Elektromobily způsobují problémy v síti už teď. V USA a Německu přemýšlejí, jak omezit jejich nabíjení

Jde o zprávu, kterou si příznivci elektromobility rozhodně nedají za rámeček. Už dnes totiž musí neustále obhajovat poměrně nekomfortní nabíjení elektrovozů, které trvá dlouho a při dlouhých cestách je zapotřebí poměrně často, protože tyto stroje ještě nemají takový dojezd jako vozy se spalovacími motory. Jedním z nejčastějších argumentů je, že se to bude postupně zlepšovat.

Což o to, vývoj v automobilkách jede na plné obrátky a zdá se, že za pár let budou baterie poměrně konkurenceschopné. Jenže už dnes, v době, kdy se elektroauta teprve rozšiřují, mají některé státy problémy s jejich dobíjením. Tuto otázku vážně řeší ve Spojených státech amerických a teď také v Německu.

Provozovatel elektrické sítě v Kalifornii vyhlásil v polovině června takzvaný “flex alert”, v rámci kterého vyzval uživatele, aby šetřili elektrickým proudem. Jinak by mohlo dojít k celkovému kolapsu elektrické sítě. Oficiálním důvodem byla vedra, která v zemi panovala. Majitele elektromobilů byly vyzváni, aby nedobíjeli své vozy, protože ze sítě odčerpávají velké množství energie.

Němci teď podle magazínu Focus řeší vážné obavy z rychlého rozvoje elektromobility a zároveň přechodem na obnovitelné zdroje energie. Německá energetická soustava se do značné míry opírá o energii ze slunce a větru, přičemž její podíl se bude nadále zvyšovat. Jenže tato energie má různé špičky a není možné ji do sítě dodávat rovnoměrně. Zejména se sluneční energií se potom míjí potřeba dobíjení elektromobilů, která probíhá obvykle v nočních hodinách, zatímco solární elektrárny jednou na plný výkon přes den.

Dobíjení elektromobilů možná nebude tak bezstarostné, jak se zdálo. / Foto: Shutterstock

Německá vláda už ostatně připravuje zákon, v rámci kterého bude mít možnost dálkově řídit dodávky elektrického proudu. Eufemisticky to nazývá “vyhlazením špičky”. Svaz automobilového průmyslu (VDA) se nicméně bouří. “Politici to nazývají vyhlazením špičky, ale pro zákazníky to znamená jednoduše vypnutí proudu,” uvedla prezidentka svazu Hildegard Müller pro časopis Die Welt. Dodala, že pokud něco takového bude skutečně schváleno, zasadí to elektromobilitě velkou ránu.

Zdá se, že elektromobilita s sebou přináší řadu problémů, na které se při jejím prosazování “shora” příliš nemyslelo. Evropská komise má přitom v plánu, že by se od roku 2035 už neměly prodávat žádné nové vozy se spalovacím motorem. To však implikuje skutečnost, že tyto vozy budou plně nahrazeny elektromobily. V takovém případě by však nápor na energetickou soustavu byl obrovský.

Nakonec se řešení celého problému zřejmě najde, ale je otázkou, jak moc bude drahé a především, zda uživatelům nezpůsobí příliš velký diskomfort.

Foto: Shutterstock, zdroje: Efahrer, Focus, Die Welt

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 24SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Absolvent žurnalistiky na Karlově univerzitě, který v informování veřejnosti o aktuálním dění spatřuje nejen poslání, ale chápe ho i tako svůj největší koníček.

8 názorů k článku “Elektromobily způsobují problémy v síti už teď. V USA a Německu přemýšlejí, jak omezit jejich nabíjení

  1. Moc pěkný blábol, tento článek v podobném duchu se objevuje v pravidelných intervalech, občas se tam něco přihodí co je aktuální téma viz. ukončení prodeje spalovacích aut do roku 2035. Nebudu ani ztrácet čas vysvětlováním o tom, kam se posunuly jednotlivé technologie a to o čem v článku se píše jsou bud staré nebo neaktuální údaje. Možná by stálo za to, kdyby jste napsal o tom jak je Česko zaostalé pokud se bavíme o nových technologiích v energetice a v e-mobilitě nebo o tom jak díky i Havlíčkovi platíme nejvíc za elektřinu. Úsměvné je také, to jak se objevuje, že Česko má vlastní energetickou koncepci, no tu jsme měli možná tak do roku 2010, od té doby energetický směr Evropy určují jiní. Jsme zaostalým státem ve všech aspektech nové energetiky, což bude mít v budoucnu nežádoucí vliv na ceny elektřiny, budeme možná popelnici a skanzenem Evropy, kde se budou prezentovat zastaralé přístupy a postoje nejen k energetice, ale také k e-mobilitě a co je hůř naše děti nebudou mít přístup k moderním technologiím a budou patřit za hloupé, které se hodí do těch naších montoven. Také doporučuji vám si něco načíst o této problematice, které nerozumíte o co je hůř, tak máte drzost ji dokonce prezentovat veřejně. Samozřejmě že nás jenom e-mobilita nespasí pokud chceme předejít zhoršujícímu se podnebí v naších končinách, bude zapotřebí daleko víc, ale pokud by se to nechalo jen na lidech tak se nestane nic, pochybuji že nejen české obyvatelstvo sleví ze svého komfortního životního stylu. Někde jsem četl článek z naší UK kolik nás bude stát pokud se jen zvýší teplota o těch známých půl stupně, v porovnání s tím dluhem Babišem (tunelářem) a Schilerové to budou jen drobné. Jo a co se týká stability sítě, navštivte elektrárnu Tušimice, tam jsme dodali největší BESS v ČR a třeba vám někdo vysvětlí jak je možné zabránit peakům v sítí a jak lze akumulací řešit nejen FVE, ale také peaky z dobíjení EV. Mohl bych já vás zasvětit, ale nechce se mi plýtvat časem, to by jste nepochopil, tohle je vyšší dívčí v oboru elektrotechniky.

    1. Možná by to chtělo místo elektrotechniky začít matematikou. Když spočítáme množství energie v benzínu a naftě pro pohon našeho vozového parku, budeme potřebovat nějakých pár dalších jaderných elektráren. A pak můžete začít s tou svojí elektrotechnikou a znásobit kapacitu rozvodné sítě, aby ta energie byla dostupná v každém nabíjecím místě. Nemyslím si, že rok 2035 je reálný.

    2. Správně soudruhu! Poručíme větru, dešti a přenosové soustavě. Mimochodem, kámošovi ČEZ odmítl povolit instalaci dobíječky, protože v ulici už jedna je a na další není příkon. Takže jedině parní stroj, nebo dřevoplyn.

  2. S individuální přepravou se prostě nepočítá. Pochopte to konečně. Konvenční pohony zakázané, elektro pohon, drahý, nespolehlivý, možná dokonce nebezpečný. Elektro limuzíny bude mít k dispozici pouze politická a byznysová elita. Ostatním budou muset stačit elekro-kola a eletro-koloběžky. Jinak alou na elektro-vlak a elektro-autobus. Pokud ovšem bude čím hromadnou dopravu pohánět, protože s jádrem se rovněž nepočítá a i plyn je v hledáčku ochránců šťastných zítřků. Mimochodem ani poleno do kamen si už nehodíte. No já myslím, že nás čeká růžová budoucnost, jen ji mladým opravdu nezávidím.

  3. O co jde? V lichých dnech budou nabíjet auta s lichým číslem na konci, v sudých se sudým. Ale jak vyřešit to, když na konci bude písmeno, to nevím. Možná to bude na souhlásky a samohlásky.

    1. A ve finále nebude dobíjet žádná soukromá osoba,protože prostě el.energie bude naprostý nedostatek.To by nemuselo nastat pouze v případě,že by sami ekoteroristé přestali používat vše ostatní,co je na elektřinu vč.mobilů
      a dalších nesmyslů.které nejsou nezbytné.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *