Chtěl přejít z Octavie TDI na elektromobil. Takhle to dopadlo

Nedávno autora tohoto článku napadlo, jak se ke konceptu elektromobility staví naši němečtí sousedé. Projížděl jsem různá diskuzní fóra, webovky a oslovil pár lidí na sociálních sítích. Výsledky malého průzkumu byly více než překvapující. Velká část oslovených Němců se svého TDI rozhodně vzdát nehodlá.

TDI je v Německu stále ještě standard

Ač se to možná nezdá, nafta v Německu stále ještě teče proudem. A ačkoliv se na nás stále častěji valí zprávy o dalším pokroku na poli elektromobility, ve skutečnosti to tak slavné zřejmě nebude. Původně jsem předpokládal, že přesun běžného občana Německa z fosilních paliv na elektromobil nebude závratný problém. Díky štědrým dotacím na pořízení vozidla, výhodným odpočtům na daních a obecně lepší finanční situací průměrného Němce, se mi vše zdálo zalité sluncem, duhou a svěžím vzduchem z bezemisních vozidel.

Nemohl jsem se mýlit více. Statisticky vzato nedá dopustit na vozidla se spalovacím pohonem přes 70% oslovených Němců. Podotýkám, že se jedná o průměr ze všech sociálních skupin. Když se podíváme na všeobecné statistiky z jednotlivých spolkových zemí zjistíme, že motory poháněné naftou stále dominují německým silnicím. A vzhledem k průměrnému zastoupení jednotlivých značek vozidel, to bude právě TDI kdo stále drží žezlo krále silnic.

Foto: Shutterstock

Dotace na auto je štědrá, ale co vše ostatní?

Velmi zajímavý byl příběh jednoho mnichovského rodáka, který denně dojížděl za prací do 51 kilometrů vzdáleného Bad Tölzu. Za den tedy najel přes 100 kilometrů. Říkejme mu třeba pan Macht. Věrným druhem na cestách mu byla Octavie s klasickým common rail dvoulitrem. Po několika letech vozidlo vypovědělo službu a pan Macht se rozhodl pro zakoupení vozidla nového. A jelikož se sám obával vyhlášené krusády proti naftovým motorům, elektromobil byl pro něj velmi zajímavou alternativou. Příspěvek od státu byl přívětivý a neviděl tedy důvod k jeho nepořízení. Narazil ale na problém, který tak úplně neočekával,

Ke spolehlivému dojíždění by totiž potřeboval vlastní dobíjecí stanici. Tou ale objekt, ani jeho byt, nedisponoval. Přitom pro něj bylo zcela nezbytné nechat vozidlo v klidu dobít přes noc. Kontaktoval tedy správu svého bytového komplexu, zda může své garážové stání osadit wallboxem a už se jen nestačil divit. Náklady na celou akci byly astronomické.

Dle bytové správy bylo potřeba natáhnout kabel přímo z bytu pana Machta až na parkovací místo. Což by stálo zhruba 16000 euro. Hradit by musel i samotný wallbox v hodnotě 2000 euro, navíc v době, kdy byla zrušena podpora 900 eur na jejich pořízení. To máme tedy skoro 440 tisíc korun, nepočítaje cenu nového elektromobilu v hodnotě 1,1 milionu korun. Taková investice pana Machta zaskočila a od původního plánu odstoupil. Podobná suma a práce je i na dobře situovaného Němce pravděpodobně příliš vysoká.

Foto: Shutterstock, zdroj: autorský komentář

Nenechte si ujít
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 1SdíleníSdíletTweet [...]
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 83SdíleníSdíletTweet [...]

2 názory k článku “Chtěl přejít z Octavie TDI na elektromobil. Takhle to dopadlo

  1. Tak to jo… Už jsem se vylekal, že by nějaký Čech chtěl měnit tu národní, hlavně jedničkovou modlu za ještě větší šrot😆

  2. Jezdím s kamionem a v Německu tak bývám celkem často a musím říct, že víc e-jebek než tam potkám na silnicích tady u nás. A to výrazně více, zejména v Praze a okolí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *