Banky začaly lidem rušit účty za názor. Pokud se jí nebudete líbit, jednoduše vás vyhodí a zablokuje karty

Mnozí před tímto vývojem varovali. Dlouho se přitom zdálo, že je to něco, co v realitě nikdy nemůže nastat. Jenže názory ve společnosti se štěpí tak dramaticky, že to zasahuje už i do korporátních sfér. Velké společnosti, mezi které patří také bankovní domy, aktuálně jedou linku, že zastávají mainstreamové názory a trendy. Ovšem zatímco dříve bylo možné se relativně v klidu vyjadřovat opačným způsobem, samozřejmě v rámci slušnosti a platných zákonů, dnes už není tak jednoduché vynést kritiku nad některými tématy.

Schytat to může každý

Reálně už byly zaznamenány případy, kdy za své názory, které byly maximálně tak provokativní, ale jednoduše neodpovídaly progresivistickým hodnotám, byli lidé vyhozeni z práce, případně jim některé společnost odmítly poskytovat své služby. To asi přežijete, pokud vás někdo odmítne obsloužit v restauraci, ovšem horší to je ve chvíli, kdy přijdete třeba o svůj bankovní účet.

V zahraniční už se bohužel objevilo několik případů, ve kterých minimálně panovalo podezření, že dotyčnému banka zrušila účet kvůli jeho názorům. Naposledy se tak stalo ve Velké Británii, kde se tohoto činu dopustila banka Coutts vůči jednomu z tamních politiků. Bizarní a přitom děsivé je, jak to celé probíhalo.

Banka dotyčnému jednoduše zrušila účet, a to bez udání důvodu. Tento se však rozhodl bránit, a jelikož jde o veřejnou osobu, dostal také náležitý prostor v médiích. Nato banka argumentovala tím, že prý účet zrušila proto, že na něm nebyl dostatečně vysoký zůstatek, jelikož šlo o banku pro movitější klientelu. Ani to si ale vyhozený klient nenechal líbit. Nakonec se skutečně provalilo, že managementu banky se nelíbily názory tohoto člověka, a tak mu zkrátka zrušila účet.

Foto: Shutterstock

Žádný důvod se říkat nemusí

V tomto případě to ještě dobře dopadlo, protože vše skončilo omluvou banky a propuštěním šéfky dané divize, která tímto způsobem rozhodla. Představte si ale, že se to stane někomu, kdo takové dovolání nemá. Ten bude mít asi smůlu, že? Navíc jde jen o první vlaštovku, která sice ukázala, že tento postup stále není obecně přijímán, ovšem situace se vyvíjí, a co není, může velmi brzy být.

Problém spočívá v tom, že coby klienti banky nepožíváte prakticky žádné ochrany. Banka vám totiž může účet zrušit doslova kdykoliv, a to i bez udání důvodu. Zkrátka své rozhodnutí nemusí nijak odůvodnit a vám přijde pouze informace o tom, že vám vypovídá smlouvu a že máte jen určitý čas k tomu převést si vše někam jinam. Zda máte vůbec kam, to už nikoho nezajímá.

Čtěte také: Velká česká banka má pořádný problém. Češi od ní ve velkém utíkají, tohle se prostě nedělá

Možnost vypovězení smlouvy o vedení účtu (rámcové smlouvy o poskytování platebních služeb) dává bankám zákon o platebním styku. Úprava zákona o platebním styku vychází z evropské směrnice. Přitom banka není povinna uvést důvod jejího rozhodnutí, výpovědní doba však nesmí být kratší než dva měsíce,” uvádí server Kurzy.cz. Je přitom zajímavé, že banka to může učinit, přestože každý člověk má ze zákona právo na bankovní účet. Už na tom je vidět, že tyto dvě věci jsou v přímém protikladu.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

2 názory k článku “Banky začaly lidem rušit účty za názor. Pokud se jí nebudete líbit, jednoduše vás vyhodí a zablokuje karty

  1. Copak pokrytci v redakci, máte snad zakázáno uvést jméno toho britského politika, kterého se banka snažila šikanovat za názor? Jinak tak by to dopadlo, kdyby byla zrušena možnost platby v hotovosti a dalo se platit jen elektronickou cestou, což je dlouholetý vlhký sen vládnoucí třídy. To nesmíme dopustit.Vládci by do rukou dostali nad lidmi dole takovou moc, že všechny totalitní zřízení, které se na planetě zemi kdy objevily, byly by v porovnání s novou elektronickou diktaturou jen takovým slabým čajíčkem.

  2. Upřímně, toto se mně stalo v roce 2009 v Komerční bance a.s., ovšem tehdá nějaká výpovědní lhůta mně udělena nebyla. Během tuším srpna 2009 o víkendu při platbě kartou v obchodě byla transakce zamítnuta. Na infolince mně nebyly schopni odpovědět. Až téměř po 2-3 týdnech a stížnostech u ombudsmana banky (ke kterému se stížnosti ani nedostaly), jsem se od ředitele jedné z poboček dozvěděl, že jsem byl nepohodlným klientem a oficiální stanovisko bylo ztráta důvěry. Veškeré finanční prostředky banka převedla na technický účet a jediné co jsem mohl, bylo peníze vybrat. Jinými slovy jakákoliv veřejná kritika, upozornění na nedostatky, podněty pro banku, atd. byly pro ně nepohodlné. Takže žádná velká novinka.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *