V současné době sice roušky na většině míst, snad s výjimkou zdravotnických zařízení, nejsou povinné, ale od 1. září se ve větší míře vrací do veřejných budov a hromadné dopravy. Není přitom vyloučeno, že epidemiologická situace přinutí ministerstvo zdravotnictví opatření ještě více rozšířit a zahrnout do nich veškeré vnitřní prostory, jako například obchody, restaurace nebo kadeřnictví. Pravdou totiž je, že počty případů neustále rostou a v určité chvíli bude zapotřebí zasáhnout.
Byznys pro podvodníky
Dnes je proto poměrně vhodná doba na to, abychom se vyzbrojili dostatečným počtem ochranných pomůcek, zejména pak roušek a respirátorů, které na podzim dost možná mohou být opět nedostatkovým zbožím. Jak se ale ukazuje, nákup skutečně kvalitní roušky může být problematický a člověk se při něm může stát obětí podvodu.
“Nabízí se nanoroušky, ale když se podíváte, jestli tam je nanovlákenná membrána, tak zjistíte, že tam žádná není,” uvedla v rozhovoru pro DVTV Lucie Konečná, která je provozní ředitelkou společnosti nanoSPACE, jež vyrábí několik druhů nanovlákenných roušek.
Jak poznat kvalitní roušku
Právě z falešných nanoroušek se podle všeho stal obrovský byznys. Na internetu je možné na každém rohu narazit na reklamu, jež nabízí tyto roušky bez jasného původu a pravděpodobně i bez patřičné ochrany. Problémem je, že lidé s nanorouškami nemají mnoho zkušeností a vlastně ani neví, jak si jejich kvalitu ověřit. Mohou tak snadno naletět podvodníkům, kteří jim za cenu nanoroušky prodají v lepším případě roušku obyčejnou, v tom horším pak bezcenný kus látky.
Výhodou nanoroušek je to, že dokáží do značné míry (ta bývá u poctivých výrobků procentuálně vyjádřená) aktivně chránit uživatele, zatímco běžná rouška to nedokáže a jejím nošením přispíváte pouze k ochraně okolí, respektive společnosti jako celku. Nanoroušky jsou ale také mnohonásobně dražší a mohou stát klidně několik stokorun. Pokud si za takovou částku koupíte roušku, která dané parametry nesplňuje, jde v zásadě o stoprocentní zisk pro podvodníky.
“Pokud zákazníci doma nemají elektronový mikroskop, tak bohužel nemají šanci nanoroušku poznat,” odpovídá Lucie Konečná na otázku, zda se nanorouška dá nějak jednoduše poznat od té obyčejné. Skutečnost, že to možné není, představuje bohužel jen ideální podhoubí pro podvody.
“Nejstrašlivější, co jsme zatím viděli bylo to, když se hromadně prodávala rouška, ve které žádné nanovlákno nebylo a bylo to právě v lékárnách,” uvedla Konečná s tím, že některé lékárny tento materiál nadále prodávají. Lucie Konečná proto doporučuje, aby lidé kupovali roušky pouze od výrobců, kteří jsou členy Asociace nanotechnologického průmyslu České republiky.
Ředitelka nanoSPACE upozornila také na to, že Česká obchodní inspekce nevnímá nanoroušky jako svébytný artikl, ale pouze coby marketing. Také z toho důvodu odmítá řešit případy, kdy je jednoznačně doloženo, že jde o podvod.
Zjistili jsme, že ČOI nemá metodiku, jak ověřovat nano roušky. Pro ČOI jsou nano roušky jen marketing, proto nedokáží řešit nano roušky, kde je podezření, že je to podvod 🙁 jako například v TNG rouškách.ANP ČR už toto konzultuje s vědeckou sférou. https://t.co/GfwrXh7ZUE
— 🕸 Lucie Konečná (@Endijka) August 20, 2020
Foto: Freepik