Koupil si 10 let starou Teslu s nájezdem 207 tisíc kilometrů. Chtěl ušetřit. Za pár týdnů přišel o 250 tisíc i o samotné auto

Velká mrzutost potkala jednoho nejmenovaného kanadského občana, který se prezentuje pouze jako ST, říkejme mu třeba Jerry. V dobré víře zakoupil ojetou Teslu Model S z roku 2013, která měla na budíku 207 tisíc kilometrů. Pro spalovací motor tato porce kilometrů nebývá nijak zásadní problém. U elektropohonu v Tesle za 18 000 kanadských dolarů, tedy zhruba za 300 tisíc korun to zřejmě asi neplatí. Z počátku výhodná koupě se po krátkém čase proměnila ve skutečnou noční můru.

I Teslu trápí běžné problémy elektromobilů

Desetileté auto se spalovacím motorem můžeme stále považovat za dobrého sluhu, ze kterého se obvykle špatný pán nestává. Pokud jsme auto koupili v dobrém stavu, dostává pravidelnou údržbu a je s ním dobře zacházeno, může nám v klidu sloužit dalších deset let. U elektromobilu je to trošku jiné. Ačkoliv karoserie jsou stále ze stejných materiálů a elektrické převodovky a motory mohou vydržet velice dlouho, mají elektrovozy svůj zásadní Kryptonit.

Tím je samozřejmě akumulátor vozidla. O jeho omezené dlouhověkosti svědčí i to, že většina prodejců dává na baterii záruku pouhých 8 let a 160 000 kilometrů, podle toho co nastane první. To jistě neznamená že po vypršení garance nás auto vyplivne hned u krajnice, ale v mnoha případech se tak již stalo. A pozáruční výměna baterie v elektromobilu skutečně stojí za to.

Foto: Shutterstock

Bez auta a bez peněz

Kanaďan Jerry krátce po zakoupení vozidla zjistil, že auto má problémy s dobíjením a auto vysílá chybový kód BMS_u029. Po krátké kontrole v autorizovaném servisu bylo jasno. Baterie je KO a jedinou možností opravy je výměna za novou v hodnotě 440 000 korun. Jednoduchými počty zjistil, že se mu tato investice nevyplatí a byl nucen auto prodat na díly za pouhé 4000 kanadských dolarů, tedy 64 000 korun.

Opět zde narážíme na problém, který rozvoj elektromobility brzdí. Je jasné že jí v budoucnu nevyhneme. Ropné zdroje nejsou nekonečné, ale umožnit mobilitu jen majetnější vrstvě je prostě špatné. Dokud tedy elektrovozy nebudou dostupné i střední vrstvě obyvatel a spolehlivost jejich baterií bude o dva řády výše, nebude možné spalovací motory nahradit.

Foto: Shutterstock, zdroj: Foxbusiness

Nenechte si ujít
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 3SdíleníSdíletTweet [...]

3 názory k článku “Koupil si 10 let starou Teslu s nájezdem 207 tisíc kilometrů. Chtěl ušetřit. Za pár týdnů přišel o 250 tisíc i o samotné auto

  1. Komu není zhůry dáno v apatýce nekoupí!!!!!!!To může udělat jen anglo-americký či jiný anglo-saský čůrák!!!!!!!!!

  2. Vývoj jde rychle dopředu, tyhle staré Tesly zvládly nějakých 500 dobíjecích cyklů, takže si každý může snadno spočítat, jaká je zhruba životnost. 200tkm odpovídá zhruba nějakým 400-500 cyklům, při rychlodobíjení se navíc baterie ničí rychleji, takže těch 200tkm prakticky koresponduje s životností baterie. Ale dnes se již dělají baterie s 2000 cykly a do pěti let by měly být běžné baterie, které zvládnou 7000 cyklů. Pokud opravdu něco takového bude existovat, tak vám ta baterka v autě vydrží cca 120 let 🙂 . Takže ano, staré elektromobily si dnes koupí akorát idiot, ale do budoucna by to nemusel být až takový problém, pokud tedy výrobci naplní své sliby o navýšení počtů dobijecích cyklů na jednotky tisíc.

    1. Ovšem je tu zásadnější problém. Kde brát tu elektřinu.vrtule a soláry jí nezajistí, uhelné a plynové el. nebudou, i jádro je jim proti srsti. Jedině koňské povozy. Mohly by být i kravské (volské) povozy. Ale ty prý hodně prdí a EU je chce vymýtit. Ale zapřáhnout bychom mohli poslance EU i naše. Kráva za krávu, vůl za vola.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *