Bude teď všechno levnější? Prognóza pro auta, oblečení, nemovitosti a potraviny

Koronavirová krize si pohrává s cenami různých komodit a produktů, přičemž do budoucna by se to mohlo ještě prohloubit. Má to různé důvody: někde stoupla poptávka, někde panuje přetlak nabídky, proměnilo se nákupní chování lidí, kteří se teď vyhýbají určitým místům nebo je navštěvují méně, zato ale nakupují ve větších množstvích.

Pokud se dnes projdete po nákupních ulicích větších měst, zjistíte, že se tu změnilo něco zásadního. Plakáty ve výlohách nelákají na standardní výprodej. To, že krize rozkývala ceny, je nezpochybnitelné. Ale bude teď opravdu vše levnější?

Auta

I v době, která není zatížena krizí platí: kdo kupuje auto na základě ceníkové ceny, ten okrádá sám sebe. V České republice je nákup auta do značné míry spojen se smlouváním, díky kterému můžete získat zajímavou slevu nebo výbavu navíc.

Teď v zásadě platí, že někteří prodejci mohou jít s cenou ještě níže, protože se automobilky budou snažit trochu odpružit tvrdý náraz do zdi a prodat alespoň něco. Pokud se vám nechce smlouvat, vyhledejte si atraktivní nabídky vozidel na internetu, kde už jsou obvykle inzerována se slevou, protože za inzeráty se platí a slouží jako přímý prostředek prodeje.

Podle expertů však na českém trhu zatím k většímu zlevnění aut nedošlo. Pokud jde o cenu i ve slevových nabídkách, je situace obdobná jako před rokem. Kupovat tak vozidlo zrovna teď se nemusí úplně vyplatit. Obchodníci zatím doufají v lepší zítřky, a tak se jim nechce zbavovat se skladových vozů pod cenou. Pokud ale významný pokles prodeje bude trvat i v příštích měsících, nakonec jim nezbude než zlevnit. Optimální moment pro nákup auta by tak mohl být konec léta, kdy by se mezi automobilkami mohla rozpoutat cenová válka.

Určitým způsobem by obchod s auty mohlo ovlivnit případné šrotovné. Vláda se na něj zatím příliš netváří, ale je otázkou, zda lobbing automobilek nakonec přeci jen nezabere.

Oblečení

Trh s oblečením je velmi konkurenční a momentálně zažívá krušné časy. V době, kdy se měla prodávat lukrativní jarní letní kolekce, muselo být zavřeno, a tak teď nezbývá, než prodej urychlit. A jak jinak než slevami. Co na tom, že některé značky se slevám brání a snaží se apelovat na trh, aby se k nim v takové míře neuchyloval, protože to celý problém jen prohloubí.

Mnozí prodejci už začali de facto s výprodeji a další se budou muset přidat, jinak neprodají vůbec nic. A v případě oblečení platí, že svou cenu má jen v určitý moment. Pak jde jen o kus hadru, který koupíte i za pár desetikorun.

Problémy způsobuje i změna návyků, kterou koronavirová krize přinesla. V době home-officů a zrušených společenských akcí zkrátka není taková poptávka po nákupu obleku nebo šatů na svatbu. Obchodníkům se někteří zákazníci dokonce nepoužité společenské oděvy snaží vrátit.

Selhala také logistika. Ještě dnes do některých obchodů doráží dříve objednané jarní oblečení, po kterém už ale není poptávka. Naopak letní a podzimní kolekce zhusta leží nedodané v kontejnerech. Žádný software nebyl naprogramován na takovou krizi, kdy bylo třeba rozlišovat dodávky na základě mikroregionů. Podle odborníků se stav dodávek znormalizuje až v polovině příštího roku.

Nemovitosti

V případě nemovitostí platí, že jejich ceny mají “dlouhý dojezd”. Pokud tak někdo doufal, že v prvních dnech krize budou ceny bytů, jež v posledních letech tak strmě stoupaly, zase rychle padat, měl smůlu. Lidé se ještě v takové míře nedostali do problémů a dokončovali započaté či vyhlédnuté akvizice.

Na druhé straně je ale velmi pravděpodobné, že trh s nemovitostmi nezůstane dlouhodobě ušetřen. Realitní kanceláře si mohou říkat co chtějí, ale je třeba si uvědomit, že ony mají na udržení stávajících cen domů a bytů zájem.

Jednoduchým výpočtem ale zjistíme, že nemovitosti by měly zlevňovat. V první řadě nastal odliv turistů a zejména v Praze leželo ladem náhle tisíce bytů sloužících krátkodobým pronájmům. Jejich majitelé je zatím vrhli na trh střednědobých pronájmů doufaje v rychlý návrat turistů. Ti ale v příštích letech zřejmě nepřijedou v takových množství, na jaká byli Airbnb podnikatelé zvyklí. Vzhledem k tomu, že mnozí z nich si na byty vzaly hypotéky, budou mít těžké je splácet. Proto se část z nich byty pokusí prodat, čímž vznikne tlak na snížení cen.

Zároveň pravděpodobně poklesne zájem o vlastní bydlení. A to hned z několika důvodů. Za prvé, nájmy už jdou citelně dolů, a tak se při současných cenách nemovitostí mnohým vyplatí více. Za druhé, vlastní bydlení při současných cenách si nebude moct dovolit tolik jedinců a rodin jako dosud. Vzroste totiž nezaměstnanost a poklesnou odměny. Za třetí, už zde existuje očekávání snížení cen vlivem krize. To znamená, že za aktuální ceny se lidem nechce příliš nakupovat, protože tuší, že za rok či dva mohou mít vysněný byt levněji. A za čtvrté – banky budou při schvalování hypoték opatrnější.

Potraviny

Nejspíše už jste to sami pocítili u kasy v supermarketu. Potraviny jsou dražší. Na jedné straně tu působí jejich dlouhodobé zdražování vlivem sílící poptávky a zároveň problémů se suchem, na straně druhé zasáhla také koronvirová krize. V jejím důsledku totiž náklady obchodníků vzrostly. Na čas se uzavřely některé výrobní a dopravní kapacity, které bylo třeba nahradit jinými, mnohdy dražšími. Zároveň bylo třeba zajistit hygienické podmínky, pravidelnou dezinfekci, pomůcky pro zaměstnance atd. V důsledku diskuze o nízkých platech prodavaček, které se ocitly v první linii, většina obchodníků navýšila odměny a je možné, že dojde ke stálému zvýšení platů.

Je nepravděpodobné, že by tyto trendy jen tak odezněly, a tak platí, že potraviny – na rozdíl od výše uvedených statků – budou nadále spíše zdražovat. V České republice to pak může být ještě více než ve světě, protože současná politická reprezentace se za každou cenu snaží navýšit počet potravin českého původu v obchodech. Omezení nabídky a konkurence nevyhnutelně povede k dalšímu zdražení.

Foto: Freepik

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 0SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *