Rusko vystrašilo celý svět. Ukázalo nejrychlejší letadlo na světě a smrtící střelu Kinžál

Protivzdušná obrana je ve válce jednou z nejrozšířenějších možností boje, se kterou lze vyhrát. Zejména v Rusku jsou proto tyto hypersonické zbraně velmi oblíbené. Proč je nejrychlejší letoun světa spolu se smrtící střelou Kinžál tou největší hrozbou pro celý svět?

Rusko je v boji známé především tím, jak umí strašit všechny okolní státy a vlastně i celý svět. Pokud nehrozí jadernou zbraní, která nahání hrůzu nejen sousedícím státům, dává na odiv vyspělou protivzdušnou obranu.

Nejrychlejší letoun světa

Tou nejlepší protivzdušnou obranou je podle Ruska právě jejich stíhací letoun MiG-31 v kombinaci se střelou Kinžál. Jedná se o nejrychlejší bojové letadlo světa, jelikož téměř není možné ho zastavit nebo zničit. Je to především kvůli rychlosti letounu, která dosahuje 3000 kilometrů za hodinu.

Tento nejrychlejší letoun byl použit také v boji s Ukrajinou, kde MiG-31 dokáže zachytit bombardéry i střely letící nízko u země. Využití našel také k opakovanému sestřelování ukrajinských letounů.

Vychází ze sovětské doby

Tato vůbec nejrychlejší stíhačka vychází z modelu, který vznikl již za sovětské doby. Sériová výroba předchůdce se jménem MiG-25 začala v roce 1979. Některé modely odvíjející se od tohoto velmi schopného letounu byly použity také k vypouštění protiradarových střel.

Modernizace udělala své

Z tohoto tradičního modelu letounu vznikl právě všemi obávaný letoun MiG-31. V této chvíli je modernizace letounu asi u deseti kusů v ruském vojsku. Všechny tyto moderní letouny mají zabudovanou střelu Kh-47M2 Kinžál. Tento druh letounu sice nemá již jiné protiletadlové střely, avšak nese právě střelu Kinžál, se kterou je velmi schopný v obraně i v boji proti protivníkům. Letoun dokáže nést také jadernou hlavici se sílou 500 kilotun. Rusové tak touto kombinací rádi straší a vyhrožují.

Foto: Shutterstock, zdroj: bulgarianmilitary, eurasiantimes, Twitter

Nenechte si ujít
V České republice se tak nějak ustálilo, že pokud někdo dosáhne důchodového věku, prakticky pouští pomyslnou tužku uprostřed rozepsaného slova a nastupuje okamžitě do penze, což pochopitelně zavdává i právo na to, aby od toho okamžiku pobíral důchod. Ačkoliv možná znáte někoho, kdo pracuje i v důchodu, dle statistik jde jen o velmi malé procento lidí. Všechno tomu hraje do karet Přitom by to mohlo a mělo být úplně jinak. V mnoha zemích je běžné, že si firmy cení svých zaměstnanců se zkušenostmi a snaží se je přesvědčit k tomu, aby práci vykonávali i tehdy, kdy už by mohli bez problémů odejít do důchodu. Mají to přitom často výrazně jednodušší, jelikož některé státy to různými způsoby podporují. V Česku je však situace bohužel odlišná. Dlouhodobě tu totiž probíhala určitá stigmatizace seniorů v zaměstnání. Jistě si vzpomenete na dobu, kdy měli velký problém získat práci lidé starší 50 let, natožpak ti, kteří už by mohli být v důchodu. Ani mezi samotnými lidmi nepřevládala nijak velká motivace k tomu, aby si pracovní život prodloužili. Jenže situace se mění a dnes tu máme hned tři různé faktory, které jdou jedním směrem a podporují to, aby důchodci v Česku pracovali výrazně déle. V první řadě je tu státní zájem, kdy už zkrátka na penze není tolik peněz a naopak je třeba podpořit ekonomiku práceschopnými. V druhé řadě jsou tu potom firmy, které mají dnes nedostatek zaměstnanců a ve skutečnosti vítají, když lidé pracují déle. A ve třetí řadě jsou tu potom samotní lidé, kteří stále více oceňují, když si mohou přivydělat nebo rovnou zůstat v zaměstnání a důchod si tak odložit. Stát připravuje změny Dle výzkumu společnosti ManpowerGroup bude už v roce 2030 napříč Evropou běžné, že 80 % všech zaměstnanců bude starších 50 let. Poměr se bude přitom i nadále zvyšovat a jelikož nebude dostatek mladších pracovníků, budou muset pracovat ti starší. Na ministerstvu práce a sociálních věcí přitom už vzniká plán, jak udržet důchodce v práci, případně jak je do pracovního života vrátit. Mělo by jít především o pozitivní motivaci v podobě toho, že jim odpadne povinnost platit sociální pojištění. Reálně to bude znamenat, že důchodcům by mělo z hrubé mzdy zbývat více. “Tohle velmi vítám, protože nedává smysl, abych nepobíral důchod a ještě platil sociální pojištění,” říká pan Josef, kterému je 63 let, ovšem na své pozici obchodního referenta se chystá zůstat i tehdy, až dosáhne důchodového věku. Čtěte také: Důchodci v Česku se budou koupat v hotovosti. Běžte do této banky, dají vám tam tisíce korun každý měsíc. Jinak vám to propadne Pracující důchodci by mohli být trendem příštích let. Zároveň je to zřejmě i cesta, jak zabránit celkovému kolapsu důchodového systému. Lidé budou zkrátka v práci déle a ideální bude, když tak budou činit dobrovolně. Jinak se to stejně bude muset nařídit. Foto: Shutterstock 34SdíleníSdíletTweet [...]
Jde skutečně o jedno z hlavních ožehavých témat dneška. Stále více lidí se oprávněně ptá, zda by lidé v pokročilém věku měli vlastnit řidičský průkaz, a tudíž mít možnost usedat do motorového vozidla a vyrážet na silnice do provozu. Každý by jim to jistě přál, ale musíme si uvědomit, že jízda na silnici vyžaduje také určitou společenskou zodpovědnost. Řidiči jsou znepokojeni A pokud už někdo není ve stoprocentní kondici nebo nemá reakce jako za mlada, měl by pochopit, že v provozu zkrátka nemá co dělat. Pokud se tak nestane, obvykle to končí nějakým nepěkným karambolem. Přibývá případů, kdy se senioři desítky kilometrů řítí na dálnici v protisměru, kdy si spletou brzdu s plynem nebo kdy jednoduše nezvládnou základní úkon při řízení a způsobí masivní nehodu. Nedávno se taková nehoda stala u Tachova. Způsobil ji 90letý řidič a pro jeho spolujezdkyni to byla bohužel vůbec poslední cesta. Řada lidí to potom komentovala na sociálních sítích. “Tohle čtu pomalu obden a nezlobte se na mě, ale nepřijde mi v pohodě nechat řídit devadesátileté,” napsala například Jana Dubová. Ostatní s tímto názorem prakticky veskrze souhlasili. Současné kontroly jsou prý nedostatečné a je nutné je zpřísnit. Přesně to přitom chystá Evropská unie, která si shodou okolností vytyčila velmi ambiciózní cíl, a to aby do roku 2050 nebyly na evropských silnicích již žádné fatální nehody. A to pochopitelně nepůjde udělat, aniž by nedošlo k významné regulaci těch, kdo vůbec mohou řídit. Důchodci musí dostat alternativu Ačkoliv to může působit poněkud asociálně, jako první na paškál se dostali právě senioři. V jejich případě se chystá zavedení velmi podrobných zkoušek a testů po 70. roce věku. Ty se potom budou opakovat každých pět let a bude na ně přímo navázáno prodloužení řidičského průkazu. Nebude to tedy tak, že někdo bude muset rozhodnout o jeho odebrání. Buď testem projdete, nebo nikoliv, a potom budete bez řidičáku. Čtěte také: Důchodci přijdou o tisíce korun. Stát definitivně rozhodl, už se o tom nebude diskutovat Současně se uvažuje také o zavedení zvýhodněného cestování pro důchodce, které v Česku už do značné míry funguje. Ale třeba některá německá města už dnes vyzývají důchodce, aby odevzdali řidičský průkaz. Jako odměnu pak dostávají bezplatnou tramvajenku. V úvahu přitom připadá i zvýhodněný tarif v rámci taxislužeb, případně určité využití možnosti spolujízdy. Foto: Shutterstock, zdroje: SWR, Focus 40SdíleníSdíletTweet [...]
Kuře přešlechtěné tak, že se nemůže postavit na vlastní nohy. Vedle něj mrtvé kuře, po kterém ostatní šlapou, protože jsou v hale těsně namačkaná. Takový pohled nabízí video zveřejněné dnes na sociálních sítích spolku OBRAZ – Obránci zvířat. Video odhaluje otřesné podmínky kuřat, která jako svou značku „Albertovo čerstvé“ prodává v České republice supermarket Albert. Přitom v zahraničí už Albert od prodeje kuřat z podobných velkochovů odstoupil. Ty nejhorší chovy Obránci zvířat zveřejněním videí startují kampaň „Albertova krutost“. Záběry totiž pocházejí ze tří chovů, které vykrmují kuřata následně prodávaná v supermarketech Albert. Konkrétně jde o farmy v Semtěši ve Středočeském kraji, Slavěticích a Batelově na Vysočině. „Supermarket Albert v Česku vydělává na utrpení zvířat. Zákazníkům nabízí kuřata z těch nejkrutějších chovů. Žijí namačkaná na promáčené podestýlce plné výkalů. Často se nemohou dostat k vodě a potravě, mají bolestivé popáleniny na nohou a na břiše a trpí řadou nemocí. Jsou šlechtěna tak, aby rostla co nejrychleji. Zaživa se jim lámou kosti, protože se jejich mladé tělo nemůže přirozeně vyvinout,“ komentuje video z velkochovů vedoucí kampaně „Albertova krutost“ Radim Trojan z Obránců zvířat. Cílem kampaně je, aby se Albert zavázal, že skončí s prodejem znetvořených kuřat, a přijal tak mezinárodní závazek European Chicken Commitment (ECC) k lepším podmínkám chovu. V zahraničí už Albert znetvořená kuřata neprodává „Albert ve svých reklamách obelhává zákazníky a tvrdí, že maso pochází ze zvířat, o které je dobře postaráno. Videa z chovů ale ukazují pravý opak… Takový život si kuřata nezaslouží,“ říká Trojan. Kromě České republiky působí Albert (pod názvem Albert Heijn) ještě v Belgii a Nizozemsku. V obou těchto zemích už kuřata z drastických velkochovů neprodává. „Lidé v Česku nejednou ukázali, že jim na zvířatech skutečně záleží. Vybojovali pro slepice konec klecových chovů, pro lišky a norky zase zákaz kožešinových farem. Nyní můžou dát přes web www.albertovakrutost.cz najevo, že si takové utrpení kuřat nepřejí,“ uzavírá Trojan. “Záběry, které byly v úterý zveřejněny, neodpovídají standardům chovu zvířat, které nám garantují naši dodavatelé. Proto jsme okamžitě kontaktovali Státní veterinární správu a požádali je o důkladné prověření. Stejně tak prověřujeme informace s našimi dodavateli. Farma, ze které záběry pochází, pak dodává drůbež široce pro českou maloobchodní síť a firma Rabbit Trhový Štěpánov je jejím majitelem. Ten nám garantuje standardy chovu,” uvedl k věci Albert. Foto: Shutterstock 34SdíleníSdíletTweet [...]

47 názorů k článku “Rusko vystrašilo celý svět. Ukázalo nejrychlejší letadlo na světě a smrtící střelu Kinžál

      1. má pravdu. Hypessonická rychlost je 5 machů, t.j. více, než 6000 km/hod. A to dosahuje pouze Kinžál, ne letadlo. A s tím stářím letadla skoro taky, protože MIG 31 je starý víc než 40 let. Ale MIG 31K je starý cca 4 roky, což zase není tolik.

  1. Nejrychlejší bojové letadlo to není, desetinásobek rychlosti zvuku je chyba. Maximální rychlost: 3 000 km/h (Mach 2,83) ve výšce 17 500 metrů.

  2. To nám opravdu chce někdo tvrdit, že Mig-31 může letět desetinásobkem rychlosti zvuku, nebo je to jenom hloupě opsané s absolutním nepochopením textu? Nehledě na to, že ani samotný Kinžal nedosáhne této rychlosti. Snad se někdo snažil sečíst obě maxima a tak by se dostal někam k osminásobku rychlosti zvuku.

      1. To dnes nedává ani nejrychlejší hypersonická raketa, natož tohle hovado z dob studené války..

  3. Je to především kvůli rychlosti letounu, která přesahuje desetinásobek rychlosti zvuku. Opravdu? Ani experimetalni X-17 neletala tak rycle.

  4. Mám k tomuto článku výhrady:
    Nejedná se o nejrychlejší bojové letadlo světa.
    Rychlosti letounu, nepřesahuje desetinásobek rychlosti zvuku ale 2 násobku. RV je 340 m/s, Rychlost letounu je 3500 km/h.
    Podle vaší verze by letadlo létalo přes 12 000 km/h 🙂
    Arny

    1. A já mám výhrady k temo že to vyděsilo celej svět…

      Jednak netuším koho tím svět myslí autorka článku a pak taky – jak to zjistila – že celý?…

  5. Svět vubec nemá ponětí o síle Ruska. Dokážéu nemožné a zatím si jen pohrávají a zeslabují ty co dělají otroky Uk.Až začnou opravdu bojovat tak bude rychle ale opravdu rychle klid. Už aby to bylo.

    1. Lidé nepřemýšlí a je jim jedno co přinese neshoda či válka.Jsme v tom až po uši a stále to nikomu nedochází.

    2. A na co čekají? Až zamrznou pole? Skočil jste jim na politicko-marketingový špek. Pravda je, že leckoho zaskočila neschopnost jejich armády…

    3. Bože Jiříku,ty jsi hloupoučkej……bež se raději připravit do školy a najez se-blábolíš z hladu

  6. Ježíš to je zase blábol, rychlost letadla 10Mach…., “zabudovaná” střela Kinžál, který hovado tyhle kecy píše…..” Využití našel také k opakovanému sestřelování ukrajinských letounů – ovšem z obrovské vzdálenosti, takže to byla spíše zásluha raket, než tohoto létajícího kusu kovu .”
    Bože,Bože – tenhle těžko manévrující výkovek je primárně určen k boji se strategickými bombardéry – je to těžký stíhač, proti běžné stihačce a to i dosti staré je bez šance, létá vysoko a rychle (ovšem ne 10 mach, to by se rozpadl), to je jeho jediná výhoda, pak už jen spousta slabin…tohohle se svět rozhodně nebojí…

    1. “zabudovaná” – to znamená, že letadlo je v kategorii kamikaze. Nebo, že by před výstřelem vylezli technici a střelu vybudovali? 🙂 A tvar kabiny moc nepřipomíná tvary strojů létající nad 3Mach. Takoví/ý/á by měli psát jen o počasí…

      1. Njn:-(, je to dvoumístný těžký záchytný stíhač ze studené války, létající výkovek, pokud vyvine maximální možnou rychlost, musí po přistání vyměnit motory ap…ten kinžál unese, pak ale už žádnou jinou výzbroj a je z něj de facto bombardér…

  7. Dobrý den paní autorko. Prosím vás, když odněkud překládáte texty, zkuste se držet jejich významu. Vaše předlohy píší něco úplně jiného.
    Protivzdušná obrana je úplně něco jiného, než útočný letou. A zbylá fakta jsou taky odněkud že sci-fi.
    Hodně štěstí při dalším psaní.

  8. No jo, psala to ženská a ještě zřejmě produkt polistopadového inkluzivního humanitního vysokého školství. Absolventi těch škol, když se dostanou do nějakého média už o pravé žurnalistice nemají ani páru a fungují stylem “copy&paste” (zkopíruj a vlož), mnohdy i s hrubými pravopisnými chybami. Potom se nedivte, že se v médiích tak lehce šíří i naprosté nesmysly.

  9. Článek plný nepřesností. Jinak nejrychlejší bojový letoun to je, ale pouhých 6 minut. Pak oddělá oba motory a musí se vyměnit – zkušenost z přeletu nad Izraelem. Jinak nad Ukrajinu se bojí a střílí na pozemní cíle daleko před hranicemi.

  10. A to si představte že stejných výkonů dosahoval už v roce 1964 Lockheed SR-71 Blackbird. A nikoliv jako experimentální stroj, ale do sužby zařazený letoun.

  11. MIG 31 je 50 let starý vrak, na jehož likvidaci stačí třeba jedna F-35, která má mnohem větší dosah radaru a navíc je pro MIG neviditelná, tudíž ho sestřelí jednou střelou, aniž by si jí posádka MIGu stačila všimnout. Horší je to s těmi hypersonickými střelami, proti nim se bude těžko vyvíjet nějaká obrana. Pokud to tedy opravdu umí za letu nějak zásadně manévrovat při rychlostech nad Mach 5… Každopádně ono je to ve své podstatě jedno. Jak USA tak Rusko disponují takovým jaderným arzenálem, že jsou schopni jeden druhého zlikvidovat i obyčejnými jadernými raketami, protože jich mohou vystřelit tolik najednou, že je žádná protiraketová obrana nezvládne zničit. Na druhou stranu je fakt, že s tím Kinžálem/Zirkonem můžou rusáci teoreticky při koordinovaném útoku způsobit Západním armádám poměrně závažné škody, o tom žádná. Např. zničit všechny letadlové lodě USA by pro tyhle střely asi nebyl problém. Ať tak či tak, takovéhle věci nikdy neměly spatřit světlo světa. A už vůbec ne v rukou toho ruského skřeta.

  12. MiG25 určitě nebylo velmi schopné letadlo, poté co s ním jeden ruský pilot uletěl do Japonska a byly otestovány skutečné parametry přestal být strašákem.Spíše se divili, jak může letadlo vyrobené z nerezové oceli létat(přitom SR-71 byl vyroben z ruského titanu) a jak málo provozních hodin vydrží motory, překvapením byla i elektronková elktronika.

  13. Je to velice dobrá zbran , ale ne ůplně nejmodernější!!!!!!!!Ale kinžál je opravdu nebezčná střela!!!!!!!!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *