Mladí začali během krize investovat do akcií. Zamilovali se především do krachujících firem

V minulých týdnech dostalo 160 milionů Američanů od své vlády šek. Většina z nich částku ve výši až 1200 dolarů použila na nájem, splátku auta nebo jiné účty, případně si je uložila. Přesto se ale našla poměrně velká skupina lidí, kteří dávku, takzvané “peníze z vrtulníku” využili jinak. Nejtrefnější název by asi zněl “burzovní kasino”. Několik procent Američanů tak nejen tyto peníze vložilo do akcií. Jen se tak prohloubil trend, který se rozvíjel už v předchozích letech: do akcií investuje stále více “obyčejných” lidí, kteří jsou navíc stále mladší. Na rozdíl od běžných investorů ze střední třídy, kteří se takto především chtějí zajistit na stáří, je tady motiv poněkud odlišný a vysoce spekulativní.

Krachující autopůjčovna je hitem

Je to i případ 22letého absolventa marketingové školy Bryana Queveda, který se mimo jiné živí jako řidič kamionu. Krize kolem Covidu-19 z něj udělala investora. Jakmile Quevedo ve své poštovní schránce našel šek na 1000 dolarů, nakoupil akcie společnosti Hertz, prozradil reportérovi agentury Reuters. Tato autopůjčovna přitom krátce předtím vyhlásila bankrot a podíly v ní se v krátké době staly takřka bezcennými. Ale to Queveda neodradilo. S akciemi firmy se stále obchodovalo, a protože už spadly na dno, když ještě v únoru stál kus 20 dolarů, měl mladý investor jasno: odteď může jít kurz pouze nahoru.

Události, které koronavirovou krizi doprovázely na akciových trzích, vytvořily v Americe a v menší míře také Evropě novou třídu spekulantů. Ti se řídí podle hesla: “Buy the f*cking dip” nebo také BTFD. Přeloženo do srozumitelné řeči: nakupuj, když kurzy padají. To jde přitom přímo proti jedné z pouček poučenějších investorů, kteří se naopak bojí “chytat padající nůž”. Pro nový fenomén existuje hned několik vysvětlení. Mnoho ekonomů obviňuje centrální banky z toho, že politikou levných peněz vytvořily dojem de facto nezničitelných akciových trhů, které se pohybují jediným směrem – vzhůru. Apetit spekulantů navíc podporuje strategie agresivních online brokerských společností. Například Charles Schwab zrušil provize a mezi mileniály obzvlášť oblíbená aplikace Robinhood láká heslem “Investování pro každého”.

Čtěte také: Katastrofa jménem Wirecard dobře ilustruje rizika investic do akcií. Za pět dní se vypařily stovky miliard

Zkušení prodávají, nezkušení nakupují

Řada pozorovatelů ale upozorňuje, že důvody mohou být ještě přízemnější. Zmiňují například nudu mladých lidí, kteří byli v době pandemie týdny a měsíce zavřeni doma. “Mileniálové a generace Z vyměnila videohry a sportovní sázky za novou módu: akciový trh,” říká s despektem Dion Rabouin, který je finančním expertem zpravodajského portálu Axios.

Podle poradenské společnosti BCA Research si drobní investoři v aplikaci Robinhood za první čtyři měsíce tohoto roku otevřeli tři miliony kont, což je nárůst o 30 %. Tento rychle rostoucí broker nyní obsluhuje více než deset milionů kont lidí, kteří investicím příliš nerozumí a berou je mimo jiné jako rozptýlení. Jejich společným jmenovatelem je honba za vším, co je levné nebo co se levně tváří. Kupují i Amazon nebo Apple, ale ze všeho nejvíc sází na firmy, jejichž obchodní model dostal Covid-19 do úzkých. Jde tedy o letecké společnosti, operátory velkých lodí na okružní plavby nebo takzvané REIT, tedy firmy investující do nemovitostí k pronájmu. Podle řady expertů zabránili právě tito laici ještě hlubšímu propadu akcií těchto společností. V mnoha případech došlo k zásadním změnám v akcionářské struktuře. Zatímco například Warren Buffett se krátce po vypuknutí krize začal zbavovat akcií leteckých společností, v aplikaci Robinhood se právě tyto těšily obrovskému zájmu. Není tak divu, že počet akcionářů těchto firem dramaticky stoupl, protože Buffett a další velcí hráči prodávali velké balíky, které si rozebraly stovky tisíc drobných investorů. Například pořadatele okružních plaveb, společnost Norwegian, má dnes v portfoliu 365x více investorů než v únoru tohoto roku.

Obzvlášť horkými tipy v této investorské skupině se staly takzvané “zombie” koronavirového hospodářství. Bankrotáři jako maloobchodní síť J.C. Penney, ropný gigant Whiting Petroleum nebo právě Hertz. Podle nezávislé služby Robintrack drželo před insolvencí autopůjčovny její akcie 3500 klientů Robinhoodu. V polovině června to bylo padesátkrát více. Právě tato poptávka způsobila, že hodnota akcií začala znovu růst, ačkoliv k tomu nebyl žádný jiný důvod.

Směs opovržení a obdivu

Této situace využil i samotný Hertz, když v ní zavětřil možnost přeci jen se na nějakou dobu zachránit. Od konkurzního soudu získal povolení vydat nové akcie v hodnotě miliardy dolarů. Zcela podle předpisů tento podnik dlužící již 20 miliard dolarů v burzovním prospektu uvedl, že se klidně může stát, že tyto cenné papíry mohou být zanedlouho bezcenné. Ale který z nadšeneckých investorů si takový prospekt přečte, když je od investice vzdálený dva kliky?

Zkušení investoři sledují takové počínání se směsicí opovržení a obdivu. Na jedné straně vidí neznalost a naivitu nováčků, na té druhé jsou ale ohromeni jejich dílčími úspěchy. Pravdou totiž je, že sázka na nákup kolabujících firem mnohým z nich vyšla. Například průměrný koš amatéry oblíbených akcií vydělal od největšího propadu už 61 %, zatímco favorité manažerů hedgefondů za stejné období stouply o “pouhých” 45 %. Je ale otázkou, co přesně za takovým nárůstem stojí. Zatím převažuje názor, že půjde o bublinu, kdy dané firmy vyhnal vzhůru pouze samotný zájem masy investorů. Ti, co nastoupili brzy a dokázali zavčasu prodat, mohli vydělat. Ještě více ale bude zřejmě těch, kteří nastoupili pozdě, kdy už byly nekvalitní akcie vysoce předražené. Ti budou pravděpodobně realizovat vysoké ztráty.

Foto: Freepik

0 0 hlasuj
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments