Češi s větším autem SUV budou muset znovu do autoškoly. Neumí ho totiž správně ovládat

Možná jste si také všimli toho, že jednoznačným trendem v Evropě je příklon k větším vozidlům. Zatímco dříve většině stačily menší sedany a kombíky, dnes už se tyto tvary karoserií zdaleka nevyrábí v takové míře jako dříve. Naopak, lidé inklinují k robustnějším vozům, které byly dříve vnímány jako užitkové, avšak dnes se s nimi prohánějí klidně i po úzkých cestách v centru měst. Jde pochopitelně o takzvaná SUV.

Moc velká auta

Sami si ale odpovězte na to, s jakým vozem jste dělali autoškolu a jaký jste si potom třeba za několik let pořídili. Není náhodou mnohem větší a těžší? Je to docela pravděpodobné. Vždyť dnes jsou nejoblíbenějšími vozy třeba Škoda Kodiaq, Ford Edge nebo Volkswagen Tiguan. To jsou velká a těžká auta, která se podle názorů některých expertů liší od toho, co bylo vnímáno jako kategorie B na řidičském průkazu. Právě toto oprávnění má většina řidičů, avšak brzy by nemuselo stačit.

Někteří europoslanci totiž navrhují, aby pro řízení vozů SUV bylo nutné rozšířené řidičské oprávnění, které by se označovalo například jako B+. Pro klasická “béčka” by byla vyhrazena možnost řídit pouze vozidla do hmotnosti 1,8 tuny.

Pakliže by si někdo chtěl svůj řidičák rozšířit, aby mohl řídit těžší vozidlo, musel by absolvovat přezkoušení. To by zřejmě nebylo tak rozsáhlé jako klasická autoškola, nicméně složení určité zkoušky by to předpokládalo. Pochopitelně by se pravděpodobně jednalo o jízdu v těžkém autě, kde by řidič prokázal, že je schopen ho náležitě ovládat. Ovšem pozor, řidičský průkaz B+ by nebyl pro každého. Zatímco získání klasického řidičáku je v Evropě standardem od 18 let, v tomto případě by to bylo možné až od 21 let. Tři roky by tedy musel řidič ovládat pouze lehčí vozy, jak informuje server Merkur.de.

Foto: Shutterstock

Žádné nehody

Vlastně nejde o tak špatný nápad. Celé to navíc zapadá do dlouhodobé strategie Evropské unie, která zcela vážně míní svůj záměr, aby v roce 2050 na evropských silnicích už nedocházelo k žádným fatálním nehodám. Ostatně, kvůli tomu chce také omezit řidičská oprávnění pro seniory, kteří jsou častými účastníky nehod. Také ti budou muset být po sedmdesátém roce věku přezkoušeni. Není přitom vyloučeno, že starší lidé potom ztratí možnost řídit právě SUV, jelikož třída B+ předpokládá dostatečné tělesné a duševní schopnosti.

Čtěte také: Důchodce prokázal, proč už dávno neměl řídit. Je potřeba jim sebrat řidičák, takhle už to dál nejde

Zdá se tedy, že v případě řidičských průkazů nezůstane v dohledné době kámen na kameni a i řidiči v České republice se budou muset připravit na velké změny. Do toho se pochopitelně budou vyrovnávat i s rychlým nástupem elektromobility, což pro mnohé bude znamenat, že přejdou ze spalovacích motorů na ty elektrické.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 1SdíleníSdíletTweet [...]
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 67SdíleníSdíletTweet [...]
Ani v dnešní době, kdy se pocitově zdá, že jsou Češi ochotní utrácet velmi vysoké částky za běžné služby, nemají obchodníci na růžích ustláno. Například v případě restaurací zavírá jedna za druhou, a to i věhlasné podniky, jako nedávno ten, který patřil šéfkuchaři Emanuelovi Ridimu. Jde však i o velmi tradiční podniky, které tu fungovaly desítky let, ale teď to najednou přestaly zvládat. Těžké časy Řeč je o lahůdkářství Zlatý kříž, které centrum Prahy zdobilo přinejmenším sto let. Jeho vznik se datuje do tak dávných dob, že přesné datum dnes již není známo. Ale už je to také tak trochu jedno, jelikož podnik před několika týdny definitivně zavřel. Nejprve se dle nápisu na dveřích zdálo, že řeší nějaké technické problémy, avšak teď už je jasno. Firma je rovnou v likvidaci, takže provoz neobnoví. Tyto lahůdky pravděpodobně budete znát také. Sídlily v Jungmannově ulici a dosud si je lidé, přinejmenším dle hodnocení na Googlu, pochvalovali, a to navzdory tomu, že sem v posledních letech začali ve velkém chodit také turisté. Těm o slavných českých chlebíčcích básní různí průvodci, takže je pochopitelně musí vyzkoušet. Drahé chlebíčky Rychle však ubývá míst, kde tak mohou učinit. Ostatně, hodně rychle rostou také jejich ceny. Kdo by ještě před pár lety řekl, že takový chlebíček může stát 45 Kč, jako tomu bylo právě ve Zlatém kříži, ještě než zavřel. Mnohým to připadá hodně, ovšem sami si odpovězte na otázku, za jakou cenu byste je dnes byli ochotni prodávat. Čtěte také: Tak to je rána. V Česku končí 160 let stará firma. Přežila všechno, ale tohle už ne Jak se totiž ukázalo, Zlatý kříž nedokázal přežít ani s těmito cenami a velkou tradicí. Důvodů může být hned několik. Mluví se o tom, že měl podnik příliš vysoký nájem, ale také o tom, že se Praha 1 vylidňuje, takže se tu nedá opřít o pravidelnou klientelu, kterou by podnik tohoto typu potřeboval jako sůl. Podle jiných už se také zřejmě vyčerpal model tradičního lahůdkářství. Lidé sem sice stále tu a tam zašli, ale na nějaké velké vyskakování to zkrátka už nebylo. Foto: Shutterstock 1SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

One Reply to “Češi s větším autem SUV budou muset znovu do autoškoly. Neumí ho totiž správně ovládat”

  1. V dopravě dělám celý život, papíry mám na všechno a je to blbost. Znám člověka, který měl všechny skupiny už v 18ti a normálně funguje. Je to spíš o tom, mít trochu úsudek, co zvládnu a navíc paradoxně SUV nejsou tak bezpečná, jak si lidi myslí (což je zřejmé důvod, proč to každý kupuje). Já mám na autě nalepenou nálepku “začátečník” a to jezdím s nadměrnými náklady, cisternami, tahám přívěsy za autobusy, závodil jsem (rallye), jezdil hasičákem, mám ještě mašinu a taky jsem jezdil s traktory a vůbec to nemusí nikdo na silnici vědět. Když mě zastaví kontrola a mrkne se na kartičky, jen se usměje a baví se se mnou úplně jinak, než s jiným řidičem, ale říkám to kvůli tomu, že vidím jako kravinu, aby se rozdělovalo B na dvě hmotnostní kategorie. To by pak plno pekáren nemělo jak rozvážet rohlíky a plno řemeslníků by muselo skončit, protože by byli líní, udělat do papíry na dodávku.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *