Elektromobily způsobují problémy v síti už teď. V USA a Německu přemýšlejí, jak omezit jejich nabíjení

Jde o zprávu, kterou si příznivci elektromobility rozhodně nedají za rámeček. Už dnes totiž musí neustále obhajovat poměrně nekomfortní nabíjení elektrovozů, které trvá dlouho a při dlouhých cestách je zapotřebí poměrně často, protože tyto stroje ještě nemají takový dojezd jako vozy se spalovacími motory. Jedním z nejčastějších argumentů je, že se to bude postupně zlepšovat.

Což o to, vývoj v automobilkách jede na plné obrátky a zdá se, že za pár let budou baterie poměrně konkurenceschopné. Jenže už dnes, v době, kdy se elektroauta teprve rozšiřují, mají některé státy problémy s jejich dobíjením. Tuto otázku vážně řeší ve Spojených státech amerických a teď také v Německu.

Provozovatel elektrické sítě v Kalifornii vyhlásil v polovině června takzvaný “flex alert”, v rámci kterého vyzval uživatele, aby šetřili elektrickým proudem. Jinak by mohlo dojít k celkovému kolapsu elektrické sítě. Oficiálním důvodem byla vedra, která v zemi panovala. Majitele elektromobilů byly vyzváni, aby nedobíjeli své vozy, protože ze sítě odčerpávají velké množství energie.

Němci teď podle magazínu Focus řeší vážné obavy z rychlého rozvoje elektromobility a zároveň přechodem na obnovitelné zdroje energie. Německá energetická soustava se do značné míry opírá o energii ze slunce a větru, přičemž její podíl se bude nadále zvyšovat. Jenže tato energie má různé špičky a není možné ji do sítě dodávat rovnoměrně. Zejména se sluneční energií se potom míjí potřeba dobíjení elektromobilů, která probíhá obvykle v nočních hodinách, zatímco solární elektrárny jednou na plný výkon přes den.

Dobíjení elektromobilů možná nebude tak bezstarostné, jak se zdálo. / Foto: Shutterstock

Německá vláda už ostatně připravuje zákon, v rámci kterého bude mít možnost dálkově řídit dodávky elektrického proudu. Eufemisticky to nazývá “vyhlazením špičky”. Svaz automobilového průmyslu (VDA) se nicméně bouří. “Politici to nazývají vyhlazením špičky, ale pro zákazníky to znamená jednoduše vypnutí proudu,” uvedla prezidentka svazu Hildegard Müller pro časopis Die Welt. Dodala, že pokud něco takového bude skutečně schváleno, zasadí to elektromobilitě velkou ránu.

Zdá se, že elektromobilita s sebou přináší řadu problémů, na které se při jejím prosazování “shora” příliš nemyslelo. Evropská komise má přitom v plánu, že by se od roku 2035 už neměly prodávat žádné nové vozy se spalovacím motorem. To však implikuje skutečnost, že tyto vozy budou plně nahrazeny elektromobily. V takovém případě by však nápor na energetickou soustavu byl obrovský.

Nakonec se řešení celého problému zřejmě najde, ale je otázkou, jak moc bude drahé a především, zda uživatelům nezpůsobí příliš velký diskomfort.

Foto: Shutterstock, zdroje: Efahrer, Focus, Die Welt

Články
Odebírat
Upozornit na
guest
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasů
Inline Feedbacks
View all comments