Hořčík je pro organismus nepostradatelný. Poznejte stav, kdy ho tělo nemá dostatek a rychle ho doplňte

Hořčík neboli magnézium je velmi důležitý prvek v těle. Podílí se na mnoha reakcích v organizmu. Jaké jsou jeho účinky, jak trpíme jeho nedostatkem a jak jej doplnit?

Hořčík se podílí na enzymatických reakcích pro produkci energie v těle a potřebuje ho každá buňka. Je důležitý pro svaly, jejich kontrakce, regeneraci i přenos nervových vzruchů. Nachází se také hlavně v kostech a zubech. Nedostatek hořčíku se projevuje podrážděností, náladovostí i svalovými křečemi. Dokážeme využít asi jen 30 % hořčíku obsaženého v potravinách, proto je třeba jej doplnit.

Hořčík a jeho účinky

  • snižuje únavu a vyčerpání
  • pomáhá ke správné činnosti nervové soustavy
  • pomáhá ke správné činnosti a regeneraci svalů
  • přispívá k udržení zdravého stavu zubů a kostí
  • podílí se na procesu dělení buněk a syntéze bílkovin
  • podporuje energetický metabolismus
  • potřebujeme jej k elektrolytické rovnováze

Kdy potřebujeme více hořčíku

  • při diabetu
  • při stresu
  • při pobytu ve znečištěném prostředí
  • při zvýšené fyzické aktivitě
  • při zvýšené konzumaci živočišných tuků a bílkovin
  • při zvýšené konzumaci sladkostí a produktů z bílé mouky
  • při zvýšené konzumaci alkoholu

Příznaky nedostatku hořčíku

  • stres
  • podrážděnost a náladovost
  • zvýšená únava
  • nespavost
  • cukání v oku
  • ranní křeče v lýtkách
  • svalové křeče
  • bušení srdce
  • lámavost nehtů
  • vypadávání vlasů
  • ledvinové kameny
  • hemoroidy
  • častá chuť na čokoládu

Pozor na vážné zdravotní potíže

Možná si říkáte, že nedostatek jednoho minerálu nemůže velký problém. Časem se to srovná a únava i křeče zmizí. Není to ale tak jednoduché. Dlouhodobý nedostatek hořčíku může vést ke vzniku a rozvoji závažných onemocnění. Může dojít k potížím se žlučníkem, střevy a žaludkem, oslabení imunity, poruchám srážlivosti krve a nervového systému. Dokonce se může objevit skleróza, obezita a aterioskleróza.

Kde najdeme hořčík

Dejte si luštěniny, ořechy, mandle, semena, ovesné vločky, datle, fíky, sušené meruňky, banány, špenát, artyčok, bulgur, produkty z celozrnné mouky, candát, tuňák a vařená kuřecí prsa. Také je možné využít doplňky stravy s obsahem hořčíku.

Foto: Freepik