Alza začala účtovat poplatek za platbu kartou. Zákazníky si vzala jako rukojmí pro vyjednávání s bankami

Největší internetový obchod Alza se rozhodl na své zákazníky přenést poplatky za platbu kartou, které mu účtují banky a karetní asociace. U tak velkého obchodníka jde o výjimečný krok. S podobným zpoplatněním se lze setkat spíše v menších obchodech nebo třeba hotelech a penzionech, které nemají vyjednané speciální podmínky, což se však u takového gigantu, jakým Alza je, dá očekávat.

Zákazníci naštvaně odcházejí

Zpoplatnění karetních transakcí se aktuálně týká nejvíce firemních zákazníků, o čemž informovaly Hospodářské noviny. Ty reportují případy naštvaných zákazníků, kteří se po této zkušenosti rozhodli odejít ke konkurenci. Jeden z nich uvedl, že u Alzy každoročně nakupoval počítače a elektroniku za desítky tisíc. Jakmile však zjistil, že je za věrnost odměněn tím, že musí platit ještě za standardní platbu kartou, rozhodl se své peníze utrácet jinde.

Podle finančního ředitele Alzy Jiřího Ponrta jsou důvodem zavedení poplatků především vysoké poplatky, které žádají karetní asociace (Visa a Mastercard) a banky coby vydavatelé karet v případě firemních karet. “Chceme, aby se tomuto tématu kartové asociace a vydavatelé platebních karet aktivně věnovali a nastavili stejné podmínky jako při využití běžných karet, proto jsme se pro tento na první pohled nepopulární krok rozhodli,” uvedl Jiří Ponrt pro HN. De facto tak potvrdil, že si Alza vzala své zákazníky jako rukojmí, aby se jí lépe vyjednávaly podmínky s asociacemi a bankami. Výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán však pochybuje o tom, že by takovýto krok vedl k regulaci poplatků.

Alza označila soukromou kartu jako firemní a naúčtovala poplatek ve výši necelých dvou procent z ceny zboží. / Foto: Mix24.cz

Poplatek i za platbu soukromou kartou

Pravdou ale je, že se poplatky za karetní transakce netýkají pouze firemních zákazníků, ale v případě určitých karet a kombinací na ně u Alzy může narazit i zákazník jako soukromá osoba. Autorovi tohoto článku byl poplatek rovněž naúčtován poté, co do platební brány zadal svou soukromou kartu vydanou na jeho jméno. Kartu však Alza vyhodnotila jako businessovou a navrhla poplatek ve výši 1,93 %, tedy přibližně 110 Kč (viz foto). Po vyzkoušení této karty v jiných obchodech nebyl nikde takový poplatek vyžadován.

Je otázkou, zda má Alza podobné praktiky zapotřebí. Nyní se zdá, že tímto krokem od sebe odláká velkou část (nejen) firemních zákazníků, a to v době, kdy běží kampaň Alza pro firmy, v níž ty samé zákazníky naopak láká. Nejde přitom o první kontroverzi tohoto obchodu. V minulosti se například řešilo automatické přidávání souvisejícího zboží do košíku, kde ho zákazníci často přehlédli a nakonec i zaplatili. Neustále se pak diskutují slevové akce obchodu, kdy bylo několikrát dokázáno, že nejde o reálné, nýbrž fingované slevy. V Maďarsku dostala Alza za tyto praktiky pokutu ve výši 67 milionů korun. Dodejme, že Alza.cz je největším českým eshopem a její obrat v loňském roce činil 29,3 miliardy korun.

Foto: Alza.cz

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 24SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Absolvent žurnalistiky na Karlově univerzitě, který v informování veřejnosti o aktuálním dění spatřuje nejen poslání, ale chápe ho i tako svůj největší koníček.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *