Komentář: Nova nakonec Pavlínu vyhrát nenechala. Předvedla ale, jak snadné je někoho zničit

Autor tohoto komentáře vpředvečer finále soutěže MasterChef postával v delší frontě před kasou v supermarketu, když zaslechl konverzaci, která se v tu dobu zřejmě odehrávala na mnoha místech. “Dneska je finále Masterchefa, ty jo, doufám, že to nevyhraje Pavlína”. Inu, nevyhrála, vítězem se stal její soupeř a zároveň charakterový protiklad Roman.

Kontroverze už je nutností

To je ale v tuto chvíli už vedlejší. Televize Nova totiž v letošním ročníku licencované soutěže MasterChef předvedla hned několik zajímavých jevů. Předně ukázala, že televize jako taková je stále překvapivě mocným médiem, jakkoliv se jí v době personalizovaného obsahu na internetu už řadu let předpovídá pád. Když má dostatečně silný obsah, dokáže před obrazovky stále dostat velkou část národa. Rozhodně tak početnou, aby dokázala vyvolat celospolečenské diskuze.

Tím se dostáváme k dalšímu fenoménu a sice, jak onen silný obsah vyprodukovat. Tady se pro změnu jistá slabost televize již projevuje, protože už jí nestačí pouze na pódium vyšoupnout pár postaviček, které zde hezky zazpívají nebo něco uvaří. Naprostou nutností se stala kontroverze. Tedy něco, co bude rozdělovat na dvě skupiny, které se však uvnitř sebe budou utvrzovat ve svém názoru.

Pavlína jistě měla i nějaké fanoušky, ale zcela převažující dojem z jejího vystupování byl jednoznačně negativní. Televize totiž dokonale nasvítila a nastříhala její projev tak, aby vytvořila postavu urputné, přes mrtvoly jdoucí mladé ženy trpící přebytkem sebevědomí. Když se k tomu ještě přidalo zcela očividené nadržování, jakkoliv je o něčem podobném ve zinscenované show obtížné mluvit, byl na světě dokonale výbušný koktejl.

Hejtři našli ideální objekt nenávisti

Kdykoliv tak Pavlína neuvařila nikterak slavně, do toho se sebejistě pochválila a porotci ji pustili dále na úkor zdánlivě talentovanějších kuchařů, propukly vášnivé diskuze v kancelářích, rodinách i médiích o tom, jak je to nespravedlivé a že ta “hrozná Pavlína měla dávno vypadnout”. Nejzářněji se to ukázalo, když se na základě vítězství v jednom kole stala Pavlína krátkodobou tváří jistého řetězce rychlého občerstvení, pro který připravila i vlastní bagetu. Následoval obrovský hejt na sociálních sítích, a to jak na adresu řetěžce, tak Pavlíny samotné.

Zatímco fast-food si mohl gratulovat k bezplatnému zviditelnění se, samotné soutěžící asi nenávistné vzkazy na svou adresu příliš příjemné nebyly. Málokdo si totiž uvědomil, že MasterChef není odrazem skutečnosti, ale dobře zinscenovanou show, ve které soutěžící nejsou sami sebou, ale hrají různé role za účelem zajištění co nejatraktivnější diváckého zážitku.

Letošní MasterChef skončil, Pavlína nevyhrála, zanedlouho si na něj stejně nikdo nevzpomene. Finalistka si ale ponese cejch nenáviděné osoby ještě hodně dlouho.

Foto: Instagram P. Lubojatzky