Lidl spustil svůj věrnostní program. Je překombinovaný a důchodce nepotěší

Méně je někdy více. Tak tímto pořekadlem se obchodní řetězec Lidl při zavádění svého věrnostního programu Lidl Plus v žádném případě neřídil. Přitom to dlouho vypadalo, že se u tohoto “lepšího diskontu” něčeho takového, jako je věrnostní kartička, nikdy nedočkáme. Trendy jsou ale neúprosné, a tak i největší prodejce potravin v zemi nakonec podlehl.

Co Lidl Plus nabízí?

  • Slevové kupony (částečně personalizované), které je před nákupem nutné aktivovat.
  • Slevové akce dostupné pouze s věrnostní kartou.
  • Stírací losy za každý nákup.
  • Automaticky ukládané elektronické účtenky v mobilní aplikaci.
  • Přehled platných letáků.
  • Vyhledávač prodejen Lidl.

Senioři jsou u kasy často bezradní

Bohužel se příliš nezdá, že by to pro zákazníky přinášelo kdovíjaká pozitiva. Lidl Plus totiž v první řadě při nakupování tak trochu obtěžuje. Za druhé pak trestuhodně opomíjí jeden stále velmi důležitý a silný segment své cílové skupiny. A tím jsou lidé, kteří nemají chytrý telefon nebo se necítí dostatečně silní v kramflecích při jeho obsluze. Věrnostní karta Lidlu je totiž k dispozici pouze v digitální podobě v rámci nové aplikace pro mobilní telefony Lidl Plus. Ta je mimochodem vyčleněna z již existující aplikace Lidl, která přitom nadále existuje. Také v tomto ohledu vzniká určitý zmatek, protože v nové aplikace například nejsou vypsány položky z klasických akcí, ale pouze z akcí v rámci programu Lidl Plus. Klasické akce tu najdete pouze při listování virtuálními letáky.

Lidl Plus nabízí slevy, které zákazníci získají pouze s využitím věrnostní kartičky.

Aniž bychom chtěli podceňovat starší zákazníky (řada z nich chytré telefony dnes už běžně používá), je třeba říct, že jsou to právě senioři, kdo z nového věrnostního programu nejsou příliš nadšení. Přitom právě oni tvoří významnou cílovou skupinu pro slevové akce Lidlu. Stačí se do některé z prodejen tohoto řetězce vypravit v době, kdy začínají platit nové slevy. Vzhledem k tomu, že prodavači a prodavačky Lidlu se na kartičku aktivně ptají, lze z chvilkového postávání u kas zjistit, že právě důchodci jsou z nového programu nešťastní. Zaznívají tu věty typu “aha, tak tomu já nerozumím” nebo “vnuk mi to tam dal, ale já mám telefon doma”. Senioři zároveň cítí, že jim tady unikají jejich oblíbené slevy. Ty jsou přitom přinejmenším nyní, kdy program začíná, poměrně citelné a navíc lze předpokládat, že pokud by Lidl Plus spuštěn nebyl, objevily by se v běžném letáku a měl by k nim přístup kdokoliv. A to i bez toho, aby musel na skeneru u kasy načítat QR kód. Mimochodem, to musí provést sám zákazník a strefit správnou polohu, kdy se kód načte, zabere někdy i pár desítek vteřin.

S kupóny v Lidl Plus je třeba aktivně pracovat

Takto je část sortimentu zařazeného do slevové akce vyhrazen výhradně pro držitele aplikace Lidl Plus. Navíc je nutné s programem aktivně pracovat, což je obtěžující i pro člověka, který s mobilním telefonem jinak velmi dobře umí.

Významná část programu Lidl Plus totiž spočívá v takzvaných kuponech. Jde o časově omezené nabídky, které mají několik podob. Může jít o množstevní akce typu 1+1 nebo 2+1, různé kombinace sortimentů, kdy jedna část je třeba i zdarma, jasně danou slevu na určitý produkt nebo také plošnou procentuální slevu na určitý sortiment (ten navíc není na první pohled jasný a je třeba ho studovat v podmínkách). Určitý problém spočívá v tom, že si slevové kupony musíte nastudovat před nákupem nebo během něj. Následně nesmíte zapomenout na aktivaci tohoto konkrétního kuponu v aplikaci. Nestačí totiž přiložit slevovou kartu při placení. V dané chvíli je nutné mít kupon naskenovaný. To pochopitelně vede k různým zmatkům, nedorozumění a ve výsledku i zdržování na kasách, kdy si lidé odeberou účet, zjistí, že sleva z kuponu se jim neodečetla, a tak si jdou stěžovat právě na kasu. Zde přitom bývá v Lidlu značný šrumec i bez podobných trablů. Obchody Lidl totiž nemají speciální sekci informací, kde by se takové stížnosti daly řešit.

Slevové kupony v aplikaci Lidl Plus.

Druhá část věrnostního programu Lidl Plus už je uživatelsky přívětivější a jde v zásadě o běžné slevy na věrnostní kartičku, které není třeba aktivovat. Tento sortiment je také v obchodě jasně označen příslušnou cedulkou, byť výslednou cenu je na regálu zapotřebí často hledat. Určitým rozdílem oproti jiným řetězcům, například sesterskému Kauflandu, je skutečnost, že slevy na kartičku neprohlubují už existující slevy ve standardní akci, ale týkají se v drtivé většině případů sortimentu, který v letáku vůbec není.

Losy, na které vyhrajete slevu a digitalizované účtenky

Marketéři Lidlu nezapomněli přidat ani gamifikační funkci aplikace, která spočívá v tom, že za každý nákup na kartu Lidl Plus získáváte jeden stírací los. Ten si v aplikaci můžete jednoduše setřít. Pokud byste ale čekali, že výhrou můžete získat něco zdarma, budete zklamání. Vyhrát lze pouze další slevové kupony první kategorie, tedy ty, které je třeba před nákupem aktivovat.

Lidl Plus ale přináší také jednu velmi praktickou funkci a sice uchovávání digitalizovaných účtenek. Ty tak nemusíte schraňovat, ba ani odebírat na kase a můžete se spolehnout, že je budete mít na trvalo v aplikaci. Vzhledem k tomu, že Lidl je oblíbený také pro prodej nepotravinářského zboží, na které je možné uplatnit standardní dvouletou záruku, je tato funkcionalita solidním pomocníkem. Potěší také, že si důležité účtenky, například ty, na kterých máte právě zboží se zárukou, můžete označit hvězdičkou jako důležité. V seznamu účtenek je pak snáze najdete.

Elektronické účtenky, které v aplikaci Lidl Plus najdete, jsou praktickým pomocníkem například při reklamacích non-foodu.

Lidl Plus je konkurencí dalším věrnostním programům

Lidl představoval jeden z posledních významných obchodních řetězců, který neměl vlastní věrnostní program. Z těch větších dnes zbývá snad už jen Norma, která je ale známá velmi konzervativním způsobem prodeje. Oproti tomu Albert (Můj Albert), Billa (Billa Bonus Club), Tesco (Tesco Clubcard), Penny (Penny Karta), Kaufland (Kaufland Card), Coop (Dobrá karta) i Travel Free (Clubcard) už své věrnostní kartičky mají.

Matadorem je v tomto ohledu zejména Tesco se svou Clubcard. Ta je mezi zákazníky tohoto řetězce supermarketů a hypermarketů velmi oblíbená. Poskytuje nejen personalizované kupóny, ale umožňuje také sbírání bodů za každý nákup, které se pak jednou za čtvrt roku promění v kredit, jenž je možné použít pro platbu na kase.

Před několika měsíci spustil svůj věrnostní program také Kaufland, který spadá do stejné skupiny jako Lidl – německé Schwarz Gruppe. Technologicky se Kaufland Card podobá Lidl Plus, ale funguje poněkud odlišně. Její hlavní částí jsou ještě větší slevy na už tak zlevněné zboží, ale také  kupony, které však není zapotřebí dopředu aktivovat. V rámci programu můžete také sbírat věrnostní body, které měly být využitelné na různé akce, ale zatím žádná taková neproběhla a vzhledem k tomu, že dnes má každý držitel Kaufland Card nastřádáno už velké množství bodíků, je otázkou, zda ještě kdy nějaká proběhne.

Foto: Lidl, archiv autora

Nenechte si ujít
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 17SdíleníSdíletTweet [...]
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Absolvent žurnalistiky na Karlově univerzitě, který v informování veřejnosti o aktuálním dění spatřuje nejen poslání, ale chápe ho i tako svůj největší koníček.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *