Rouškovné jako dávka, kterou nikdo nechce. Důchodci se obávají závisti ze strany pracujících

Kde se vzalo, tu se vzalo – rouškovné. Eufemistický název nově vymyšlené dávky jako by měl zakrýt, že je úplně zbytečná. Že jde jen o snahu vládní koalice koupit si na poslední chvíli velký balík voličských hlasů (důchodců je přibližně 2,4 milionu) a ostatním to prodat jako kompenzaci toho, že staří lidé měli v době koronavirové zvýšený stres.

Důchodcům se má pomoct jinak

To je samozřejmě bez debat, ale kdo stres neměl? Je pravdou, že důchodci se museli ve zvýšené míře izolovat a často neměli kontakt se svými rodinami, které je nechtěly ohrozit. Mělo by se ale něco takového řešit penězi? A proč jsme se vlastně do takového situace dostali? Nebylo to náhodou proto, že stát trestuhodně selhal v zajištění ochranných pomůcek, takže jsme neměli roušky a respirátory, abychom mohli naše seniory bezpečně navštěvovat? Neměl by náhodou stát teď horečnatě starší lidi zásobovat právě tímto materiálem, aby ho měli k dispozici, až koronavirus na podzim opět s největší pravděpodobností udeří?

Samé otázky. A vláda na ně dává jedinou odpověď: čtyři nebo šest tisíc korun, podle toho, zda vyhraje návrh ministryně financí nebo práce. Jde jen o důkaz bezradnosti vládnoucí koalice. Ta nechce řešit složité problémy se zajištěním a distribucí roušek, které by ve výsledku nejen důchodcům, ale celé ekonomice prospěly více. Navíc musí řešit ještě další problém: jak se “zbavit” 500 miliard korun, které si tento rok půjčila na řešení koronakrize a teď zjišťuje, že to přeci jen docela dost přestřelila. Pokud by je nezvládla utratit, opozice ji rozcupuje za to, že si je napůjčovala zbytečně.

Penzisté se mají nejlépe v historii

Takzvané rouškovné přijde v roce, kdy se důchodcům rekordně navýšily důchody a přiblížily se na dostřel hranici 15 tisíc korun, jejíž překonání v tomto volebním období vláda slíbila. Příští rok ji spolehlivě překročí už jen navýšením o zákonnou valorizaci (840 Kč). Je na čase si říct, že penzisté se mají nejlépe v historii, přestože to v některých ojedinělých případech pochopitelně stále nemusí být dost. Nemáme tu ale situaci jako před lety, kdy měla velká část důchodců problém se svými penzemi vyžít. Po dalším velkém zvyšování důchodů, natožpak po jednorázových dávkách všem, tu nikdo nevolal.

Vládní představitelé v souvislosti s dotací důchodcům rádi používají slogany o tom, že když se pomáhalo zaměstnancům a živnostníkům, je třeba pomoct také důchodcům. To je ale ukázkové pokřivení reality. Komu se skutečně pomáhalo? Pouze pracujícím lidem, kterým ze dne na den vypadly příjmy a oni neměli z čeho zaplatit životní náklady. Důchodcům jejich penze chodily dále bez jakéhokoliv zdržení nebo krácení.

Vláda zakládá na mezigenerační rozkol

Rouškovné jednoznačně navýší mezigenerační nerovnost a způsobí svár mezi důchodci, kteří jednorázovou dávku ani nežádali, a mladšími generacemi pracujících, které si dobře uvědomují, že toto rozhazování budou muset jednou zaplatit. Důchodový systém se také neúměrně zatěžuje v době, kdy je naopak nejvyšší čas ho reformovat, aby v budoucnu byl schopen vůbec nějaké penze generovat. Vědí to i samotní důchodci, kteří se často k rouškovnému vyjadřují odmítavě, protože nechtějí zatěžovat generace svých dětí a vnuků, případně se skutečně obávají toho, že hněv mladých se neoprávněně obrátí proti nim samým.

