Přežít leteckou katastrofu je téměř nemožné. Málo známé pravidlo ale vaše šance výrazně zvýší

Bojíte se létat? Možná máte v hlavě všechny ty scénáře katastrofických filmů nebo informace o leteckých katastrofách, které jste viděli v televizi nebo četli. Není třeba mít z létání strach, protože jde o jeden z nejbezpečnějších způsobů cestování. Nicméně rozhodně neuškodí znát základní pravidla pro případ, že by se něco semlelo.

Dbejte pokynů posádky

Každý, kdo už párkrát cestoval letadlem, asi úvodní poučení, které dostává od palubního personálu, přechází bez většího zájmu. Dost často se ony informace, které podávají letušky a další personál, dokonce setkávají s parodiemi. Přesto je však dobré si tyhle základy občas osvěžit – jsou v nich totiž jednoduché, ale velmi důležité informace, které vám mohou zachránit život.

Ať už jde o umístění nouzových východů, kyslíkových masek nebo záchranných vest – v případě opravdové havárie si chcete být stoprocentně jistí, kde tyhle věci najdete a jak je máte použít.

Pokud během letu dojde k nějakým problémům, spolehněte se na palubní personál – prošel si celou řadou školení a má roky zkušeností, takže je dobré řídit se tím, co vám říká.

Zachovejte klid

I v případě, že se skutečně začne dít něco znepokojivého – například dramatické turbulence nebo snížení tlaku v kabině – je důležité zachovat klid. Pořád je velmi malá šance, že se s vámi letadlo zřítí. Navíc když budete panikařit, vydýcháte si vzduch rychleji, takže i z toho důvodu, je dobré zůstat v klidu.

Pokud dokážete odolat stresu, budete schopní lépe vyhodnocovat situaci a soustředit se na pokyny, které vám dává palubní personál.

Foto: Shutterstock

Opravdový pád letadla

Kdyby se opravdu stalo, že se letadlo s vámi na palubě zřítí (a ta pravděpodobnost se vážně blíží nule, takže si s tím nedělejte starosti), snažte se zvýšit své šance na přežití. Použijte kyslíkovou masku, zůstaňte připoutaní, zaujměte pozici v předklonu, v níž si budete chránit hlavu a krční páteř.

V okamžiku, kdy letadlo dosedlo či dopadlo na zem a vy jste přežili, nepanikařte. Zkontrolujte, zda, případně jaká máte zranění, a jak jsou na tom spolucestující ve vašem okolí. Pokud zůstal někdo z palubního personálu při vědomí, řekne vám co dál. Pokud ne, jednejte sami – pokuste se dostat z letadla (ale netlačte se s ostatními přeživšími, nevytvářejte paniku). Opustit urychleně letadlo je nutné především v situaci, kdy vidíte oheň nebo cítíte kouř.

Jestliže necítíte bezprostřední ohrožení a sami nemáte žádná vážná zranění, pomozte s evakuací zraněným nebo panikařícím spolucestujícím.

Nic z toho zřejmě nebudete potřebovat

Létání se však není třeba bát. Je nutné znát bezpečnostní pravidla, ale pravděpodobnost, že je někdy budete potřebovat, je opravdu velmi nízká. To spíše vyhrajete v loterii!

Foto: Shutterstock, zdroj: Euronews

Nenechte si ujít
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 3SdíleníSdíletTweet [...]

4 názory k článku “Přežít leteckou katastrofu je téměř nemožné. Málo známé pravidlo ale vaše šance výrazně zvýší

  1. No, nevím. Pokud se dopravní letadlo zřítí, tak jsme v řiti. To maska nepomůže. Dopravní letadlo není kluzák. V roce 1973 jsme se jako letečtí mechanici byli povinně podívat na rozsah katastrofy TU 154. Letadlo bylo rozházené v okruhu 1,5 km. A byl to zbrzděný pád pouze ze 70 metrů. Pilot před přistáním vypnul autopilota, ale nevedlo se mu ovládnout výšková kormidla. Tehdy to přežil jeden cestující s těžkými zraněními, a nebýt toho, že to bylo u letiště kde byla okamžitá pomoc, byl by mrtvý. Ostatní včetně posádky byli mrtví. A teď si představte 1, 2, 3, 4 i více km nad zemí. Výjimkou je srbská letuška, která byla v době výbuchu a roztržení letadla ve výšce 10km v ocasním prostoru. Vyhnula se tak vysátí do volného prostoru a nebyla tam taková změna tlaku. Rotace ocasní části při pádu zbrzdila pád a a spadla do hustého borovicového porostu. Navíc nedopadla kolmo na svah, ale klouzala po svahu. Asi tak, jalo skokani na lyžích dopadnou na umělý svah a kloužou po něm dolů a pokud dopadnou dál za kritický bod, dopad je hodně tvrdý. A jedna zvláštní náhoda: ten dopad ocasní částí letadla se srbskou letuškou byl u Srbské Kamenice.

  2. Nevím ale myslím že Jindra to píše přesně. A nevím jak si to lady představuje ale její nepanikařte jsou kecy v kleci. Nevím zda jí někdy šlo v letadle o život ale jak se říká papír snese všechno. Obecně platí a nemusí jít jen o letadlo když se něco stane může jít o důlní havárie, atd. Většina lidí při ohrožení života začne panikařit . Pouze lidé co jsou psychický zdatní nebo už byli v podobné situaci to zvládnou. No a to že se má člověk řídit pokynu personálu při problémech to zase většina lidí respektuje ale jde o to že když letadlo padá na zem šance na přežití jsou skoro nulové.

  3. At se to někomu líbí nebo ne,je pravda že v poměru k celkovému množství lidí kteří cestují letadlem je počet obětí za rok minimální!!!!!!!!!Jde o psychologický moment,když naráz při letecké katastrofě zahyne nějakých 150 až 200 lidí,psychologicky to s váma zamává,ale že jen v Evropě celkově na silnicích ročně zahyne 1000 krát více lidí,to už nikoho psychicky nesejme, protože při jedné dopravní nehodě na silnici povětšinou nezahyne více jak 1 – 2 lidi!!!!!!!!!!!!

  4. Kde je to málo známé pravidlo z nadpisu? Zachovat klid? Nebo dbát pokynů personálu? To jsou všeobecně známé věci, tento článek neříká vůbec nic nového a s nadpisem má pramálo společného. Myslím, že autorovi článku stačilo zadat jednoduchý úkol jednomu ze zdarma dostupných AI chatbotů: Napiš tři odstavce o obecně známých zásadách bezpečnosti v civilním dopravním letadle a vymysli nadpis, který bude dostatečně clickbaitový, aby k tomuto bezduchému žvástu přilákal dost lidí a ti se museli podívat na všechnu tu reklamu, kterou tento zbytečný žblept oblepíme. Myslím, že tato “novinařina”, která je ve skutečnosti jen prodejem online reklamy, bude již brzy fungovat v naprosto automatickém módu bez zásahu lidí. I přesto jsem se nachytal, nicméně na tento web už určitě znovu nepáchnu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *