2,5 milionu aut v Česku hrozí likvidace. Stačí, když natankujete běžné palivo. Kdo si nepřiplatí, ten dojezdil

S novým rokem přišla tradičně celá řada nejrůznějších změn, které jsou datovány tak, aby jednoduše začaly platit od začátku roku. Málokdo si toho ale všimne, což je u řady z nich také účelem. Po čase na to ale může skutečně nepěkně doplatit.

Auta rychle odejdou

Příkladem je významná změna na čerpacích stanicích, kde se začíná standardně prodávat nový benzin, a sice natural s označením E10 namísto dosavadního E5. Označení vyjadřuje podíl biosložky přimíchané do benzinu. Ta dosud činila pět procent, ovšem od nového roku je to deset procent. Čerpací stanice mají ještě určité zásoby starého paliva, takže ke změně bude docházet postupně, ovšem do pár měsíců nastane na všech pumpách.

Podle odborníka na automobily, zejména potom ty se starším rokem výroby, Filipa Turka, je to ovšem pro celou řadu vozidel v České republice doslova likvidační, jak uvedl ve svém pořadu Přísně tajné.

Přimíchání biosložky zničí ohromné množství aut. V podstatě všechna auta s přímými vstřikováním kolem roku 2003 až 2005, strašně moc koncernových aut, motory FSI, dvoulitrové Renaulty, Fiaty 1.8, Ford Mondeo 1.8 z let 2003 až 2007,” uvedl Turek s tím, že nové palivo je mimořádně škodlivé pro přibližně 2,5 milionu vozů v České republice.

Jde především o starší auta, ovšem průměrný věk vozového parku v Česku je kolem 16 let. Důvodem je to, že ekonomická situace země stále není taková, aby si lidé mohli kupovat pravidelně novější vozy.

Odborník Turek vyslovil také domněnku, že podprahově může jít o snahu dostat starší auta ze silnic, jelikož s nástupem elektromobility by hrozilo, že budou ohrožovat cíle v podobě vypouštění oxidu uhličitého.

Alternativy jsou složité

Je přitom obtížné stará auta přímo zakázat, když už si je někdo koupil, ovšem když odejdou dříve, než by měla v důsledku tankování škodlivého paliva, těžko může někdo něco namítat. Je přitom také s podivem, že se biosložka do benzinu přimíchává ve větší míře, když už před lety se ukázalo, že šlo o nesmyslný krok, který ohrozil zemědělskou činnost a je doslova prošpikován dotacemi.

Alternativ pro majitele starších vozů je přitom jen velmi málo. Paradoxně by museli tankovat dražší benzin s vyšším oktanovým číslem, jako je například Verva 100. Ten ale také obsahuje určitou biosložku, byť druhé generace, a navíc není vhodný pro každý motor.

Čtěte také: Skoro každý Čech bude muset zpět do autoškoly dělat nový řidičák. EU tu našla velký problém, který nemá jiné řešení

V některých případech lze využít čerpacích stanic EuroOil, které někdy nabízejí benzin bez přimíchaných biosložek, ovšem pouze na několika málo pumpách, které se navíc mění. Čistý natural mají k dispozici také provozovatelů ultralightů. Je pochopitelně namístě se ptát, proč zrovna oni. Není to třeba proto, že někdo ví, jaký sajrajt představují biosložky a jaké mohou způsobit problémy? Zatímco v případě auta to obvykle oddělá pouze motor, u letadla to také může skončit fatálně.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
V České republice se na mobilních telefonech začaly šířit velmi nebezpečné aplikace. Zdá se, že Češi v tomto ohledu dojíždějí na to, že ve svých telefonech mají důležité informace, například v podobě mobilního bankovnictví, skrz které mohou přistupovat k veškerému svému majetku. Zároveň však nedokáží své telefony adekvátně zajistit proti hrozbám, případně jsou velkou hrozbou sami, jelikož do telefonu instalují neověřené aplikace. Potká vás to kdykoliv Právě to je teď podle všeho největším problémem v rámci takzvané kyberbezpečnosti. Lidem se do telefonu dostávají speciálně upravené aplikace, takzvané bankery. Může se vám stát, že zabrousíte například na nějakou stránku, která spustí výzvu, že musíte aktualizovat svůj prohlížeč v telefonu. Pak už stačí jen kliknout na souhlas a nainstaluje se vám aplikace, která může být potenciálně velmi nebezpečná. Jakmile ji spustíte a udělíte souhlasy, které požaduje, čehož si skoro ani nemusíte všimnout, získává tato aplikace nadvládu nad vaším telefonem. “Potom už nejste jeho pánem, ale organizované skupiny si s vaším zařízením budou dělat, co je napadne,” říká Patrik Barel, který je expertem na bezpečnost v rámci mobilních telefonů a internetu. Problémy se přitom nemusí objevit hned. Obvykle nějakou dobu trvá, než se na vás dostane řada a podvodníci vás vytěží. Potom už si často ani neuvědomíte, že jste něco podezřelého do telefonu nainstalovali. Je to nový trend “Taková aplikace si v telefonu může dělat doslova, co se jí zachce. Může si na pozadí pouštět aplikace a dokonce si schvalovat přístupy či transakce, což je klíčové právě v mobilním bankovnictví,” říká odborník s tím, že si toho ani nemusíte všimnout. Podvodníci navíc mají přehled o vašem displeji, takže jim stačí počkat si, až na něj vyplníte přihlašovací údaje, které potom mohou využít. Čtěte také: Velká česká banka namíchla klienty. Ukázalo se, jak masivně je odírá na skrytých poplatcích Zdá se, že právě na tomto poli teď budou organizované skupiny působit nejvíce. Ostatně, například Česká spořitelna už varovala před aplikacemi, které se vydávají za její mobilní bankovnictví George, ale ve skutečnosti jsou podvodné a jejich cílem je pouze připravit vás o peníze. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Tlaky na zvýšení bezpečnosti dopravy na evropských silnicích velmi rychle sílí. Už nějakou dobu se připravují podrobné plány na to, jak docílit do roku 2050 naprosté absence fatálních nehod. Již v roce 2030 by se jejich počet oproti současnému stavu měl snížit na polovinu. Je tedy jasné, že změny budou muset být překotné a že se řidičů velmi výrazně dotknou. Samá omezení Na jedné straně se chystají regulace pro některé skupiny řidičů, jako jsou důchodci nebo mládež, na straně druhé potom velmi citelná opatření, která se dotknou všech. Řeší se to na úrovni celé Evropské unie, tudíž to bude platit ve všech členských státech včetně České republiky. A na jeden velký zlozvyk českých řidičů si úředníci opravdu výrazně posvítí. Nejde o nic jiného než překračování povolené rychlosti. Když vyjedete do zahraničí, zjistíte, že tam se povolených rychlostí řidiči drží mnohem více než v tuzemsku. Je to dáno mírou kontrol, ale také sankcemi, jež jsou v Česku stále velmi mírné. Problematická je především rychlá jízda v obci. Ovšem opravdu nepříjemné to začne být až ve chvíli, kdy rychlost překročíte o 40 km/h a jedete ve městě třeba devadesátkou. To se třeba na okreskách může jednoduše stát, když nedáte včas nohu z plynu. V takovémto případě můžete přijít o řidičský průkaz, i když se to často řeší jinak. Evropská unie chce ale ještě podstatně více přitvrdit. Řidičský průkaz má být odebrán už při překročení povolené rychlosti o 30 km/h. Jde sice o snížení o pouhých deset kilometrů v hodině, ovšem výsledný efekt může být opravdu nepříjemný. Ještě vám to opepří Navíc bude zavedena i další změna. Když dnes překročíte rychlost nebo uděláte podobný přestupek v jiné zemi Evropské unie, zřejmě vás to přijde draho, ale neztratíte možnost řídit ve své domovské zemi. Na tu se odebrání řidičského oprávnění nevztahuje. Brzy to však má být jinak. Záznam o odebrání řidičského oprávnění bude v kterékoliv zemi zanesen do společného evropského systému a výsledkem bude zákaz řízení po celé Evropské unii. Čtěte také: Řízení večer a v noci bude v Česku omezeno. Spousta lidí nebude smět po setmění vyjet na silnici V této souvislosti je třeba se připravit na to, že v řadě zemí budou silniční pravidla ještě přísnější, než jaký je základ chystaný Evropskou unií. Vždyť v mnoha městech se brzy bude smět jezdit maximálně 30 km/h. Pokud byste tam jeli omylem šedesátkou, přijdete o řidičský průkaz a bude se to vztahovat i na Českou republiku. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Ještě poměrně nedávno bylo českým domácnostem doporučováno, aby přešli z kotlů na tuhá paliva na plynové kotle. Ty tu s námi měly být desítky let, a to i v rámci přechodu na nízkoemisní energetiku. Nikdo totiž nepočítal s tím, že se někdo pokusí ve snaze o co nejekologičtější provoz skoncovat právě i se zemním plynem. Takhle to brzy bude Jenže přesně to se teď děje. Ačkoliv se o tom stále příliš nemluví, faktický konec plynových kotlů už je v rámci Evropské unie naplánován. Stát by se tak mělo již v roce 2029. To není zrovna vzdálený termín, jelikož to nastane za pouhých pět let. Ještě to sice není schváleno, avšak všechno k tomu směřuje. V Evropě jsme si v poslední době zvykli dávat podobné závazné cíle, byť je otázkou, co se stane, až do těchto termínů dospějeme, ale nebudeme mít hotová náhradní řešení. Termíny se pochopitelně mohou prodlužovat, ovšem když je k něčemu dopředu vydán zákaz, znamená to především to, že výrobci se na daný výrobek přestávají orientovat a pochopitelně začnou i omezovat a zastavovat jeho produkci. Pakliže tedy pojedeme na této notě, v roce 2029 žádné nové plynové kotle stejně nebudou, jelikož se již nevyrobí. V tento rok by měl začít platit zákaz jejich prodeje. Nikoliv snad přímo, ovšem zajímavou oklikou. Nesmyslná účinnost V rámci snahy o takzvaný ekologický design budou připuštěna pouze taková zařízení, která budou mít minimální účinnost 115 procent, a to namísto současných 86 %. To je hodnota, kterou plynové kotle nemohou splnit. Jednoduše tak z nabídky budou muset vypadnout. Čtěte také: Loni si koupili tepelné čerpadlo za 500 tisíc, aby ušetřili. Teď Češi litují, stát jim schválně zdražil elektřinu o desítky tisíc A jak to bude dále, už není těžké uhodnout. Nějakou dobu se ještě nechají běžet ty plynové kotle, které už jsou v domácnostech nainstalované, ovšem postupně se začne zvyšovat tlak na to, aby se i ty definitivně vyměnily za tepelné čerpadlo, navzdory tomu, že do řady domů není toto zařízení vhodné. A potom přijde zákaz, podobně jako letos s kotly 1. a 2. emisní třídy, které od září tohoto roku již nesmíte používat, a to pod hrozbou pokuty. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

2 Replies to “2,5 milionu aut v Česku hrozí likvidace. Stačí, když natankujete běžné palivo. Kdo si nepřiplatí, ten dojezdil

  1. To bylo jasný. Už jsem to psal na začátku, když všechny presvědčovali, ať se zbaví dieselů, že benzín je ekologičtější. Nafta vydrží v dobré kvalitě určitě nejdéle. Jezdí na ní kamiony, a dodávky. Zkolabovala by jinak celá autodoprava. Takže kdo jako já nemá na to aby kupoval nová, nebo zánovní auta. A musí kupovat auta euro 0 – euro 4. Tak už jedině naftu. Proč mi připadá, že to nakonec dopadne úplně opačně než chtěli? U starejch aut vymizí benzíny, a smradlavá nafta zůstane. To vymejšlí chytráci. No, jsem rád, že jsem se nenechal napálit, a zůstal u nafty.

    1. Do nafty určitě něco naserou taky. Třeba starej motorovej olej nebo lněnou fermež. A budeš v řiti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *