Barva, se kterou se na vlajkách téměř nesetkáte. Její barvivo mělo vyšší cenu než zlato

U nás nejznámější barevná kombinace na státních vlajkách je jistě trikolora. Známe ji jak ze své vlastní, tak v různých uspořádáních například také z vlajek Francie, Ruska nebo Slovenska. Světové vlajky však hýří mnoha barvami, od žluté po zelenou. Je však jedna, kterou byste hledali těžko, a to barva fialová.

Psychologie barev?

Pojďme se napřed blíže seznámit s fialovou barvou. Jedná se o barvu na okraji barevného spektra, nachází se mezi modrou a neviditelnou ultrafialovou (UV). Co se týče skládání barev, fialové docílíme smícháním červené a modré, jak si jistě všichni pamatujeme z výtvarné výchovy. Fialová působí romanticky až tajemně, v závislosti na odstínu.

Faktem je, že fialový či purpurový prvek mají na svých vlajkách pouze dvě země- Dominikánská republika a Nikaragua. Dominikánská republika, turisty oblíbená karibská destinace, má na vlajce fialovo-zeleného papouška, zatímco Nikaragua se pyšní duhou, ve které najdeme fialový odstín. Jelikož je však pravděpodobné, že si na „první dobrou“ opravdu z hlavy nevybavíte vlajky těchto zemí, záhada chybějící barvy stále přetrvává. Přitom pokud byl tento odstín spojován s mocí, proč toho žádný stát nevyužil ke své sebeprezentaci?

Foto: Shutterstock

Peníze a zase peníze

Důvod je velmi prostý- výroba fialové barvy byla prostě příliš drahá. Fialové či purpurové barvivo bylo v minulosti dokonce dražší než zlato. K jeho výrobě totiž sloužili mořští šneci a vzácné látky v jejich těle. K získání jednoho gramu barviva bylo zapotřebí více než 10 000 šneků, čímž se vysvětluje vysoká pořizovací cena barviva. 450 gramů stálo přibližně 52 000 dolarů. Pomineme na chvíli chudáky šneky, ale fialová vlajka se v té době prostě nevyplatila. Do 19. století tak byla tato barva výsadou pouze bohatých. V roce 1856 však britský chemik William Henry Perkin vytvořil syntetické barvivo, díky kterému cena přírodních fialových barviv razantně klesla. Postupně se tak fialová stala běžnou součástí našich životů a nyní je velmi oblíbená nejen v módním průmyslu, ale také v interiérech.

Foto: Shutterstock, zroj: MentalFloss, Kaumudi

Nenechte si ujít
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments