Koupil si 10 let starou Teslu s nájezdem 207 tisíc kilometrů. Chtěl ušetřit. Za pár týdnů přišel o 250 tisíc i o samotné auto

Velká mrzutost potkala jednoho nejmenovaného kanadského občana, který se prezentuje pouze jako ST, říkejme mu třeba Jerry. V dobré víře zakoupil ojetou Teslu Model S z roku 2013, která měla na budíku 207 tisíc kilometrů. Pro spalovací motor tato porce kilometrů nebývá nijak zásadní problém. U elektropohonu v Tesle za 18 000 kanadských dolarů, tedy zhruba za 300 tisíc korun to zřejmě asi neplatí. Z počátku výhodná koupě se po krátkém čase proměnila ve skutečnou noční můru.

I Teslu trápí běžné problémy elektromobilů

Desetileté auto se spalovacím motorem můžeme stále považovat za dobrého sluhu, ze kterého se obvykle špatný pán nestává. Pokud jsme auto koupili v dobrém stavu, dostává pravidelnou údržbu a je s ním dobře zacházeno, může nám v klidu sloužit dalších deset let. U elektromobilu je to trošku jiné. Ačkoliv karoserie jsou stále ze stejných materiálů a elektrické převodovky a motory mohou vydržet velice dlouho, mají elektrovozy svůj zásadní Kryptonit.

Tím je samozřejmě akumulátor vozidla. O jeho omezené dlouhověkosti svědčí i to, že většina prodejců dává na baterii záruku pouhých 8 let a 160 000 kilometrů, podle toho co nastane první. To jistě neznamená že po vypršení garance nás auto vyplivne hned u krajnice, ale v mnoha případech se tak již stalo. A pozáruční výměna baterie v elektromobilu skutečně stojí za to.

Foto: Shutterstock

Bez auta a bez peněz

Kanaďan Jerry krátce po zakoupení vozidla zjistil, že auto má problémy s dobíjením a auto vysílá chybový kód BMS_u029. Po krátké kontrole v autorizovaném servisu bylo jasno. Baterie je KO a jedinou možností opravy je výměna za novou v hodnotě 440 000 korun. Jednoduchými počty zjistil, že se mu tato investice nevyplatí a byl nucen auto prodat na díly za pouhé 4000 kanadských dolarů, tedy 64 000 korun.

Opět zde narážíme na problém, který rozvoj elektromobility brzdí. Je jasné že jí v budoucnu nevyhneme. Ropné zdroje nejsou nekonečné, ale umožnit mobilitu jen majetnější vrstvě je prostě špatné. Dokud tedy elektrovozy nebudou dostupné i střední vrstvě obyvatel a spolehlivost jejich baterií bude o dva řády výše, nebude možné spalovací motory nahradit.

Foto: Shutterstock, zdroj: Foxbusiness

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

3 názory k článku “Koupil si 10 let starou Teslu s nájezdem 207 tisíc kilometrů. Chtěl ušetřit. Za pár týdnů přišel o 250 tisíc i o samotné auto

  1. Komu není zhůry dáno v apatýce nekoupí!!!!!!!To může udělat jen anglo-americký či jiný anglo-saský čůrák!!!!!!!!!

  2. Vývoj jde rychle dopředu, tyhle staré Tesly zvládly nějakých 500 dobíjecích cyklů, takže si každý může snadno spočítat, jaká je zhruba životnost. 200tkm odpovídá zhruba nějakým 400-500 cyklům, při rychlodobíjení se navíc baterie ničí rychleji, takže těch 200tkm prakticky koresponduje s životností baterie. Ale dnes se již dělají baterie s 2000 cykly a do pěti let by měly být běžné baterie, které zvládnou 7000 cyklů. Pokud opravdu něco takového bude existovat, tak vám ta baterka v autě vydrží cca 120 let 🙂 . Takže ano, staré elektromobily si dnes koupí akorát idiot, ale do budoucna by to nemusel být až takový problém, pokud tedy výrobci naplní své sliby o navýšení počtů dobijecích cyklů na jednotky tisíc.

    1. Ovšem je tu zásadnější problém. Kde brát tu elektřinu.vrtule a soláry jí nezajistí, uhelné a plynové el. nebudou, i jádro je jim proti srsti. Jedině koňské povozy. Mohly by být i kravské (volské) povozy. Ale ty prý hodně prdí a EU je chce vymýtit. Ale zapřáhnout bychom mohli poslance EU i naše. Kráva za krávu, vůl za vola.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *