Nová předpověď Jaroslava Flegra, jak se bude vyvíjet epidemie v příštích měsících. Predikce konečného počtu obětí nepotěší

Slíbil jsem po čtyřech měsících novou předpověď. Nechce se mi do toho, ale slib je slib. Co tedy dnes říká má křišťálová koule? Jak je ze snímku zřejmé – milosrdně se zamlžila. Budu proto muset spoléhat jako obyčejní mudlové na odhad budoucnosti z dostupných dat.

Konečný účet v létě

Z těchto dat je zřejmé, že situace je dnes podstatně horší, než byla v říjnu. Jsou vyšší počty nakažených, a to i přes to, že čtyři dny trvá lockdown a děti už druhým týdnem nechodí do školy. To naznačuje, že opatření, která zabrala na podzim, už v zimních podmínkách nižších teplot, nižší vlhkosti vzduchu a nižší odolnosti obyvatelstva nefungují. Až se navíc rozšíří infekčnější mutanty, není jisté, že zaberou alespoň ta o dost přísnější opatření, co byla nasazena na podzim v Izraeli. Podzimní vlna nás oficiálně stála 12 tisíc mrtvých. Z počtu lidí, kteří umírali navíc oproti minulým rokům, je však zřejmé, že to bylo nejméně 17 tisíc mrtvých, přičemž tento účet zatím není konečný – lidé nakažení v říjnu ještě stále umírají, i když díky novému účetnickému triků se mezi oběti covidu oficiálně nezapočítávají (nejsou již podle PCR covid pozitivní).

Nastupující vlna bude horší. I kdyby nezkolabovalo zdravotnictví, vyžádá si alespoň o třetinu více obětí, tedy dalších 30 tisíc. Pravděpodobnost, že dojde ke kolapsu zdravotnictví, přitom odhaduji na 80%. V takovém případě se počet obětí zimní vlny klidně ještě zdvojnásobí.  Lidé však budou samozřejmě umírat i po odeznění zimní vlny, a to i když se nám podaří nějakým zázrakem proočkovat ohrožené skupiny v domovech seniorů. Ochrana seniorů mimo tyto domovy a osob z jinak ohrožených skupin – kardiaky, obézní, cukrovkáře, osoby s plicním onemocněním, poruchami imunity, s rakovinou a podobně – je při zvolené očkovací strategii „proč budovat očkovací zázemí, stejně máme málo vakcín, proč se snažit obstarat více vakcín, stejně je nedokážeme aplikovat a navíc ušetříme“ je spíše z říše snů. Konečný účet se tedy do léta může vyšplhat ke 100 tisícům mrtvých. V důsledku chyb či, jak je čím dál více zřejmé, cynického (a chybného) kalkulu některých členů vlády (nebudeme dělat nepopulární opatření, a ještě se zbavíme ekonomicky neproduktivních osob a nemocných, ušetříme), tedy do léta zemře možná až každý stý obyvatel Česka. Je velmi pravděpodobné, že budeme i po této stránce v celosvětovém měřítku – „Best in covid“, a to navzdory tomu, že jsme se díky kvalitám zdravotnictví a naddimenzovanosti kapacit nemocnic měli ocitnout na přesně opačném konci žebříčku. Devadesát procent mrtvých budou mít na svědomí vláda a orgány (a konkrétní osoby) spadající pod ministerstvo zdravotnictví.

Ekonomické dopady

Ekonomické dopady lednového a únorového (částečně spontánního) lockdownou budou hrozivé. Ještě horší však nejspíš budou dlouhodobé dopady zhoršeného zdravotního stavu velké části české populace. Trvalé zdravotní následky se projeví v nějaké míře možná až u třetiny osob, které covid prodělaly a prodělají, a to i u řady z těch, co ho prodělají bezpříznakově. Na desítky let se v důsledku toho zvýší nemocnost české populace a sníží se i průměrná doba dožití (přinejmenším v porovnání se zbytkem světa, kde bude díky pokroku vědy a medicíny doba dožití stoupat).  Zároveň budou výdaje na zdravotnictví po mnoho let nemilosrdně škrtit náš zadlužený rozpočet.

Světlo na konci tunelu? Evropská unie nás nakonec ve vlastním zájmu donutí (nejspíš prostřednictvím účelově vázaných dotací) změnit náš laxní a alibistický přístup k vakcinaci a politikou cukru a biče nás dokope ke kolektivní imunitě. Podle mne to bude do konce roku 2021. Ve většině okolních zemí zvládnutí epidemie a zejména změny, které epidemie ve společnosti vyvolala, obrovským způsobem nakopnou ekonomiku a vyvolají masivní ekonomický růst (v Evropě asi ne hned v roce 2021). Ve státech Jihovýchodní Asie, které díky strategii „šíření viru zastavíme a své ohrožené ochráníme, ať to stojí co to stojí“, epidemii zvládly s přehledem, nastoupí růst ještě rychleji. To zprostředkovaně pomůže i našemu hospodářství.

Co si z epidemie vezmeme?

Je zajímavou otázkou, jaké přijdou změny politické. Je možné, že v mnoha zemích nastane určitý přesun těžiště od obrany zájmů jednotlivce k obraně zájmů společnosti. V řadě zemí možná lidem dojde, že o budoucnosti země (o zadlužování státního rozpočtu i zadlužování lidstva drancováním planety) by neměli přímo či zprostředkovaně rozhodovat lidé, jejichž osobní výhled se počítá v jednotkách či maximálně nižších desítkách let, ale spíše lidé, kteří onu budoucnost budou následně žít. Očekával bych, že dojde k posunu volebního práva směrem k mnohem mladším ročníkům.

Z epidemie si kromě obřího státního dluhu a dluhu na zdraví obyvatelstva nakonec odneseme jedno velmi cenné poučení (když ne my, tak lidé v okolních zemích, kteří budou situaci u nás a asi i v USA zpětně posuzovat). V pokojných dobách nejsou morální kvality vůdců národa až tak důležité a stát může po určitou dobu řídit i osoba velmi pochybných morálních kvalit. V době krize však morální kvalita lidí v řídících funkcích rozhoduje přímo či zprostředkovaně o životě a smrti statisíců lidí. Varování pro spotřebitele: Výše uvedené závěry nejsou stanoviskem institucí, ve kterých formálně či neformálně působím. Jsou výlučně mé osobní, a ještě k tomu s nimi hluboce nesouhlasím! Milosrdná přírodo, prosím, dej abych se mýlil.    

Jaroslav Flegr

Autor poskytl deníku Mix24.cz časovou exkluzivitu pro publikaci tohoto textu, titulek je redakční.

Foto: archiv J. Flegra

Nenechte si ujít
Když si jdete nakoupit potraviny do některé z prodejen obchodního řetězce Lidl, pravděpodobně nepřemýšlíte o tom, že navyšujete tržby jedné z největších společností světa, která má obrovský vliv na naše životy. Nejen v České republice jde o nejvýdělečnější řetězec. Expanduje všude po světě. Jde o peníze Loni to pro něj dopadlo naprosto rekordně. Tržby Lidlu, který spadá do skupiny Schwarz Gruppe, jež vlastní mimo jiné i sesterský Kaufland, se vyšplhaly na neuvěřitelných 81,8 miliardy euro, tedy přes dva biliony korun. To je více, než jaké jsou příjmy celé České republiky. Lidl je tak ekonomicky silnější než středně velký a poměrně vyspělý stát. Přitom neustále roste. Tržby se za loňský rok zvedly o 23 %. Lidl je jedničkou i v České republice, kde se mu neustále daří navyšovat obrat. Ve sledovaném období dosáhl na 84,4 miliardy korun, přičemž zisk tvořil 5,18 miliardy korun. Český trh je podle čísel také pro tento obchodní řetězec velmi specifický, rozumějte ziskový. Globální ziskovost Lidlu loni činila 2 %, což je možno brát jako určitý standard mezi obchodními řetězci. Ovšem v České republice dosáhla ziskovost trojnásobku, a sice 6 %. To už je vysoce nadstandardní a jen to řečí čísel dokládá to, co si všichni mysleli. Nejen Lidl, ale i další obchodní řetězce české zákazníky doslova ždímou a mají z nich nadstandardní zisky. Nadstandardní zisky Mohlo by se zdát, že tato míra ziskovosti je stále velmi nízká, ovšem v prostředí obchodních řetězců je skutečně vykázaný zisk ve výši 6 % opravdu hodně vysoký. Je potřeba si také říct, že řetězce pro svou mateřskou centrálu vydělávají i jiným způsobem. Velké peníze mají například v nemovitostech, kde podnikají, a v úvahu je třeba brát i nejrůznější transferové platby v rámci koncernu, kterými se zisk uměle zvyšuje, avšak peníze reálně generovány jsou. Čtěte také: Lidl začal s prodejem solárních panelů na balkon. Elektřinu tak může mít zadarmo úplně každý Je přitom zajímavé, že dvojkou po Lidlu je v České republice Kaufland, který patří do stejné skupiny. Schwarz Gruppe tedy tuzemskému trhu doslova dominuje. S mírným odstupem je třetí Albert, ovšem další řetězce už potom ztrácejí poměrně významným způsobem. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Na jedné straně slýcháme, že obchodní řetězce v České republice mají na růžích ustláno a sklízí plody předražených potravin, které prodávají. Na druhé straně jsou ovšem ekonomická data, která svědčí o tom, že to v tomto ohledu přehnaly. Maloobchodní tržby neustále klesají, a to už více než rok. Obchody na odpis To pochopitelně není pro obchodníky optimální situace. A zatímco velké značky supermarketů se stále drží, jelikož mají velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům a prodejní vůči zákazníkům, na některé obchodní řetězce už to tvrdě dopadá. Neměli bychom být tedy překvapeni tím, že přijde větší vlna krachů. Ostatně, už to začalo v loňském roce, kdy zničehonic zkrachoval jeden z oblíbených obchodních řetězců Enapo, respektive jeho provozovatel, společnost Rosa Market. Ačkoliv jde spíše o menší prodejny, celkově jde o velký řetězec, který provozoval kolem 130 vlastních prodejen a další desítky formou franšíz. Šlo tedy o skutečně významného hráče. Rána pro zákazníky je o to větší, že často bylo Enapo či sesterský Pramen jediným obchodem ve vsi či v menším městě. Teď se tamní zákazníci ocitli bez možnosti si ve svém přímém okolí nakoupit. Některé prodejny sice přebírají konkurenti, ovšem zájem nemají ani zdaleka o všechny. Lidé bez práce Ono kdyby ty prodejny totiž nějak skvěle fungovaly, potom by Enapo zřejmě nemuselo končit. Firma přitom generovala mnohamiliardové obraty, ovšem už se jí nedařilo z nich vytvářet zisk, který je pro fungování společnosti klíčový. Nějakou dobu byla ztrátová, přičemž v posledních letech už šlo o stovky milionů ročně. Čtěte také: Nejlevnější obchodní řetězec je najednou v Česku. To nikdo nečekal, nakupují tam i Ukrajinci Dle insolvenčního návrhu činí dluh společnosti nějakých 430 milionů korun. Dluží například svým dodavatelům. Opravdová nepříjemnost je to nicméně především pro zaměstnance, kteří pochopitelně letí na dlažbu. Rosa market jich přitom na plný úvazek zaměstnávala téměř tisíc a další stovky na dohodu. Spousta těchto lidí si teď musí hledat nové zaměstnání. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Je to nepochopitelné, ale české obchodní řetězce si ani v této době, kdy jsou doopravdy pod drobnohledem, nedávají pozor, a stále se snaží zákazníkům prodávat nekvalitní potraviny. Pozornost se tentokrát upřela na Penny Market, který jinak u zákazníků v poslední době sklízí docela pozitivní reakce, a to mimo jiné i za své privátní značky. Nedají si pokoj Jenže právě na tomto poli teď pořádně selhal. Nestalo se to přitom poprvé. Státní zemědělská a potravinářská inspekce už v listopadu loňského roku konstatovala, že řetězec prodává výrazně ošizené těstoviny San Fabio Reginelle. Obsahovaly totiž podstatně méně vajec, než kolik bylo deklarováno na obalu. Jednou by se prohřešek dal pochopit, pokud by si řetězec vzal ponaučení a již ho znovu neopakoval. To se ale bohužel nestalo, a tak teď přišla další rána. Kontroloři si vzali na paškál ten samý výrobek, a opět zjistili, že co do složení nevyhovuje. “Podle informace na obalu měla předmětná potravina obsahovat 20 % vajec, avšak rozbor v akreditované laboratoři potvrdil obsah vajec v množství pouze 12,1 %,” uvádí SZPI ve své zprávě. Jde opět o těstoviny San Fabio Reginelle, tedy produkt pod privátní značkou Penny Marketu. Už toho bylo dost Jeho datum minimální trvanlivosti je do 3. února 2027 a prodává se v balení 500 gramů. Výrobcem je maďarská společnost Gyermelyi Zrt. “Spotřebitelům tak byla poskytnuta zavádějící informace o skutečném složení potraviny,” dodala inspekce. Upozorňujeme na další případ klamání o obsahu vajec v těstovinách z Penny Marketu 🥚 👎➡️ Více informací o zjištění a kompletní fotodokumentace:https://t.co/jOQ40nZBxO🔗 Zjištění obdobného charakteru jsme zveřejnili dne 7. 11. 2023: https://t.co/YJYXRBKrbz #napranyri pic.twitter.com/Fc1O1fwWZm— Potraviny na pranýři (@NaPranyri) February 21, 2024 Čtěte také: Obchody ve velkém ruší samoobslužné pokladny. Češi na ně vyzráli a nakupují zadarmo Tyto těstoviny tedy sice konzumovat můžete. Nebylo na nich shledáno nic závadného, ale na druhou stranu je budete jíst s vědomím, že jste byli oklamáni. Opět se tu někdo pokouší prodávat výrobek, který nesplňuje to, co slibuje. Podobné jednání by mělo být pokutováno přísněji, aby si řetězce daly dobrý pozor. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *