máme znovu. Zjistilo se, že tento řetězec prodává obyčejné džusy od známé značky Pfanner za těžko uvěřitelnou částku. Za litr požaduje 129,90 Kč. Podle všeho tu máme další případ toho, jak nepříznivě ovlivňují českého zákazníka slevové akce. Tady zjevně dochází k přípravě na jednu z nich.
Například v Německu nebo na Slovensku stojí tento džus v přepočtu kolem 70 korun. A světe div se, cenové srovnávače v České republice hovoří o tom, že když jde Pfanner do akce v tuzemsku, stojí rovněž takovou částku.
K čemu tu tedy dochází? Je to jednoduše umělé navýšení ceny, aby potom mohla být do letáku umístěna nabídka na velkou slevu. Problém je ale v tom, že zatímco jinde si lidé mohou džus nebo jiné produkty koupit za běžnou cenu trvale, v Česku ho tak pořídíte pouze v akci.

Obchodům se to vyplácí
Paradoxně tu zákazník doplácí na nový zákon, který je Českou obchodní inspekcí tvrdě vymáhán. Jde o to, že když je uvedena sleva z původní ceny, musí být daný produkt za tuto cenu také nějakou dobu prodáván. Dříve přitom stačilo si původní cenu v podstatě vymyslet. To už dnes možné není, a tudíž dochází k podobně umělému předražování.
Kdo ví, jestli to obchodům nevychází takto ještě lépe. Někteří lidé totiž na cenu nehledí a nakupují to, co zrovna potřebují. Obchod tedy na takovém produktu vydělá klidně přes sto procent na marži.
Čtěte také: Odhalena skutečná mzda prodavačky v Lidlu a Penny. Takové peníze jen tak někdo nebere
Pravděpodobně i proto jsou tu potraviny stále tak drahé. Bohužel na to doplácejí hlavně nízko a středněpříjmové domácnosti, kterým výdělky nestoupají takovým tempem.
Foto: Shutterstock