Plzeňský prazdroj zrušil nejlepší české pivo. Do poslední chvíle to tajil, Češi tomu nemohou uvěřit. Co to udělali?

Mezinárodní korporace si na českém trhu dělají už opravdu co se jim zamane. Klidně z fleku zruší nějaký tradiční produkt, který se zde prodával desítky let. Nedávno to byly například Rumové pralinky, jež měly pětašedesátiletou historii. A teď tu máme další případ, nad kterým zůstává doslova rozum stát.

Pěkně s nimi zametli

Ukázalo se, že pivovar Plzeňský prazdroj od nového roku definitivně přestal stáčet jedno ze svých nejlegendárnějších piv. Hospody a restaurace, které ho odebíraly, se to dozvěděly doslova na poslední chvíli, pokud vůbec, a tak si ani nemohly udělat nějaké ty zásoby. Dnes už si tedy toto točené pivo nikde dát nemůžete.

Nejde přitom o nic menšího než slavného dvanáctistupňového Kozla. Nejde jen tak o nějaké pivo, ale o kousek se skutečně významnou tradicí. Například Pivnice U Černého vola toto pivo čepovala téměř 60 let, a to od roku 1965. Výročí s ním však nakonec neoslaví, jelikož další várka piva už jednoduše nedorazila. Majitel vypověděl, že jim to z pivovaru dokonce nikdo ani neoznámil.

Velkopopovická 12° není ledajaké pivo. Takzvaný Mistrův ležák má na mnoha místech obrovskou tradici. Právě zmíněná pivnice se vyznačuje i nástěnnými malbami, které upozorňují na to, že právě zde si toto pivo můžete vychutnat. Dnes už to ale bohužel neplatí. Někdo v korporátu rozhodl a prostým škrtnutím veškerou tradici zrušil.

Velká výměna

Pravdou je, že Kozla dvanáctku začala v posledních letech vytlačovat jedenáctka. Ta zdaleka tak tradiční není, ovšem byla pivovarem velmi silně tlačena, a tak se dostala do tisíců hospod po celé zemi. Dvanáctku už si přitom držely pouze stovky podniků. Z tohoto pohledu to tedy určitý smysl dává, avšak vše je pochopitelně i o marketingu. Pokud do nějaké značky nebudete vůbec investovat a necháte ji skomírat, nemůžete se potom divit, že ji budou chtít pouze tradicionalisté.

Čtěte také: Češi se v hospodách nedoplatí. Prasklo, o kolik od prvního zdraží pivo i všechno ostatní. To je konec

Každopádně na tomto příkladu opět vidíme, jak moc jsme v rukou nejrůznějších zahraničních společností, které nám mohou zrušit oblíbené produkty, které nás provázejí celý život. Ukazuje se, že nebyl nejlepší nápad české rodinné stříbro takto rozprodat.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 17SdíleníSdíletTweet [...]
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

One Reply to “Plzeňský prazdroj zrušil nejlepší české pivo. Do poslední chvíle to tajil, Češi tomu nemohou uvěřit. Co to udělali?”

  1. Na tento článek musím reagovat, protože obsahuje zcela nepravdivou informaci! Pivo o kterém se zmiňujete již několik let nebylo Kozel 12. Toto dříve vynikající a legendární pivo před několika lety pivovar nahradil pivem novým a hlavně s jiným názvem Mistrův ležák, což ale bylo již zcela jiné pivo než dřívější Velkopopovická 12. Pivo Mistrův ležák vydavané za Kozla 12 je pivo nevalné kvality a chuti, hlavně také proto, že je nefiltované a tedy mírně zakalené což původní dvanáctka nebyla. Také nikdy nemělo na etiketě sudu či lahve označení že se jedná o dvanáctku, ale pouze Mistrův ležák. Toto pivo tedy poslední roky čepovali I v pivnici U Černého vola. Právě pro svoji mírou kalnost a jinou chuť než původní klasická jantarově čistá 12, ho mnoho návštěvníků přestalo pít a pili raději Plzeň. Ani v obchodech jako lahvové pivo se neprodávalo a nebyl celkově ze strany pivní verejnosti o tento nepovedený výrobek zájem. To je tedy hlavní důvod proč toto pivo Mistrův ležák pivovar stahuje ze svė nabidky. Samozřejmě marketingová hlavní chyba lidí z Plzeňského Prazdroje je, že místo této břečky s názvem Mistrův ležák se nevrátí k vaření původní vynikající dvanáctky vyráběné před Mistrovým ležákem. Myslí si, že v porfóliu výrobků ji nahradí všude Plzeňským ležákem, což je právě chyba. Původní Kozel 12 chutnal výborně a měl svė misto na trhu hospod a obchodů. Tolik tedy na upřesnění.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *