2,5 milionu aut v Česku hrozí likvidace. Stačí, když natankujete běžné palivo. Kdo si nepřiplatí, ten dojezdil

S novým rokem přišla tradičně celá řada nejrůznějších změn, které jsou datovány tak, aby jednoduše začaly platit od začátku roku. Málokdo si toho ale všimne, což je u řady z nich také účelem. Po čase na to ale může skutečně nepěkně doplatit.

Auta rychle odejdou

Příkladem je významná změna na čerpacích stanicích, kde se začíná standardně prodávat nový benzin, a sice natural s označením E10 namísto dosavadního E5. Označení vyjadřuje podíl biosložky přimíchané do benzinu. Ta dosud činila pět procent, ovšem od nového roku je to deset procent. Čerpací stanice mají ještě určité zásoby starého paliva, takže ke změně bude docházet postupně, ovšem do pár měsíců nastane na všech pumpách.

Podle odborníka na automobily, zejména potom ty se starším rokem výroby, Filipa Turka, je to ovšem pro celou řadu vozidel v České republice doslova likvidační, jak uvedl ve svém pořadu Přísně tajné.

Přimíchání biosložky zničí ohromné množství aut. V podstatě všechna auta s přímými vstřikováním kolem roku 2003 až 2005, strašně moc koncernových aut, motory FSI, dvoulitrové Renaulty, Fiaty 1.8, Ford Mondeo 1.8 z let 2003 až 2007,” uvedl Turek s tím, že nové palivo je mimořádně škodlivé pro přibližně 2,5 milionu vozů v České republice.

Jde především o starší auta, ovšem průměrný věk vozového parku v Česku je kolem 16 let. Důvodem je to, že ekonomická situace země stále není taková, aby si lidé mohli kupovat pravidelně novější vozy.

Odborník Turek vyslovil také domněnku, že podprahově může jít o snahu dostat starší auta ze silnic, jelikož s nástupem elektromobility by hrozilo, že budou ohrožovat cíle v podobě vypouštění oxidu uhličitého.

Alternativy jsou složité

Je přitom obtížné stará auta přímo zakázat, když už si je někdo koupil, ovšem když odejdou dříve, než by měla v důsledku tankování škodlivého paliva, těžko může někdo něco namítat. Je přitom také s podivem, že se biosložka do benzinu přimíchává ve větší míře, když už před lety se ukázalo, že šlo o nesmyslný krok, který ohrozil zemědělskou činnost a je doslova prošpikován dotacemi.

Alternativ pro majitele starších vozů je přitom jen velmi málo. Paradoxně by museli tankovat dražší benzin s vyšším oktanovým číslem, jako je například Verva 100. Ten ale také obsahuje určitou biosložku, byť druhé generace, a navíc není vhodný pro každý motor.

Čtěte také: Skoro každý Čech bude muset zpět do autoškoly dělat nový řidičák. EU tu našla velký problém, který nemá jiné řešení

V některých případech lze využít čerpacích stanic EuroOil, které někdy nabízejí benzin bez přimíchaných biosložek, ovšem pouze na několika málo pumpách, které se navíc mění. Čistý natural mají k dispozici také provozovatelů ultralightů. Je pochopitelně namístě se ptát, proč zrovna oni. Není to třeba proto, že někdo ví, jaký sajrajt představují biosložky a jaké mohou způsobit problémy? Zatímco v případě auta to obvykle oddělá pouze motor, u letadla to také může skončit fatálně.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

2 názory k článku “2,5 milionu aut v Česku hrozí likvidace. Stačí, když natankujete běžné palivo. Kdo si nepřiplatí, ten dojezdil

  1. To bylo jasný. Už jsem to psal na začátku, když všechny presvědčovali, ať se zbaví dieselů, že benzín je ekologičtější. Nafta vydrží v dobré kvalitě určitě nejdéle. Jezdí na ní kamiony, a dodávky. Zkolabovala by jinak celá autodoprava. Takže kdo jako já nemá na to aby kupoval nová, nebo zánovní auta. A musí kupovat auta euro 0 – euro 4. Tak už jedině naftu. Proč mi připadá, že to nakonec dopadne úplně opačně než chtěli? U starejch aut vymizí benzíny, a smradlavá nafta zůstane. To vymejšlí chytráci. No, jsem rád, že jsem se nenechal napálit, a zůstal u nafty.

    1. Do nafty určitě něco naserou taky. Třeba starej motorovej olej nebo lněnou fermež. A budeš v řiti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *