Mluvím rychleji než myslím, připustil šéfkuchař Pohlreich. Pustil se do slev a rozvozů, což dříve odmítal

Šéfkuchař Zdeněk Pohlreich se vzhledem ke své popularitě a výřečnosti stal logicky jedním z hlavních zástupců gastronomické branže v současné krizi, která restauracím zatápí způsobem, jako ještě žádná jiná, a to jednoduše proto, že musí mít zavřeno a nemohou se věnovat svému primárnímu byznysu.

Na jaře vsadil na špatnou kartu

Pohlreich byl přitom dlouhou dobu zastáncem toho, aby restauracím pomohl stát, když je do problém do značné míry uvrhl. Odmítal způsoby svých kolegů, jimiž se pokoušeli zachránit, tedy slevy, případně rozvozy. Diskontní politiku ještě před pár měsíci považoval za cestu do pekel a prodlužování agónie. Rozvozy mu zase nebyly po chuti proto, že by nedokázal zachovat kvalitu jídla a servírování, což mohlo ohrozit jeho jméno.

Jenže časy se mění a i Zdeněk Pohlreich pochopil, že pokud chce alespoň zabojovat o přežití, musí vyzkoušet nové strategie. “Já nejsem až takový fanatik. Mně to vždycky trochu rychleji mluví, a až potom myslím. A pak mě na tom někdo ugriluje,” připustil Pohlreich pro deník Blesk to, z čeho už dlouho mnozí podezírají a sice, že nejde pro ostré výroky daleko, ale pak se mu to v hlavě přeci jen rozleží.

Podle něj se změnilo úplně všechno a neplatí nic, na co byl dosud zvyklý. Přiznal se, že si nepřipouštěl, že situace bude až takhle složitá. “Byli jsme zvyklí dát jídlo na nahřátý talíř. Uvědomili jsme si, že jsme vsadili na špatnou kartu, když jsme se snažili udržet naše ceny, ukázalo se, že tu klientelu to neoslovilo. Museli jsme se přizpůsobit trhu. A začít dělat ty věci jinak,” vysvětluje Pohlreich, proč ve svých podnicích začal vařit za výrazně nižší ceny než normálně.

Můžeme i zkrachovat

Nebyl by to ale on, kdyby se jen vezl na stávající vlně rozvozů. Ty mu stále nejsou tak docela po chuti, a tak se rozhodl spustit vlastní službu, která nese název OneMenu. Ta řeší pro restaurace palčivý problém v podobě vysokých provizí rozvážkových firem, když náklady na dopravu přenáší na zákazníka. “Zákazníci si budou muset zaplatit dopravu. Kdo nějakou službu – v tomto případě rozvoz – konzumuje, tak za ni má platit, taková je naše myšlenka. Buď si pro jídlo můžete přijet, nebo vám ho přivezou,” vysvětluje Zdeněk Pohlreich, už na základě své tradiční byznysové logiky. Samozřejmě je otázkou, zda jeho projekt v silné konkurenci obstojí.

Šéfkuchař si už ostatně připouští, že ne všechny jeho restaurace musí současnou krizi přežít. “Nedá se to vyloučit. Jenom proto, že se jmenujeme Café Imperial nebo Divinis, nebo že jsem tam já, nejsme imunní vůči trhu. Zkrachovala spousta úspěšných světových podnikatelů. V roce 2008 to byl třeba Gordon Ramsay. V tuhle chvíli nikdo neví dne ani hodiny,” řekl Zdeněk Pohlreich.

Známý restauratér se vrátil také ke své televizní rozmíšce s odborářem Bohumírem Dufkem, podle kterého by nebylo na škodu, kdyby polovina restaurací zkrachovala a Pohlreich mu tvrdě oponoval. Na to konto mu mnozí připomněli jeho vlastní výrok starý pět let, v němž říká něco obdobného. “Gastro je součást zábavního nebo volnočasového průmyslu. Docela určitě je to zbytná věc. Kdyby někdo chtěl gastro redukovat před deseti lety, tak by to byla i správná věc, protože těch restaurací je hodně. Ale říct to teď, když všem teče do bot, je dost nekorektní přístup,” vysvětlil Pohlreich zdánlivý protimluv.

Foto: zdenekpohlreich.cz