Největší americký podvodník, který si říkal Hrabě. Muž, který prodal Eiffelovu věž a to hned dvakrát

Victor Lustig byl jeden z nejznámějších amerických podvodníků. Za svůj život si přisvojil asi 47 různých identit, včetně titulu „hrabě“. Historie ho dodnes zná jako muže, který prodal slavnou Eiffelovu věž a to dokonce dvakrát. Kdo ale opravdu byl tenhle mistr podvodu a lží?

I Čech se může „proslavit“ po celém světě

Lustig se narodil v lednu roku 1890 v podkrkonošském městečku Hostinné, brzy mu však naše háje byly příliš malé. Vydal se do světa a rozhodl se pro dráhu profesionálního podvodníka, především na zaoceánských parnících mezi Paříží a New Yorkem. Jeho prvním známým podvodem byl „stroj na peníze“. Oním strojem byla malá krabička, do které se vloží jedna stodolarová bankovka a strojek z nich udělá rovnou dvě. Vložíte-li dvě bankovky, za několik hodin z nich budou čtyři. Fungovalo to jednoduše- Lustig předtím peníze do strojku sám uložil a tak je demonstrativně předvedl jako nově vytištěné. Když se důvěřivec chytil, přemluvil ho Lustig o vklad třeba 5 000 dolarů s tím, že se uvidí za čtyři dny a Lustig mu přinese deset tisíc. Samozřejmě už ho podvedený nikdy neviděl. Případně tento zázrak rovnou prodal a to dokonce několikrát za částku převyšující 45 000 dolarů.

Eiffelovka poprvé, podruhé – prodána

Píše se rok 1925 a Paříž se vzpamatovává z první světové války. Město se znovu staví na nohy a vytváří mnohé obchodní příležitosti a to nejen pro poctivé občany, ale také pro podvodníky. A Lustig vymyslel skutečně mistrný plán na rychlé zbohatnutí. Rozhodl se prodat Eiffelovu věž. V jednoduchosti je krása, proto na to šel poměrně snadně. Jako falešný úředník Ministerstva pošt a telegrafů pozval šest nejvlivnějších a nejbohatších obchodníků na schůzku, kde jim sdělil přísně tajnou informaci- že město již nemá prostředky na provoz a údržbu Eiffelovy věže a rozhodlo se ji prodat. Dnes tato pohádka zní velmi bizarně, ale věž byla původně do Paříže převezena pouze na světovou výstavu v roce 1889 a neměla zůstat trvale. V roce 1909 měla být přemístěna, protože architektonicky nezapadala mezi památky jako je Vítězný oblouk nebo katedrály. Obchodníci tedy této „super tajné“ informaci bez problémů uvěřili. Největší zájem o koupi měl jistý Andre Poisson, který se touto investicí toužil dostat mezi pařížskou smetánku. Lustig mu tedy nabídl, že mu za úplatek 50 000 franků transakci domluví na ministerstvu a za 200 000 franků získá věž. Jakmile však shrábl úplatek, spolu se svým asistentem nasedl do vlaku a z Paříže rychle zmizel. Poisson se cítil tak zostuzen, že nic ani nenahlásil policii. Za měsíc se však Lustig do města vrátil a zkusil Eiffelovku prodat ještě jednou. Tentokrát se ale zájemce napálit nenechal a vše nahlásil policii ještě před uzavřením obchodu. Lustigovi se však podařilo utéci a zatčení se tak, prozatím, vyhl.

Foto: Wikimedia Commons

Zloděj ve výslužbě na ostrově

Mezi další Lustigovy úspěchy se řadí například jeho obohacení na slavném mafiánovi Al Caponeovi. Přemluvil ho, aby investoval 50 000 dolarů do akcií. Lustig měl u sebe peníze dva měsíce a poté je vrátil s tím, že obchod by nevyšel podle představ. Capone s údivem ocenil Lustigovu čestnost a jako projev díků mu dal pět tisíc. To byl však Lustigův plán od samého začátku. V roce 1934 byl však konečně dopaden, zatčen a odsouzen na 15 let ve slavném vězení Alcatraz. Odpykal si 11 let, nakonec ho však postihl zápal plic a v roce 1947 zemřel ve Zdravotnickém zařízení ve Springfieldu.

Foto: Shutterstock, zdroj: Wikipedia, SmithsonianMagazine

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *