Škoda Auto vstupuje do obtížné doby. Vyloučit nelze ani propouštění

V České republice dlouhou dobu platilo, že kdo chce pracovat, ten může a navíc má perspektivu poměrně slušně placeného místa. Důvodem byla přítomnost nejrůznějších montoven a výroben, které narazily na kapacity české pracovní síly, a tak se mezi sebou začaly přeplácet. I to bylo jedním z důvodů vysoké inflace, jelikož lidem přiteklo do kapes v krátké době poměrně hodně prostředků.

Značka má potíže

Jak se teď ale ukazuje, celá záležitost měla trvat pouze několik let a právě teď s velkou pravděpodobností zažíváme velký dojezd. Česko je totiž jednoznačně nejprůmyslovější zemí Evropské unie a navíc má jeden z největších důrazů na automobilovou výrobu. To však nejde dohromady s novými pořádky v Evropě, které tlačí na snižování emisí a posun k elektromobilitě, která mimo jiné vyžaduje mnohem méně nejrůznějších dílů a navíc je tu obrovská konkurence z Číny, kde působí desítky automobilek schopných vyrábět levněji.

Do velkých potíží se tak dostal koncern Volkswagen, který se potýká s tím, že se mu nedaří uvést do provozu kvalitní platforma pro elektrovozidla. Na tomto trhu tak hraje jedny z posledních houslí, kdy ho předežene kdejaká čínská automobilka, jež vznikla před pár lety na zelené louce. V německé centrále někdejšího šampiona už bijí na poplach a v určité panice ruší některé výroby nebo značky, případně je přesouvají jinam.

Velkým změnám se nevyhne ani mladoboleslavská Škoda Auto, která do koncernu Volkswagen patří a dlouhou dobu byla jednou z jeho výkladních skříní. Teď však rovněž čelí velkým výzvám na automobilovém trhu. Prakticky úplně ztratila svůj podíl v Číně, který zde pracně budovala několik let, a to v rámci pár měsíců. Může to být určitý předobraz toho, co se stane s evropským trhem. Ale i kdyby to nebyla tak dramatické, automobilka by se obtížně vypořádávala i s tím, kdyby přišla o pár desítek procent tržního podílu, což je vzhledem k nové konkurenci dosti pravděpodobné.

Foto: Shutterstock

Nepříjemná budoucnost

Odborářský předák ze Škodovky Jaroslav Povšík ostatně už před časem hovořil o tom, že to bude mít automobilka velmi těžké a že není vyloučeno, že se bude ve velkém propouštět. Ve hře je totiž i varianta, že by se Škoda Auto plně vyhradila k výrobě vozů se spalovacím motorem, a to pro celý koncern. To by jí sice na příštích pár let zajistilo výrobu, ovšem po definitivním přechodu na elektromobilitu by to z ní udělalo zbytečné místo. Aktuálně se prý hraje dokonce i o to, že by byla automobilce odebrána výroba jediného jejího elektromobilu, kterým je Škoda Enyaq.

Čtěte také: Volkswagen rozzuřil Čechy. Auto za 370 tisíc jim prodává za milion. Škodovka to samé. Prasklo to

Zkrátka a dobře, pryč jsou ty doby, kdy ve Škodovce mohl pracovat každý, kdo měl zájem, a slušně si tady vydělal. Do budoucna i zde bude panovat strach o pracovní místa, kterých pravděpodobně bude postupem času ubývat. Vyloučen ale není ani rychlý řez, jako se tomu stalo třeba v případě Seatu, který Volkswagen prakticky zcela zařízl a svěřil mu směšnou výrobu elektrických koloběžek.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Ačkoliv se všichni připravují na velký zvrat ve světě automobilů v roce 2035, odkdy Evropská unie zakázala prodej nových vozů se spalovacími motory, ve skutečnosti už se teď odehrávají kroky, které mohou celou záležitost ještě podstatně více urychlit. Jde do tuhého A pokud se někdo domníval, že si v roce 2034 koupí poslední vůz s naftovým motorem, který potom bude opečovávat a používat dalších dvacet let, takže jeho života se dost možná žádný zákaz týkat nebude, pravděpodobně narazí na celou řadu překážek, díky kterým se takové vozidlo stane nepoužitelným, a to podstatně dříve. Bylo by bláhové se domnívat, že EU sice zakáže prodej nových vozů se spalovacími motory, ale nechá tu jezdit desítky let stará vozidla, která by nadále znečišťovala ovzduší, a to v ještě větší míře, jelikož často nesplňují ani emisní normu Euro 5, natožpak ty modernější. Znepříjemnění života majitelům vozů se spalovacími motory bude probíhat hned v několika rovinách, z nichž některé již byly aktivovány. Předně se i v České republice musí od letošního roku prodávat benzin E10, který však některé vozy nesmí vůbec tankovat a všeobecně se mluví o tom, že není příliš vhodný pro tankování do žádného auta, jelikož kvůli biosložce příliš dlouho nevydrží. Samé nepříjemnosti Řidičům starších aut však nebyla poskytnuta žádná alternativa. Čerpací stanice totiž mohou nabízet pouze Natural 95 v tomto složení, nikoliv ten čistý. Jedinou možností je tankovat dražší Natural 98 a jiné prémiové pohonné hmoty, kde jsou sice biosložky také, ovšem ty tolik nelikvidují motor. Jenže to už je podstatně dražší palivo. Právě prodej pohonných hmot a jejich zdanění je mimo jiné dalším způsobem, jak majitelům spalovacích motorů znepříjemnit život. Není nic jednoduššího, než to, že EU v určitý moment zavede velmi vysokou daň na benzin a naftu. Pokud potom litr bude stát třeba 100 Kč, lidé si rozmyslí, zda si přeci jenom nekoupit ten elektromobil. Čtěte také: Je to tady. Němci odmítli elektromobily. Už to nikdo nechce. Ale v čem budeme jezdit? A jdou tu i další cesty. Například město Stockholm již oznámilo, že od roku 2025 zakáže vjezd vozidlům se spalovacími motory. To se v podstatě rovná jejich předčasné likvidaci, jelikož kdo by vlastnil takové auto, když ho nemůže používat. Obdobné zákazy platí už v řadě evropských měst, kdy mají vjezd povolen jen ta s určitou normou. A potom už není problém tuto hranici snížit tak, že projedou pouze elektromobily. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Už je to černé na bílém. Česká republika čelí obrovskému náporu organizovaných skupin, které vás mohou vmžiku připravit o nemalé peníze. V loňském roce bylo zaznamenáno rekordní množství případů, kdy tisíce lidí přišly takřka o veškeré úspory, které měli uloženy na bankovním účtu. Lidé rychle naletí Podvodníci s nimi přitom často neměli ani nijak složitou práci. Stačilo například poslat SMS na náhodné číslo, ve které potom byla výzva k určité akci s bankovním účtem. Lidé často naletěli na to, že jim potom měla být vyplacena například určitá dávka nebo dokonce jakási výhra. Zdá se, že problém tkví v nezkušenosti a naivitě majitelů bankovních účtů a stále větší profesionalitě skupin, které se takto snaží přihlašovací údaje vylákat. “Prodávala jsem na Facebooku kočárek, a byla jsem nadšená z toho, že se mi obratem někdo ozval a akceptoval mou cenu. Proto jsem nerozporovala, když mi poslal odkaz, který měl vést k tomu, že mi peníze pošle. V tu chvíli jsem si vůbec neuvědomovala, že je přeci nesmyslné, abych do svého bankovnictví vyplňovala přihlašovací údaje,” líčí paní Eva z Ostravy. Stránka, kde údaje vyplňovala, vypadala jako bankovnictví její banky, ovšem stránka byla podvodná. “Přišla jsem takhle o 60 tisíc korun. Řekli mi, že peníze už zřejmě nikdy neuvidím.” Podle České bankovní asociace bylo tímto způsobem napadeno 69 685 klientů českých bank. To je obrovské číslo, které pravděpodobně nebude ještě kompletní. Mnozí si totiž sami uvědomí, jakou chybu udělali a následně se za to stydí, takže se ani neozvou. Ztratily se velké sumy Celková škoda přitom činila 1,35 miliardy korun. Na jednoho podvedeného klienta tedy připadá ztráta 19 357 korun. Reálně tady ale budou panovat velké rozdíly, které závisí na tom, kdy si daný klient všimne probíhajícího podvodu a také toho, kolik peněz na účtu vlastně má. Zaznamenány jsou případy, kdy lidé přišli třeba i o 500 tisíc korun a na druhé straně potom mohou být ztráty v řádu nižších stokorun nebo tisíc. Čtěte také: Důchodcům v Česku začaly chodit drsné SMS. Kdo ji dostane, může přijít o veškeré peníze České banky si problém samozřejmě uvědomují a z jejich strany jsou podnikány veškeré kroky k tomu, aby měli podvodníci situaci co nejsložitější. Stále se ovšem najde velké množství klientů, kteří jim jednoduše poskytnou vše, co k vyluxování účtu potřebují. Někdy bezpečnostní systémy bank zafungují a transakce zablokují, ale tito šíbři teď často vybírají po menších částkách, které procházejí. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Je až neuvěřitelné, že někteří lidé se mohou stát bohatými bez jakéhokoliv vlastního přičinění a v podstatě omylem. Dnešní svět je nastaven tak, že se mimořádně oceňuje jakákoliv vzácnost, a pokud je něčeho málo, má to okamžitě obrovskou hodnotu. A je přitom celkem jedno, zda jde o porcelánové sady, mince, bankovky, komiksy, knihy nebo staré kazety do videa. Určete cenu nábytku Pokud je po něčem ze strany sběratelů poptávka, roste to na hodnotě doslova každým rokem. V určité chvíli se potom může vyplatit to prodat a inkasovat významný zisk. Málokdo si přitom uvědomuje, že bohatství může ležet třeba i ve starém nábytku, který máte doma po babičce a na který se vám akorát tak práší. Možná už jste si kolikrát říkali, že by ta stará komoda nebo vitrína zasloužila vyměnit za něco moderního, co v obchodech jako Ikea nebo Sconto pořídíte za pár tisíc, a staré věci vyvézt například do sběrného dvora. Potom se vám jich ale zželí, protože pro vás mají především nostalgickou hodnotu. Jenže pro sběratele mají hodnotu ještě mnohem větší, a tak se jich teoreticky můžete zbavit ještě s velkým bonusem. Nemusí jít přitom o kdovíjak staré kousky. Podle jednoduchého pravidla se dá říct, že určitou hodnotu může mít nábytek vyrobený před rokem 1945. Pochopitelně, je třeba, aby byl něčím vzácný a ideálně se trefil do aktuálních trendů ve sběratelství. Oblíbené jsou dnes například kousky ve stylu art deco. Zcela jistě se ale uplatní i další specifické styly. Pakliže máte podezření, že byste doma mohli mít vzácný nábytek, rozhodně ho rovnou nenabízejte obchodníkům. Ti vám totiž obvykle řeknou, že nemáte hodnotu a že vám ještě udělají službu, když ho vykoupí za pár stokorun. Potom si ho ale vystaví ve svých obchodech se starožitnostmi s cenovkou klidně ve výši stovek tisíc korun. Správný postup při prodeji Optimální je tedy jít cestou znaleckého posudku, za který sice budete muset zaplatit, ale v konečném součtu se to může hodně vyplatit. Důležité jsou různé faktory, například míra poškození nábytku, případně to, zda byl restaurován. Skvělé je také, pokud jsou na nábytku i původní štítky a signatury výrobce. Znalec určí cenu vzácného nábytku, se kterou potom už můžete operovat. Pokud půjdete za obchodníkem, budete mít už zcela jinou pozici. Ve starožitnostech můžete věc prodat napřímo, ovšem tam počítejte s tím, že vám bude vyplacena jen část odhadní ceny, jelikož obchod potřebuje také vydělat. Nábytek ale můžete dát i takzvaně “do komise”, tedy komisního prodeje. Jednoduše bude v obchodě ležet, dokud se neprodá za cenu, kterou si stanovíte. Z ní se potom srazí provize obchodníka a vy si rozdíl odnesete. Čtěte také: Češi doma začali nacházet cenný porcelán. Najednou jsou z nich velcí boháči. Jednoduše zjistíte, zda i ten váš je takto vzácný Dnes ovšem lze takové kousky skvěle prodávat i svépomocí, a to na nejrůznějších bazarech nebo aukčních serverech. Pakliže máte skutečně velmi vzácný kousek, rozhodně se vyplatí jít právě cestou aukce, kdy se sběratelé budou doslova předhánět v tom, aby ho získali. Vy potom můžete dostat podstatně vyšší cenu, než se kterou jste původně počítali. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

5 Replies to “Škoda Auto vstupuje do obtížné doby. Vyloučit nelze ani propouštění

  1. Inflace proto že si lidé vydělali moc. Tak že když za stejnou práci dostavbou dělníci v Německu tři krát větší výplaty tak mají také tři krát větší inflaci? Bože kdo všechno už může psát …

  2. Elektromobilita má ČR nějaký trh. To se snad spletli. Tady v ČR o žádném trhu nevím. Elektro auta si tu kupují jen ti movitejší, ti ostatní na to prostě nemají mít nebudou. Jsem zvědavý, kdy to ti blbi v Bruselu pochopí.

    1. Elektromobilita není ještě vyřešena. V současné době a na současné technické úrovni to není hromadné řešení. Všichni nebudou mít ani finanční, ale ani technické podmínky. Nechal bych tomu volný průběh. To zelené bezhlavé šílenství přivede Evropu jen do slepé uličky. Rozhodují lidé bez technického vzdělání a všeobecného rozhledu. Vítězí ideologie nad zdravým rozumem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *