Naučte se nejzdravější způsob přípravy vajíček. Zásadní je vyvarovat se časté chybě

Vejce byla jednu dobu považována za nezdravou potravinu. Byl jí přisuzován značný vliv na zvýšenou hladinu cholesterolu a tím pádem i negativní dopad na zdraví. Nejnovější výzkumy ale ukázaly, že strach z vajec byl zbytečný. Tato základní potravina je totiž ve skutečnosti velmi zdravá, pokud ji konzumujete správně a s mírou.

Výživoví poradci dnes na vejce nedají dopustit. Někteří ho dokonce označují za superpotravinu, protože něco tak dokonalého zkrátka nejde vyrobit ani napodobit. Vejce se může pochlubit tím, že je nutričně skvěle vyvážené, obsahuje téměř všechny pro tělo podstatné vitamíny a navíc jsou velmi dobře stravitelná. Vajíčka dokáží skvěle zasytit, a to bez toho, aby organismus zbytečně zatížily a přispěly tak k tloustnutí. Ba právě naopak, ani v dietě by vejce chybět neměly.

Různorodá příprava vajec

Pravdou nicméně je, že vajíčka se dají připravit na mnoho různých způsobů. Ne všechny jsou přitom stejně dobré a hodnotné. Vejce v syrovém stavu je dokonalé a obsahuje všechny prospěšné látky v maximální možné míře. Každou tepelnou úpravou něco z nich ztratí. V některých případech ale více než v jiných. Na druhé straně, konzumace syrového je riziková sama o sobě, protože může obsahovat zárodky bakterií způsobujících například salmonelu.

V případě několikaminutové tepelné úpravy ztratí vajíčka přibližně 20 procent vitaminu A, vitaminu D antioxidantů. To je ještě přijatelné a lidé by tak měli volit kratší způsoby přípravy vejce. Pokud vejce zpracováváte delší dobu, ztratí až 60 procent prospěšných látek, které obsahují. Něco sice zbyde, ale o hodně zároveň přijdete.

Různé možnosti, jak vejce připravit. / Foto: Shutterstock

Příprava nejzdravějšího vejce

V žádném případě byste neměli podcenit už první krok, kterým je výběr toho nejkvalitnějšího možného vejce. Je zkrátka rozdíl, když si koupíte plato vajec po dvou korunách v supermarketu, nebo si nakoupíte pár vynikajících vajec z domácího chovu, ideálně potom v bio kvalitě. Slepice, které vejce snesly, měly úplně jiný život a je pochopitelně logické, že ty spokojené někde na dvorku daly vejce výrazně kvalitnější než ty, které jsou zavřené v klecových chovech.

Dále je klíčové zvolit správný způsob přípravy, jakkoliv je to pochopitelně relativní. Pakliže jdete primárně po chuti, asi se tím nebudete řídit a zvolíte takovou přípravu, aby vám vejce co možná nejvíce chutnala. Pokud byste však chtěli zachovat maximum toho dobrého, co obsahují, nejlepší metodou je vaření či pošírování.

Když už se rozhodnete pro oblíbený způsob přípravy na oleji, který obecně nepatří mezi ty nejzdravější, je důležité volit takový olej, který snese vysokou teplotu. V žádném případě to není olej olivový. Volit byste měli třeba slunečnicový či avokádový.

Platí jednoduché pravidlo: čím kratší dobu stráví vejce na pánvi, tím lépe. Dobu tepelné úpravy proto zkraťte na nutné minimum.

V závěru lze doporučit, abyste si k vajíčkům dopřáli zdravou přílohu. Máslový croissant je sice vynikající, ale tělo zbytečně zatíží. Vhodnou přílohou k vejcím je například zelenina, kterou navíc můžete přimíchat rovnou do omelety.

Dopřejte si zdravé vejce třeba v kombinaci s avokádem. / Foto: Shutterstock

Zdravá vejce

Poslední výzkumy v oblasti škodlivosti a prospěšnosti vajec ukazují vlastně pravý opak toho, co si lidé dlouho mysleli. Pravdou je to, že vejce hladinu cholesterolu zvyšují, ovšem jde o cholesterol HDL, který je pro tělo neškodný. Naopak se ukázalo, že žloutky obsahující lecitin dokáží hladinu špatného (LDL) cholesterolu snížit. V žádném případě nic nezkazíte, pokud budete konzumovat dvě až tři vejce denně.

Vejce jsou také velmi prospěšná pro mozek a játra. Obsahují i velké množství omega-3 mastných kyselin, které snižují riziko kardiovaskulárních chorob.

Foto: Shutterstock, zdroje: Healthline, Heart

Odebírat
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasů
Inline Feedbacks
View all comments