Nejde o nic jiného než předvolební dárek, na který stát nemá peníze, tedy na dluh. Vláda si tu za peníze všech daňových poplatníků kupuje hlasy a vynakládá peníze bezúčelně. V době koronavirové pandemie by se jistě daly najít cesty, jak desítky miliard, které s rouškovným vyletí oknem, vynaložit efektivněji. Jenže opět: dalo by to moc práce a hlasy by to nejspíš nepřineslo.

Foto: Freepik

Nenechte si ujít
Když si jdete nakoupit potraviny do některé z prodejen obchodního řetězce Lidl, pravděpodobně nepřemýšlíte o tom, že navyšujete tržby jedné z největších společností světa, která má obrovský vliv na naše životy. Nejen v České republice jde o nejvýdělečnější řetězec. Expanduje všude po světě. Jde o peníze Loni to pro něj dopadlo naprosto rekordně. Tržby Lidlu, který spadá do skupiny Schwarz Gruppe, jež vlastní mimo jiné i sesterský Kaufland, se vyšplhaly na neuvěřitelných 81,8 miliardy euro, tedy přes dva biliony korun. To je více, než jaké jsou příjmy celé České republiky. Lidl je tak ekonomicky silnější než středně velký a poměrně vyspělý stát. Přitom neustále roste. Tržby se za loňský rok zvedly o 23 %. Lidl je jedničkou i v České republice, kde se mu neustále daří navyšovat obrat. Ve sledovaném období dosáhl na 84,4 miliardy korun, přičemž zisk tvořil 5,18 miliardy korun. Český trh je podle čísel také pro tento obchodní řetězec velmi specifický, rozumějte ziskový. Globální ziskovost Lidlu loni činila 2 %, což je možno brát jako určitý standard mezi obchodními řetězci. Ovšem v České republice dosáhla ziskovost trojnásobku, a sice 6 %. To už je vysoce nadstandardní a jen to řečí čísel dokládá to, co si všichni mysleli. Nejen Lidl, ale i další obchodní řetězce české zákazníky doslova ždímou a mají z nich nadstandardní zisky. Nadstandardní zisky Mohlo by se zdát, že tato míra ziskovosti je stále velmi nízká, ovšem v prostředí obchodních řetězců je skutečně vykázaný zisk ve výši 6 % opravdu hodně vysoký. Je potřeba si také říct, že řetězce pro svou mateřskou centrálu vydělávají i jiným způsobem. Velké peníze mají například v nemovitostech, kde podnikají, a v úvahu je třeba brát i nejrůznější transferové platby v rámci koncernu, kterými se zisk uměle zvyšuje, avšak peníze reálně generovány jsou. Čtěte také: Lidl začal s prodejem solárních panelů na balkon. Elektřinu tak může mít zadarmo úplně každý Je přitom zajímavé, že dvojkou po Lidlu je v České republice Kaufland, který patří do stejné skupiny. Schwarz Gruppe tedy tuzemskému trhu doslova dominuje. S mírným odstupem je třetí Albert, ovšem další řetězce už potom ztrácejí poměrně významným způsobem. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Na jedné straně slýcháme, že obchodní řetězce v České republice mají na růžích ustláno a sklízí plody předražených potravin, které prodávají. Na druhé straně jsou ovšem ekonomická data, která svědčí o tom, že to v tomto ohledu přehnaly. Maloobchodní tržby neustále klesají, a to už více než rok. Obchody na odpis To pochopitelně není pro obchodníky optimální situace. A zatímco velké značky supermarketů se stále drží, jelikož mají velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům a prodejní vůči zákazníkům, na některé obchodní řetězce už to tvrdě dopadá. Neměli bychom být tedy překvapeni tím, že přijde větší vlna krachů. Ostatně, už to začalo v loňském roce, kdy zničehonic zkrachoval jeden z oblíbených obchodních řetězců Enapo, respektive jeho provozovatel, společnost Rosa Market. Ačkoliv jde spíše o menší prodejny, celkově jde o velký řetězec, který provozoval kolem 130 vlastních prodejen a další desítky formou franšíz. Šlo tedy o skutečně významného hráče. Rána pro zákazníky je o to větší, že často bylo Enapo či sesterský Pramen jediným obchodem ve vsi či v menším městě. Teď se tamní zákazníci ocitli bez možnosti si ve svém přímém okolí nakoupit. Některé prodejny sice přebírají konkurenti, ovšem zájem nemají ani zdaleka o všechny. Lidé bez práce Ono kdyby ty prodejny totiž nějak skvěle fungovaly, potom by Enapo zřejmě nemuselo končit. Firma přitom generovala mnohamiliardové obraty, ovšem už se jí nedařilo z nich vytvářet zisk, který je pro fungování společnosti klíčový. Nějakou dobu byla ztrátová, přičemž v posledních letech už šlo o stovky milionů ročně. Čtěte také: Nejlevnější obchodní řetězec je najednou v Česku. To nikdo nečekal, nakupují tam i Ukrajinci Dle insolvenčního návrhu činí dluh společnosti nějakých 430 milionů korun. Dluží například svým dodavatelům. Opravdová nepříjemnost je to nicméně především pro zaměstnance, kteří pochopitelně letí na dlažbu. Rosa market jich přitom na plný úvazek zaměstnávala téměř tisíc a další stovky na dohodu. Spousta těchto lidí si teď musí hledat nové zaměstnání. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Je to nepochopitelné, ale české obchodní řetězce si ani v této době, kdy jsou doopravdy pod drobnohledem, nedávají pozor, a stále se snaží zákazníkům prodávat nekvalitní potraviny. Pozornost se tentokrát upřela na Penny Market, který jinak u zákazníků v poslední době sklízí docela pozitivní reakce, a to mimo jiné i za své privátní značky. Nedají si pokoj Jenže právě na tomto poli teď pořádně selhal. Nestalo se to přitom poprvé. Státní zemědělská a potravinářská inspekce už v listopadu loňského roku konstatovala, že řetězec prodává výrazně ošizené těstoviny San Fabio Reginelle. Obsahovaly totiž podstatně méně vajec, než kolik bylo deklarováno na obalu. Jednou by se prohřešek dal pochopit, pokud by si řetězec vzal ponaučení a již ho znovu neopakoval. To se ale bohužel nestalo, a tak teď přišla další rána. Kontroloři si vzali na paškál ten samý výrobek, a opět zjistili, že co do složení nevyhovuje. “Podle informace na obalu měla předmětná potravina obsahovat 20 % vajec, avšak rozbor v akreditované laboratoři potvrdil obsah vajec v množství pouze 12,1 %,” uvádí SZPI ve své zprávě. Jde opět o těstoviny San Fabio Reginelle, tedy produkt pod privátní značkou Penny Marketu. Už toho bylo dost Jeho datum minimální trvanlivosti je do 3. února 2027 a prodává se v balení 500 gramů. Výrobcem je maďarská společnost Gyermelyi Zrt. “Spotřebitelům tak byla poskytnuta zavádějící informace o skutečném složení potraviny,” dodala inspekce. Upozorňujeme na další případ klamání o obsahu vajec v těstovinách z Penny Marketu 🥚 👎➡️ Více informací o zjištění a kompletní fotodokumentace:https://t.co/jOQ40nZBxO🔗 Zjištění obdobného charakteru jsme zveřejnili dne 7. 11. 2023: https://t.co/YJYXRBKrbz #napranyri pic.twitter.com/Fc1O1fwWZm— Potraviny na pranýři (@NaPranyri) February 21, 2024 Čtěte také: Obchody ve velkém ruší samoobslužné pokladny. Češi na ně vyzráli a nakupují zadarmo Tyto těstoviny tedy sice konzumovat můžete. Nebylo na nich shledáno nic závadného, ale na druhou stranu je budete jíst s vědomím, že jste byli oklamáni. Opět se tu někdo pokouší prodávat výrobek, který nesplňuje to, co slibuje. Podobné jednání by mělo být pokutováno přísněji, aby si řetězce daly dobrý pozor. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *