Čeští piloti a letušky chystají rozlučkový večírek. Stovky z nich se do práce už nevrátí

Tradiční doletná je každoroční oslavou leteckého personálu ku příležitosti úspěšného zakončení letní sezóny bez nehody. Uskuteční se také dnes, ale obvyklou rozjařenost zřejmě vystřídají chmury nad budoucností letecké dopravy nejen v České republice, ale i ve světě. Ostatně, čeští piloti se v minulých letech, kdy se aerolinkám dařilo, stali skvělým exportním artiklem země. Pro zahraniční letecké společnosti jich létaly desítky. Podobně to platí o palubním personálu.

Práce v oblacích už není

Nikdo z nás si nepomyslel, že při příští doletné si bude většina hledat jiné zaměstnání,” píší organizátoři tradiční akce v pozvánce. Akce nese také hrdý dovětek “s hlavou vztyčenou”. V této poloze se piloti a letušky nebudou loučit pouze s úspěšně završenou sezónou, která nebyla zdaleka tak hektická jako ty předchozí, ale řada z nich se rozloučí také s milovaným zaměstnáním jako takovým.

V oboru letecké dopravy jen v České republice o práci přišly stovky zaměstnanců a další vlna propouštění je na spadnutí. Ukazuje se totiž, že nejspíš ani příští rok se aerolinky jen tak nerozlétají. A je otázkou, zda své někdejší kondice ještě někdy dosáhnou. Někteří experti jsou totiž přesvědčeni o tom, že leteckou dopravu čeká útlum na dlouhé roky.

Řada stevardů už si našla práci v úplně jiných sektorech ekonomiky. Vzhledem k tomu, že často celý život nedělali nic jiného, než létání na palubě dopravních letadel, musí jít s nároky níže a hledat si méně kvalifikované profese. “Rozvážím teď pro jednu firmu zeleninu, něčím sebe a rodinu živit musím,” prozradil pro lidovky.cz jeden ze stevardů. “Nic jiného jsem celý život nedělala. Nevím, kam půjdu, asi to zkusím u policie,” uvedla letuška Kateřina Hodovalová, která už také přišla o práci.

Piloti v problémech

Ve velkých problémech, často existenčních, se pak ocitají zejména piloti. Ti si totiž na svůj výcvik museli často brát vysoké půjčky s výhledem, že je z velmi slušných platů postupně vyrovnají. Jenže to je jim teď znemožněno. “Pro pilota je létání vždycky splněným snem. Aby se uchytil u dopravní společnosti, musí mít hotový výcvik, dodatečně si pak hradí ještě takzvanou typovku na konkrétní typ letadla, oboje vyjde asi na 1,7 milionu korun,” řekl pilot, který si přál zůstat v anonymitě. Výpověď dostal už v první vlně a odpovídající práci v současné době pochopitelně nemůže sehnat.

O přežití ostatně bojují i samotné aerolinky. Sesterské Smartwings a ČSA už se z původního počtu 2500 zaměstnanců rozloučily přibližně s šesti stovkami z nich. Hrozí přitom, že tyto aerolinky padnou úplně, což by znamenalo, že práci si budou muset hledat všichni jejich lidé. Zatím se nepodařilo dojednat shodu mezi akcionáři, která je podmínkou pro poskytnutí půjčky, bez kterých letecká společnost těžko přežije.

Foto: Freepik

Nenechte si ujít
Tlaky na zvýšení bezpečnosti dopravy na evropských silnicích velmi rychle sílí. Už nějakou dobu se připravují podrobné plány na to, jak docílit do roku 2050 naprosté absence fatálních nehod. Již v roce 2030 by se jejich počet oproti současnému stavu měl snížit na polovinu. Je tedy jasné, že změny budou muset být překotné a že se řidičů velmi výrazně dotknou. Samá omezení Na jedné straně se chystají regulace pro některé skupiny řidičů, jako jsou důchodci nebo mládež, na straně druhé potom velmi citelná opatření, která se dotknou všech. Řeší se to na úrovni celé Evropské unie, tudíž to bude platit ve všech členských státech včetně České republiky. A na jeden velký zlozvyk českých řidičů si úředníci opravdu výrazně posvítí. Nejde o nic jiného než překračování povolené rychlosti. Když vyjedete do zahraničí, zjistíte, že tam se povolených rychlostí řidiči drží mnohem více než v tuzemsku. Je to dáno mírou kontrol, ale také sankcemi, jež jsou v Česku stále velmi mírné. Problematická je především rychlá jízda v obci. Ovšem opravdu nepříjemné to začne být až ve chvíli, kdy rychlost překročíte o 40 km/h a jedete ve městě třeba devadesátkou. To se třeba na okreskách může jednoduše stát, když nedáte včas nohu z plynu. V takovémto případě můžete přijít o řidičský průkaz, i když se to často řeší jinak. Evropská unie chce ale ještě podstatně více přitvrdit. Řidičský průkaz má být odebrán už při překročení povolené rychlosti o 30 km/h. Jde sice o snížení o pouhých deset kilometrů v hodině, ovšem výsledný efekt může být opravdu nepříjemný. Ještě vám to opepří Navíc bude zavedena i další změna. Když dnes překročíte rychlost nebo uděláte podobný přestupek v jiné zemi Evropské unie, zřejmě vás to přijde draho, ale neztratíte možnost řídit ve své domovské zemi. Na tu se odebrání řidičského oprávnění nevztahuje. Brzy to však má být jinak. Záznam o odebrání řidičského oprávnění bude v kterékoliv zemi zanesen do společného evropského systému a výsledkem bude zákaz řízení po celé Evropské unii. Čtěte také: Řízení večer a v noci bude v Česku omezeno. Spousta lidí nebude smět po setmění vyjet na silnici V této souvislosti je třeba se připravit na to, že v řadě zemí budou silniční pravidla ještě přísnější, než jaký je základ chystaný Evropskou unií. Vždyť v mnoha městech se brzy bude smět jezdit maximálně 30 km/h. Pokud byste tam jeli omylem šedesátkou, přijdete o řidičský průkaz a bude se to vztahovat i na Českou republiku. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Ještě poměrně nedávno bylo českým domácnostem doporučováno, aby přešli z kotlů na tuhá paliva na plynové kotle. Ty tu s námi měly být desítky let, a to i v rámci přechodu na nízkoemisní energetiku. Nikdo totiž nepočítal s tím, že se někdo pokusí ve snaze o co nejekologičtější provoz skoncovat právě i se zemním plynem. Takhle to brzy bude Jenže přesně to se teď děje. Ačkoliv se o tom stále příliš nemluví, faktický konec plynových kotlů už je v rámci Evropské unie naplánován. Stát by se tak mělo již v roce 2029. To není zrovna vzdálený termín, jelikož to nastane za pouhých pět let. Ještě to sice není schváleno, avšak všechno k tomu směřuje. V Evropě jsme si v poslední době zvykli dávat podobné závazné cíle, byť je otázkou, co se stane, až do těchto termínů dospějeme, ale nebudeme mít hotová náhradní řešení. Termíny se pochopitelně mohou prodlužovat, ovšem když je k něčemu dopředu vydán zákaz, znamená to především to, že výrobci se na daný výrobek přestávají orientovat a pochopitelně začnou i omezovat a zastavovat jeho produkci. Pakliže tedy pojedeme na této notě, v roce 2029 žádné nové plynové kotle stejně nebudou, jelikož se již nevyrobí. V tento rok by měl začít platit zákaz jejich prodeje. Nikoliv snad přímo, ovšem zajímavou oklikou. Nesmyslná účinnost V rámci snahy o takzvaný ekologický design budou připuštěna pouze taková zařízení, která budou mít minimální účinnost 115 procent, a to namísto současných 86 %. To je hodnota, kterou plynové kotle nemohou splnit. Jednoduše tak z nabídky budou muset vypadnout. Čtěte také: Loni si koupili tepelné čerpadlo za 500 tisíc, aby ušetřili. Teď Češi litují, stát jim schválně zdražil elektřinu o desítky tisíc A jak to bude dále, už není těžké uhodnout. Nějakou dobu se ještě nechají běžet ty plynové kotle, které už jsou v domácnostech nainstalované, ovšem postupně se začne zvyšovat tlak na to, aby se i ty definitivně vyměnily za tepelné čerpadlo, navzdory tomu, že do řady domů není toto zařízení vhodné. A potom přijde zákaz, podobně jako letos s kotly 1. a 2. emisní třídy, které od září tohoto roku již nesmíte používat, a to pod hrozbou pokuty. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Placení daní je nutnou, avšak velmi neoblíbenou součástí života. Málokdo to chápe v širším celku, že hrazením těchto poplatků přispívá na provoz státu, případně si hradí důchodové a zdravotní pojištění. Ať už jsou daně jakkoliv vysoké, vždy vám bude připadat, že byste měli platit méně. Jak optimalizovat daně v roce 2024 Dá se na to ale podívat také z druhé strany. A sice, že vysoké daně jsou vlastně příjemnou starostí. Nutnost je platit totiž znamená mimo jiné to, že vyděláváte poměrně slušné peníze. Ale takto to asi nikdo nechápe. Pravdou ale je, že lidé se stejnými výdělky mohou platit velmi rozdílné sumy. Záleží totiž hodně na tom, jak dobře své daňové přiznání optimalizujete a zda využijete veškerých možností, jak si zátěž snížit. K tomu jsou nejlepší slevy na dani, které v některých případech můžete letos, tedy za rok 2023, uplatnit naposledy. Jde například o školkovné ve výši 17 300 Kč za každé dítě, ale třeba i slevu na manželku ve výši 24 840 Kč. Dále to jsou třeba sleva na studenta nebo na první, druhé, třetí a další dítě. Jaké slevy na dani lze za rok 2023 uplatnit TitulMaximální sleva na daniSleva na poplatníka30 840 KčSleva na první dítě15 204 KčSleva na druhé dítě22 320 KčSleva na třetí a další dítě27 840 KčSleva na invaliditu 1. a 2. stupně2 520 KčSleva na invaliditu 3. stupně5 040 KčSleva na držitele průkazu ZTP/P16 140 KčSleva na manželku/manžela24 840 KčSleva na manžele ZTP/P49 680 KčSleva za umístění dítěte – školkovné17 300 KčSleva na studenta denního studia4 020 Kč Jak dále ušetřit? Slevy na dani se odečtou přímo z daňové povinnosti a jsou tedy nejefektivnějším způsobem, jak ušetřit. Ovšem máme tu i další možnosti, kterou představují nezdanitelné části základu daně. V součtu jde o sumu, kterou nebudete muset zdaňovat. TitulMaximálně můžete uplatnitÚroky z hypotečního úvěru300 000 KčPenzijní připojištění24 000 KčSoukromé životní pojištění24 000 KčDary30 % ze základu daněOdborové příspěvky1,5 % zdanitelných příjmů nebo 3 000 KčPlatby za zkoušky10 000 Kč, pro ZTP 13 000 nebo 15 000 KčOdběr krve3 000 KčDarování kmenových buněk20 000 Kč Čtěte také: Kdo má v Česku bankovní účet, může okamžitě přijít o 19 400 Kč. Dejte si pozor, jinak budou peníze rychle pryč Dokdy přidat daňové přiznání Jak vidno, možnosti tu stále jsou a byla by škoda jich nevyužít. Pokud jde o termíny, potom na daňové přiznání máte čas až do 2. dubna 2024. Jednoduše si lze ale termín prodloužit tím, že přiznání podáte elektronickou formou. Potom musíte splnit termín 2. května 2024. Obecně se počítá ještě se lhůtou pěti dnů, v rámci které vám nebude vyměřeno penále. Potom už ale úřady postupují tvrdě. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Absolvent žurnalistiky na Karlově univerzitě, který v informování veřejnosti o aktuálním dění spatřuje nejen poslání, ale chápe ho i tako svůj největší koníček.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *