Lidl spustil svůj věrnostní program. Je překombinovaný a důchodce nepotěší

Méně je někdy více. Tak tímto pořekadlem se obchodní řetězec Lidl při zavádění svého věrnostního programu Lidl Plus v žádném případě neřídil. Přitom to dlouho vypadalo, že se u tohoto “lepšího diskontu” něčeho takového, jako je věrnostní kartička, nikdy nedočkáme. Trendy jsou ale neúprosné, a tak i největší prodejce potravin v zemi nakonec podlehl.

Co Lidl Plus nabízí?

  • Slevové kupony (částečně personalizované), které je před nákupem nutné aktivovat.
  • Slevové akce dostupné pouze s věrnostní kartou.
  • Stírací losy za každý nákup.
  • Automaticky ukládané elektronické účtenky v mobilní aplikaci.
  • Přehled platných letáků.
  • Vyhledávač prodejen Lidl.

Senioři jsou u kasy často bezradní

Bohužel se příliš nezdá, že by to pro zákazníky přinášelo kdovíjaká pozitiva. Lidl Plus totiž v první řadě při nakupování tak trochu obtěžuje. Za druhé pak trestuhodně opomíjí jeden stále velmi důležitý a silný segment své cílové skupiny. A tím jsou lidé, kteří nemají chytrý telefon nebo se necítí dostatečně silní v kramflecích při jeho obsluze. Věrnostní karta Lidlu je totiž k dispozici pouze v digitální podobě v rámci nové aplikace pro mobilní telefony Lidl Plus. Ta je mimochodem vyčleněna z již existující aplikace Lidl, která přitom nadále existuje. Také v tomto ohledu vzniká určitý zmatek, protože v nové aplikace například nejsou vypsány položky z klasických akcí, ale pouze z akcí v rámci programu Lidl Plus. Klasické akce tu najdete pouze při listování virtuálními letáky.

Lidl Plus nabízí slevy, které zákazníci získají pouze s využitím věrnostní kartičky.

Aniž bychom chtěli podceňovat starší zákazníky (řada z nich chytré telefony dnes už běžně používá), je třeba říct, že jsou to právě senioři, kdo z nového věrnostního programu nejsou příliš nadšení. Přitom právě oni tvoří významnou cílovou skupinu pro slevové akce Lidlu. Stačí se do některé z prodejen tohoto řetězce vypravit v době, kdy začínají platit nové slevy. Vzhledem k tomu, že prodavači a prodavačky Lidlu se na kartičku aktivně ptají, lze z chvilkového postávání u kas zjistit, že právě důchodci jsou z nového programu nešťastní. Zaznívají tu věty typu “aha, tak tomu já nerozumím” nebo “vnuk mi to tam dal, ale já mám telefon doma”. Senioři zároveň cítí, že jim tady unikají jejich oblíbené slevy. Ty jsou přitom přinejmenším nyní, kdy program začíná, poměrně citelné a navíc lze předpokládat, že pokud by Lidl Plus spuštěn nebyl, objevily by se v běžném letáku a měl by k nim přístup kdokoliv. A to i bez toho, aby musel na skeneru u kasy načítat QR kód. Mimochodem, to musí provést sám zákazník a strefit správnou polohu, kdy se kód načte, zabere někdy i pár desítek vteřin.

S kupóny v Lidl Plus je třeba aktivně pracovat

Takto je část sortimentu zařazeného do slevové akce vyhrazen výhradně pro držitele aplikace Lidl Plus. Navíc je nutné s programem aktivně pracovat, což je obtěžující i pro člověka, který s mobilním telefonem jinak velmi dobře umí.

Významná část programu Lidl Plus totiž spočívá v takzvaných kuponech. Jde o časově omezené nabídky, které mají několik podob. Může jít o množstevní akce typu 1+1 nebo 2+1, různé kombinace sortimentů, kdy jedna část je třeba i zdarma, jasně danou slevu na určitý produkt nebo také plošnou procentuální slevu na určitý sortiment (ten navíc není na první pohled jasný a je třeba ho studovat v podmínkách). Určitý problém spočívá v tom, že si slevové kupony musíte nastudovat před nákupem nebo během něj. Následně nesmíte zapomenout na aktivaci tohoto konkrétního kuponu v aplikaci. Nestačí totiž přiložit slevovou kartu při placení. V dané chvíli je nutné mít kupon naskenovaný. To pochopitelně vede k různým zmatkům, nedorozumění a ve výsledku i zdržování na kasách, kdy si lidé odeberou účet, zjistí, že sleva z kuponu se jim neodečetla, a tak si jdou stěžovat právě na kasu. Zde přitom bývá v Lidlu značný šrumec i bez podobných trablů. Obchody Lidl totiž nemají speciální sekci informací, kde by se takové stížnosti daly řešit.

Slevové kupony v aplikaci Lidl Plus.

Druhá část věrnostního programu Lidl Plus už je uživatelsky přívětivější a jde v zásadě o běžné slevy na věrnostní kartičku, které není třeba aktivovat. Tento sortiment je také v obchodě jasně označen příslušnou cedulkou, byť výslednou cenu je na regálu zapotřebí často hledat. Určitým rozdílem oproti jiným řetězcům, například sesterskému Kauflandu, je skutečnost, že slevy na kartičku neprohlubují už existující slevy ve standardní akci, ale týkají se v drtivé většině případů sortimentu, který v letáku vůbec není.

Losy, na které vyhrajete slevu a digitalizované účtenky

Marketéři Lidlu nezapomněli přidat ani gamifikační funkci aplikace, která spočívá v tom, že za každý nákup na kartu Lidl Plus získáváte jeden stírací los. Ten si v aplikaci můžete jednoduše setřít. Pokud byste ale čekali, že výhrou můžete získat něco zdarma, budete zklamání. Vyhrát lze pouze další slevové kupony první kategorie, tedy ty, které je třeba před nákupem aktivovat.

Lidl Plus ale přináší také jednu velmi praktickou funkci a sice uchovávání digitalizovaných účtenek. Ty tak nemusíte schraňovat, ba ani odebírat na kase a můžete se spolehnout, že je budete mít na trvalo v aplikaci. Vzhledem k tomu, že Lidl je oblíbený také pro prodej nepotravinářského zboží, na které je možné uplatnit standardní dvouletou záruku, je tato funkcionalita solidním pomocníkem. Potěší také, že si důležité účtenky, například ty, na kterých máte právě zboží se zárukou, můžete označit hvězdičkou jako důležité. V seznamu účtenek je pak snáze najdete.

Elektronické účtenky, které v aplikaci Lidl Plus najdete, jsou praktickým pomocníkem například při reklamacích non-foodu.

Lidl Plus je konkurencí dalším věrnostním programům

Lidl představoval jeden z posledních významných obchodních řetězců, který neměl vlastní věrnostní program. Z těch větších dnes zbývá snad už jen Norma, která je ale známá velmi konzervativním způsobem prodeje. Oproti tomu Albert (Můj Albert), Billa (Billa Bonus Club), Tesco (Tesco Clubcard), Penny (Penny Karta), Kaufland (Kaufland Card), Coop (Dobrá karta) i Travel Free (Clubcard) už své věrnostní kartičky mají.

Matadorem je v tomto ohledu zejména Tesco se svou Clubcard. Ta je mezi zákazníky tohoto řetězce supermarketů a hypermarketů velmi oblíbená. Poskytuje nejen personalizované kupóny, ale umožňuje také sbírání bodů za každý nákup, které se pak jednou za čtvrt roku promění v kredit, jenž je možné použít pro platbu na kase.

Před několika měsíci spustil svůj věrnostní program také Kaufland, který spadá do stejné skupiny jako Lidl – německé Schwarz Gruppe. Technologicky se Kaufland Card podobá Lidl Plus, ale funguje poněkud odlišně. Její hlavní částí jsou ještě větší slevy na už tak zlevněné zboží, ale také  kupony, které však není zapotřebí dopředu aktivovat. V rámci programu můžete také sbírat věrnostní body, které měly být využitelné na různé akce, ale zatím žádná taková neproběhla a vzhledem k tomu, že dnes má každý držitel Kaufland Card nastřádáno už velké množství bodíků, je otázkou, zda ještě kdy nějaká proběhne.

Foto: Lidl, archiv autora

Nenechte si ujít
Zdá se, že v České televizi byla rozehrána skutečně velká hra. Velké změny se očekávaly už poté, co loni nastoupil nový generální ředitel Jan Souček. Avšak ten se několik měsíců držel velmi zkrátka a do personálií příliš nezasahoval. Tu a tam se ovšem objevovaly náznaky, že se přeci jen něco chystá. Už to propuklo Například na konci loňského roku skončil kontroverzní moderátor Jakub Železný, byť to bylo vysvětleno tak, že si bere volno na vlastní žádost. Takovýchto případů ale postupně přibývalo. Na neplaceném volnu je nově také známý redaktor Jiří Hynek, který se podle všeho zamotal do kauzy IKEM a čelí podezření, že se snažil ovlivňovat vysílání a reportáže ve prospěch jedné ze stran. Do sporu se Součkem se pustil i známý moderátor Václav Moravec, kdy stížnost na něj se řešila na etickém panelu České televize. Zatímco tento panel se ho zastal, generální ředitel jeho rozbor nepřijal a požadoval ho více zdůvodnit, což je veřejně bráno jako podkopávání Moravcovy pozice a zpochybňování práce etického panelu, který tvoří vážené osobnosti z akademického a odborného světa. Respektive byl jimi tvořen, jelikož se stala skutečně nečekaná věc. Coby vyjádření nesouhlasu s postupem ředitele České televize totiž kompletní etický panel rezignoval. Nezdá se však, že by to Součka nějak zvlášť popudilo. Ústy své mluvčí označil bývalé členy za lidi někdejšího ředitele Petra Dvořáka s tím, že do panelu vybere nové členy. Musí se to vyřešit Každopádně už je naprosto jasné, že v České televizi zuří souboj dvou křídel. Nový ředitel se zjevně rozhodl skoncovat s odporem, který proti němu vytváří dlouholetí zaměstnanci, kteří jsou většinově loajální právě Dvořákovi. V takovém prostředí, kdy řadoví zaměstnanci házejí šéfovi klacky pod nohy, se pochopitelně nedá pracovat, a tak je třeba celou situaci vyřešit. Čtěte také: Česká televize rozzuřila Čechy. Zvyšuje poplatek a platit ho budete muset i za mobilní telefon Vše se přitom děje v době, kdy Česká televize nemá velkou podporu veřejnosti, jelikož lidé si stěžují na nevyvážené zpravodajství. Do toho navíc ČT požaduje navýšení koncesionářských poplatků, což je také mimořádně nepopulární téma. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Kakao astronomicky zdražuje, čokoládová vajíčka jsou na splátky, výrobci typu Marsu potajmu snižují gramáž tyčinek, v Kit Kat nenápadně ubylo čokolády. A bude hůř – tuna kakaových bobů včera prvně v historii uzavřela na ceně přes 200 000 korun Tak draho ještě nebylo Kakaové boby jsou nejdražší v novodobé historii. Tuna kakaových bobů včera poprvé v historii na newyorské burze uzavřela na úrovni převyšující v přepočtu 200 tisíc korun, vyplývá z údajů agentury Bloomberg (viz graf níže). Konkrétně nyní tuna bobů vyjde na 209 719 Kč. To je skutečně jejich nejvyšší korunová cena za celé období od vzniku samostatné České republiky v roce 1993. Přitom průměrná korunová cena tuny bobů v období od ledna 1993 až do včerejška činí 49 092 korun (viz graf níže – vodorovná křivka). Včerejší uzavírací cena je tedy více než čtyřnásobná oproti dlouhodobému průměru. Rekordní je ovšem cena kakaa také v dolarech. Tuna bobů včera obchodování uzavřela na cenovce 8939 dolarů. Přitom průměrná burzovní cena bobů se v období od roku 1959 do letoška pohybuje kolem 1727 dolarů. Nynější cena je tedy více než pětinásobná, ač toto vyjádření nebere v potaz inflační znehodnocování dolaru. Za posledních dvanáct měsíců kakaové boby v dolarech zdražily o zhruba 210 procent. Bezprostředním důvodem je vlna veder v kombinaci se značnou vlhkostí, která letos v únoru zasáhla země jižní části západní Afriky, včetně Pobřeží slonoviny a Ghany, které představují dva světově vůbec největší producenty kakaových bobů. Teploty v dané části Afriky v únoru stoupaly až na 40 stupňů Celsia. Pocitová teplota však kvůli zvýšené vlhkosti dosahovala až k padesáti stupňům, protože vlhké ovzduší omezuje možnost pocení se, tedy přirozeného ochlazování se organismu. Experti abnormální počasí dávají do souvislosti s procesem klimatických změn. Bude ještě hůř Abnormálně vysoké teploty však ohrožují také právě kakaovníky. Již v dubnu přitom tradičně začíná jedna ze sklizňových sezón roku. Obchodníci s kakaem se domnívají, že sucho poničilo úrodu tak rozsáhle, že jsou současné cenové nárůsty opodstatněné – a mnozí dokonce soudí, že cena půjde ještě výše. Podle únorové analýzy americké banky Citigroup mohou kakaové boby zdražit až na úroveň 10 tisíc dolarů za tunu, a to v během následujících měsíců. Jen letos přitom kakaové boby zdražily na burze v New Yorku o 113 procent. Tento dramatický letošní nárůst přitom ještě na pulty obchodů v Evropě nedorazil. Současné ceny čokolády a výrobků z ní odrážejí v Evropě, včetně Česka, tak maximálně jen loňské zdražení kakaových bobů, z nichž se čokoláda vyrábí. Letošní zdražení bobů se kvůli předzásobování výrobců čokolády zatím v její ceně neprojevuje. Jenže časem se samozřejmě projevovat začne. I zákazníci v Česku se tak musí připravit na zdražování čokolády a čokoládových výrobků. Nebo na nenápadné zmenšování velikosti tabulek čokolády nebo třeba gramáže čokoládových tyčinek – při zachování ceny, ovšem. Takto prudce vystřelila cena kakaa v posledních týdnech. / Foto: Lukáš Kovanda Výrobci snižují gramáž Již loni reagoval na růst cen kakaových bobů cukrovinkářský kolos Mars, jehož tyčinky jsou dobře známé také v Česku. Mars potajmu snížil gramáž své čokoládové tyčinky Galaxy, aniž by tedy ovšem snížil také její cenu. V podobném duchu – a kvůli pokračujícímu růstu cen kakaa ještě intenzivněji – budou v nadcházejících měsících reagovat na situaci také další výrobci cukrovinek a čokolády. Klíčový rival Marsu, společnost Hershey, už nenápadně snížila obsah čokolády a kakaového másla ve své klasické tyčince Kit Kat, dobře známé opět i konzumentům v Česku. Čtěte také: Ceny potravin v Česku brzy znovu vystřelí vzhůru. Ekonom prozradil datum. To snad není možné Výrobci cukrovinek začínají ve zvýšené míře nahrazovat čokoládu ve svých výrobcích třeba karamelem, místo kakaového másla zase uplatňují třeba lacinější palmový olej. Do toho dochází ke zmíněnému zmenšování, „smrskávání“, gramáže či velikosti tyčinek a jiných výrobků, a to při zachování ceny, tedy v souladu s praktikou označovanou jako „smrskflace“. Přesto výrobce cukrovinek nakonec zdražující kakao dožene. Ne všichni zákazníci budou tolerovat levnější náhražky a sníženou gramáž za nezměněnou cenu. Banka Morgan Stanley nedávno zhoršila své doporučení ohledně akcií zmíněné čokoládovny Hershey. Růst cen kakaa, jenž započal v polovině loňska, podle banky na Hershey plně dolehne v příštím roce. Už od začátku loňského května se ale její akcie propadly o takřka třicet procent. Čtěte také: Kaufland v Česku spustil úžasnou novinku. Je to tady, konečně tu nakoupíte za ceny jako v Polsku Malou ochutnávkou toho, co vše se ještě může na trhu s čokoládou stát, je nynější předvelikonoční dění v Brazílii, tedy v zemi, kde lidé oslavě Velikonoc tradičně přikládají poměrně silný význam. Někteří tamní prodejci oblíbených čokoládových vajíček je už kvůli růstu ceny nabízejí na splátky. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
V České republice se tak nějak ustálilo, že pokud někdo dosáhne důchodového věku, prakticky pouští pomyslnou tužku uprostřed rozepsaného slova a nastupuje okamžitě do penze, což pochopitelně zavdává i právo na to, aby od toho okamžiku pobíral důchod. Ačkoliv možná znáte někoho, kdo pracuje i v důchodu, dle statistik jde jen o velmi malé procento lidí. Všechno tomu hraje do karet Přitom by to mohlo a mělo být úplně jinak. V mnoha zemích je běžné, že si firmy cení svých zaměstnanců se zkušenostmi a snaží se je přesvědčit k tomu, aby práci vykonávali i tehdy, kdy už by mohli bez problémů odejít do důchodu. Mají to přitom často výrazně jednodušší, jelikož některé státy to různými způsoby podporují. V Česku je však situace bohužel odlišná. Dlouhodobě tu totiž probíhala určitá stigmatizace seniorů v zaměstnání. Jistě si vzpomenete na dobu, kdy měli velký problém získat práci lidé starší 50 let, natožpak ti, kteří už by mohli být v důchodu. Ani mezi samotnými lidmi nepřevládala nijak velká motivace k tomu, aby si pracovní život prodloužili. Jenže situace se mění a dnes tu máme hned tři různé faktory, které jdou jedním směrem a podporují to, aby důchodci v Česku pracovali výrazně déle. V první řadě je tu státní zájem, kdy už zkrátka na penze není tolik peněz a naopak je třeba podpořit ekonomiku práceschopnými. V druhé řadě jsou tu potom firmy, které mají dnes nedostatek zaměstnanců a ve skutečnosti vítají, když lidé pracují déle. A ve třetí řadě jsou tu potom samotní lidé, kteří stále více oceňují, když si mohou přivydělat nebo rovnou zůstat v zaměstnání a důchod si tak odložit. Stát připravuje změny Dle výzkumu společnosti ManpowerGroup bude už v roce 2030 napříč Evropou běžné, že 80 % všech zaměstnanců bude starších 50 let. Poměr se bude přitom i nadále zvyšovat a jelikož nebude dostatek mladších pracovníků, budou muset pracovat ti starší. Na ministerstvu práce a sociálních věcí přitom už vzniká plán, jak udržet důchodce v práci, případně jak je do pracovního života vrátit. Mělo by jít především o pozitivní motivaci v podobě toho, že jim odpadne povinnost platit sociální pojištění. Reálně to bude znamenat, že důchodcům by mělo z hrubé mzdy zbývat více. “Tohle velmi vítám, protože nedává smysl, abych nepobíral důchod a ještě platil sociální pojištění,” říká pan Josef, kterému je 63 let, ovšem na své pozici obchodního referenta se chystá zůstat i tehdy, až dosáhne důchodového věku. Čtěte také: Důchodci v Česku se budou koupat v hotovosti. Běžte do této banky, dají vám tam tisíce korun každý měsíc. Jinak vám to propadne Pracující důchodci by mohli být trendem příštích let. Zároveň je to zřejmě i cesta, jak zabránit celkovému kolapsu důchodového systému. Lidé budou zkrátka v práci déle a ideální bude, když tak budou činit dobrovolně. Jinak se to stejně bude muset nařídit. Foto: Shutterstock 34SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Absolvent žurnalistiky na Karlově univerzitě, který v informování veřejnosti o aktuálním dění spatřuje nejen poslání, ale chápe ho i tako svůj největší koníček.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *