Čechům zruší největší výhodu pro elektroauta. Nejprve nalákali a potom rána. Tak to si někam strčte

V mnoha zemích platí, že pokud si pořídíte elektroauto, dostanete velmi tučnou dotaci, která nákup velmi zpříjemní. Cenově se tak dostanete často i pod úroveň srovnatelných vozů se spalovacím motorem. Pověstné jsou touto podporou třeba skandinávské státy, Spojené státy, ale třeba také Německo.

Výhod je pomálu

Už tak hodně zlevněné Tesly si v těchto zemích můžete pořídit za cenu nižší než je třeba Škoda Octavia, a to v jednom už začne hlodat červíček pochybnosti. Jistě, dotace nemají v tržní ekonomice moc co dělat, ale když se chce centrálně něco prosazovat, je to jeden z nejúčinnějších způsobů. Tím druhým je potom zákaz konkurence, což v podobě konce spalovacích motorů v roce 2035 také přichází.

Česká republika se nicméně dotacím na elektrická auta brání zuby nehty. Je to až s podivem. Nikde se o tom nemluví, a když jsou na to ministři dotázáni, uvedou, že to vůbec není na pořadu dne. Pravdou je, že Česko nemá příliš odkud brát a není nutně na škodu, že zbytečně nerozhazuje peníze.

Majitelé elektrovozů tak ale mají jen velmi málo výhod a důvodů, proč si takovýto dražší vůz kupovat. Jednou z těch největších bylo bezplatné parkování, zejména potom v Praze. Mnoho lidí se vyjádřilo v tom smyslu, že díky tomuto benefitu jim elektromobil dává smysl, zejména potom těm, kdo se po celý den pohybují právě po městě. Šlo také o možnost bez problému zaparkovat na modrých zónách.

Foto: Shutterstock

Zruší i tu poslední

A i když vám elektroauta nemusí příliš vonět, ve skutečnosti tohle opatření dávalo a dává smysl. Pokud se někam elektrický vůz skutečně hodí, je to město, kde tak ubude škodlivých zplodin, které se v něm dlouho drží.

Ale světe div se, tahle logická výhoda se bude rušit. Jak řekl radní pro dopravu v Praze, bezplatné parkování elektromobilů prý nedává smysl. A argumentuje tím, že takový vůz přeci zabírá stejné místo jako běžné auto. Vše by mělo být schváleno a zrušeno ještě do konce roku.

V Praze by pak mělo být zavedeno dokonce mýtné, byť jde o vzdálenější budoucnost. I tady by dávalo smysl, že elektromobily ho budou mít zdarma či zvýhodněné, ale vzhledem k výše uvedenému se to předpokládat nedá.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 0SdíleníSdíletTweet [...]
Ani v dnešní době, kdy se pocitově zdá, že jsou Češi ochotní utrácet velmi vysoké částky za běžné služby, nemají obchodníci na růžích ustláno. Například v případě restaurací zavírá jedna za druhou, a to i věhlasné podniky, jako nedávno ten, který patřil šéfkuchaři Emanuelovi Ridimu. Jde však i o velmi tradiční podniky, které tu fungovaly desítky let, ale teď to najednou přestaly zvládat. Těžké časy Řeč je o lahůdkářství Zlatý kříž, které centrum Prahy zdobilo přinejmenším sto let. Jeho vznik se datuje do tak dávných dob, že přesné datum dnes již není známo. Ale už je to také tak trochu jedno, jelikož podnik před několika týdny definitivně zavřel. Nejprve se dle nápisu na dveřích zdálo, že řeší nějaké technické problémy, avšak teď už je jasno. Firma je rovnou v likvidaci, takže provoz neobnoví. Tyto lahůdky pravděpodobně budete znát také. Sídlily v Jungmannově ulici a dosud si je lidé, přinejmenším dle hodnocení na Googlu, pochvalovali, a to navzdory tomu, že sem v posledních letech začali ve velkém chodit také turisté. Těm o slavných českých chlebíčcích básní různí průvodci, takže je pochopitelně musí vyzkoušet. Drahé chlebíčky Rychle však ubývá míst, kde tak mohou učinit. Ostatně, hodně rychle rostou také jejich ceny. Kdo by ještě před pár lety řekl, že takový chlebíček může stát 45 Kč, jako tomu bylo právě ve Zlatém kříži, ještě než zavřel. Mnohým to připadá hodně, ovšem sami si odpovězte na otázku, za jakou cenu byste je dnes byli ochotni prodávat. Čtěte také: Tak to je rána. V Česku končí 160 let stará firma. Přežila všechno, ale tohle už ne Jak se totiž ukázalo, Zlatý kříž nedokázal přežít ani s těmito cenami a velkou tradicí. Důvodů může být hned několik. Mluví se o tom, že měl podnik příliš vysoký nájem, ale také o tom, že se Praha 1 vylidňuje, takže se tu nedá opřít o pravidelnou klientelu, kterou by podnik tohoto typu potřeboval jako sůl. Podle jiných už se také zřejmě vyčerpal model tradičního lahůdkářství. Lidé sem sice stále tu a tam zašli, ale na nějaké velké vyskakování to zkrátka už nebylo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Nedá se říct, že by Česká republika v posledních letech směřovala k něčemu pozitivnímu. Spíše to vypadá, jakoby se všichni již nabažili toho, že jsme dosáhli určité úrovně a začali na to hřešit. Zřejmě si myslí, že to vydrží napořád a nějaký růst se z toho ještě uplácá. Jak se ale ukazuje, této zemi rychle ujíždí vlak a nikdo se ho nesnaží dohonit. Nastávají velké změny Ačkoliv je míra nezaměstnanosti v Česku stále velmi nízká, podle odborníků se to může poměrně rychle začít měnit. A jakmile se obrátí trend, už to zase celé roky pojede jedním, tentokrát dosti špatným směrem. Takto to zkrátka v ekonomice funguje. Když se něco rozbije, trvá opravdu dlouho to napravit. Klidně desítky let. A existují náznaky, že už se to rozbíjí. Stačí se podívat na to, že v České republice začaly krachovat, případně samovolně končit velmi tradiční společnosti, jako jsou sklárny nebo potravináři. Další potom již propouštějí, například výrobce sanitární keramiky Laufen nebo výrobce okurek Znojmia, který rovnou uzavřel své provozy v Česku. Nedávno přišla další rána. Jedna z nejstarších společností v Česku oznámila, že část své výroby přesouvá do zahraničí, s čímž bude pochopitelně spojeno snižování stavů v tuzemsku. Nejde o nikoho menšího než tradičního výrobce klavírů Petrof. Výroba této značky byla s Českou republikou vždy naprosto těsně spjata, ale to už platit nebude. Není to vůbec dobré Část výroby se totiž přestěhuje do Indonésie. Důvodem je to, že z tuzemska už se nedá konkurovat. Zákazníci jednoduše poptávají piano za určitou cenu a za takovou už to v Česku jednoduše nevyrobíte. Je tu drahá práce, drahé energie a legislativa, která výrobu prodražuje ještě více. V Asii bude Petrof moci vyrábět o polovinu levněji. Přesune se tam tedy výroba levnějších klavírů. Ty dražší se zatím budou nadále vyrábět tady, ale je zřejmě jen otázkou času, kdy vývoj trhu dožene i je. Čtěte také: Už je to tady. Velká firma začala ve velkém propouštět Čechy. Tak to je síla Je to skutečně zvláštní obrázek, jelikož si mnozí o této zemi zvykli přemýšlet jako o levné, kde se vyplatí vyrábět. Bohužel to přestává platit, pokud už to před nějakou dobou definitivně nepřestalo. Foto: Shutterstock 24SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

6 názorů k článku “Čechům zruší největší výhodu pro elektroauta. Nejprve nalákali a potom rána. Tak to si někam strčte

  1. Elektroauto? Raději žádné auto. Není nad hřmící osmiválec, případně alespoň šestihrnkový. A na pořádné palivo. Tu rádoby Ekosrajdu si zarámujte zeleňoši. Raději žádné auto a zpět na stromy, než tyhle tiché vysavače.

  2. Nevidím důvod, aby elektromobily měly nějaké výhody. Pokud se nedokáží prosadit bez výhod a dotací, vyplývá z toho zcela jasně to, že nejsou konkurenceschopné, což je ostatně pravda. Kupují si to akorát bohatí lidé a ještě mají mít nějaké úlevy a dotace? Proč? Inteligentní člověk by si to beztak nekoupil ani s dotací, protože životnost baterie je cca 500 cyklů, což odpovídá zhruba 160 tkm, tedy zhruba 8-10 letům při nájezdu 15-20 tkm ročně. Pak to můžete vyhodit do šrotu, protože baterka stojí půl mega a cpát půl mega do 10 let starého auta je nesmysl. Když si tedy spočítáte nulovou zůstatkovou hodnotu, krátkou životnost, drahé dobíjení, extrémně drahý servis a navíc nepraktičnost, vyjde vám, že i kdybyste s normálním autem po dobu 10 let platili parkovné v Praze, vyjde vás to mnohem levněji, než pořízení a provoz elektromobilu, který po oněch 10 letech navíc odevzdáte zdarma k recyklaci, zatímco normální auto vám vydrží s minimálními náklady ještě dalších 20 let.

  3. No a podle mě ještě elektromobily z důvodu jejich vyšší váhy, by měli platit poměrně dražší dálniční známku.
    Vždyť tu dálnici hum tu jí mnohem víc než osobní auto který má tunu.

  4. Dotovat elektroauta znamená, že obyčejní lidé platí hračky boháčům. Tohle by v podmínkách chudé kolonie západu s levnou pracovní silou bylo velmi nemravné a stranám, které by to prosadily, by to prohrálo volby. Ty elekrovergly jsou na pořízení i samotný provoz tak drahý špás, že si jej pořizují z rozmaru jen velmi dobře situovaní lidé s naditými konty. Pro drtivou většinu lidí jsou elektrovergly nedostupný luxus a to i jako ojeté, neboť investice do nutné výměny baterií u starého ojetého elekroverglu jsou taky astronomické, přesahující cenu samotného ojetého elekroverglu. Stejně je to jen o tom, jak zbavit většinu lidí možnosti svobody v osobní mobilitě. Je to spolu se zákazem spalovcích motorů prostě totalitní nástroj k omezení práv většiny lidí.

  5. Tak to mne pobavilo hlavně věta že naši zákonodárci zbytečně nerozhazují. Od nástupu pro UA Filoviče. Vyhodili oknem půl ročního rozpočtu pro náš stát oknem. Ani nejsou schopni doložit kde a za co peníze skončili. Jeho euro trafiku řešit netřeba. A tady se podle autora článku ne hýří? Souhlasím že podporovat milionáře není potřeba kort brát z daní lidí co žijí z ruky do huby a od státu nemají nárok ani korunu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *