Důchodce prokázal, proč už dávno neměl řídit. Je potřeba jim sebrat řidičák, takhle už to dál nejde

Aktuálně probíhá velmi živá diskuze o tom, zda by důchodci ve svém pokročilém věku měli řídit, nebo zda bude lepší, aby se jim řidičský průkaz odebral. V tomto ohledu už se ostatně chystá řada kroků a vše bude mít poměrně rychlý vývoj, který podle všeho přinese značné změny. Stále ovšem slýcháme, hlavně z řad seniorů, že je něco takového nesmyslné a že by měli mít možnost řídit dále a neomezeně.

Je to zkrátka nutnost

Právě se však odehrál případ, který to zcela popírá a ukazuje, jak moc je nová regulace důležitá. Nedaleko Úněšova totiž došlo k fatální nehodě, kterou zavinil právě 80letý řidič. Ten zničehonic vylétl ze silnice a narazil do stromu. Jednoduše z nějakého důvodu nezvládl řízení či ztratil kontrolu nad vozem a skončilo to velmi špatně.

Vše se přitom odehrálo na silnici druhé třídy, takže k mnohem větší katastrofě nebylo daleko. Pokud by řidič vylétl do protisměru, a tam zrovna projížděla jiná vozidla, mohlo to dopadnout ještě podstatně hůře.

Pakliže by dnes platily předpisy, které se chystají, dotyčný mohl ještě žít, protože už by mu býval byl odebrán řidičský průkaz. Evropská unie totiž chce, aby se lidé starší 70 let podrobili velmi přísným prohlídkám a pravděpodobně také testování za provozu, ve kterém by prokázali, že mají stále veškeré schopnosti nutné k plnohodnotnému řízení vozidla. Tyto zkoušky by se potom každých pět let opakovaly.

Foto: Shutterstock

Bude se to týkat všech

Je poměrně pravděpodobné, že v 80 letech už by zkouškou procházelo jen velmi málo osob, jelikož v tomto ohledu je stáří neúprosné a zejména určitá orientace či rychlé reflexy zkrátka odcházejí. Nejde přitom o nic namířeného proti současným seniorům. Jde o opatření, které se bude týkat všech, až přijde jejich čas. Cílem EU ostatně není nic jiného, než aby do roku 2050 z evropských silnic zcela vymizely podobné fatální nehody.

Čtěte také: Velké změny v řidičských průkazech. Musíte rychle konat, jinak nesmíte řídit

Pravdou však je, že v relativně dohledné budoucnosti by ani starší osoby nemuseli ztratit možnost jezdit vlastním vozem. Stále častěji se totiž v této souvislosti upozorňuje na benefity autonomních vozidel, která vás z místa na místo odvezou zcela samostatně, aniž byste je museli řídit.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Vypadá to, že chystaná důchodová reforma se stane největším tématem příštích týdnů a měsíců. Ostatně, jde o zcela zásadní změnu, která se dotkne úplně všech. Vzhledem k tomu, v jaké šlamastyce se celý důchodový systém ocitl, je třeba provést skutečně dalekosáhlé změny na všech stranách. Do důchodu dříve Všeobecně to pochopitelně půjde směrem, který se lidem příliš nelíbí. Produktivní věk se prodlouží a důchodový věk naopak oddálí. Smyslem je to, abyste v penzi netrávili tolik času. Podle aktuálních propočtů se počítá s průměrem 21 let a i to bude podle odborníků dost možná třeba ještě zrevidovat, jelikož je to příliš mnoho, vezmeme-li v potaz, že pro odchod do penze je třeba odpracovat 35 let. Ovšem s tím, jak se bude věk pro odchod do důchodu prodlužovat, je třeba zohlednit i velmi náročné profese, kterých by se to týkat nemělo. V některých případech by si dokonce měly polepšit a odejít do penze dříve než dnes. Do důchodu půjdou zcela jednoznačně dříve pracovníci spadající do 4. kategorie podle metodiky Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. “To jsou práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření,” uvádí web BOZP Info. Kdo tam spadá? Do této kategorie však aktuálně spadá necelých 20 tisíc lidí, což není mnoho. Ministerstvo práce a sociálních věcí ale už oznámilo, že dřívější důchod se bude týkat i řady profesí spadajících do třetí kategorie. Tam už jde teoreticky o téměř půl milionu zaměstnanců. Počítá se s tím, že dříve půjdou například zedníci, dlaždiči, obsluhovači důlních zařízení, montéři nebo pracovníci odvozu a recyklace odpadů. Překvapivě by se to mělo týkat také šéfkuchařů a kuchařů. Čtěte také: Jsem na světě 70 let, ale takhle špatně se mi ještě nežilo. Důchodkyně řekla, kolik skutečně dostává a co si myslí o tomto státě Je tedy vidět, že některé skupiny se do tohoto seznamu propracovaly a jiné nikoliv. Proč tam nejsou například pokojské nebo recepční, které také neustále stojí na nohou a vykonávají fyzickou aktivitu? Mnozí to zcela jistě budou považovat za nespravedlivé. Zároveň se tu vytváří skupina privilegovaných, a to často ne se zcela propracovaným argumentačním pozadím. Foto: Shutterstock, zdroje: SUIP, MPSV 1SdíleníSdíletTweet [...]
Lidem v České republice hrozí poměrně velký malér, o kterém většina z nich zatím nic moc netuší. Je to spojeno s držbou nemovitého majetku, která bude nově vyžadovat o poznání více povinností a papírování, než tomu bylo dosud. Jde tak trochu o vedlejší produkt schválení nového stavebního zákona, který přišel i s mnoha takzvanými přílepky, které z něho udělaly ukázkový paskvil. Dejte si papíry do pořádku Co mělo řešit zrychlení stavebního řízení, aby se v Česku konečně začaly pořádně stavět byty, které jsou potřeba jako sůl, paradoxně přináší ještě mnoho dalších komplikací, jež tu dříve nebyly. A to překvapivě i pro stávající majitele nemovitostí. Navíc neplatí, že by se nový stavební zákon týkal především developerů či stavebních společností, jak často panuje mylně rozšířený názor. Dotýká se úplně všech, a to i těch, kdo mají už postavený obyčejný rodinný domek. Nová regulace vstoupila v platnost od 1. ledna 2024, avšak celá záležitost je natolik komplikovaná, že druhá fáze přijde až od 1. července tohoto roku. Právě tehdy naběhnou i všechny možné povinnosti, které už však v té době musíte plnit. Odborníci se teprve teď seznamují s veškerými dopady, které novinka přináší, a informují o nich veřejnost. Ta tak může být ještě nepříjemně překvapena. Jako například v tomto případě, kdy se ukazuje, že lidé, kteří mají nějakou nemovitost, musí uchovávat její projektovou dokumentaci, a to tu, podle které se projekt nakonec realizoval. Nestačí tedy různé prvotní či pozměněné verze. Musíte mít v ruce papír, podle kterého se stavělo. Bude to hodně drahé Mnozí ho pochopitelně nemají, takže bude docházet k paradoxní situaci, kdy si budou muset opatřit projekt na základě toho, jak byl dům ve skutečnosti postaven, tedy jaksi reverzně. A teď se podržte. Netýká se to totiž pouze těch domů, které budou postaveny poté, co vstoupila novela stavebního zákona do praxe. Vše bude platit i zpětně na veškeré již postavené nemovitosti v České republice. Čtěte také: Výrazně vyšší dědická daň vás může odradit od toho, abyste odkázali nemovitost dětem Pakliže si říkáte, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá a že na tuto hru nepřistoupíte, potom byste měli také vědět, jaké jsou v takovém případě sankce. Ty totiž nejsou vůbec nízké. Původně se počítalo s už tak vysokou pokutou ve výši 200 tisíc korun, avšak ta byla pro jistotu ještě navýšena na 400 tisíc. V případě, že tedy povinnosti nesplníte, připravte si rovnou tučný balík. Foto: Shutterstock, zdroje: ČKA, MMR, ČKAIT 67SdíleníSdíletTweet [...]
Ani v dnešní době, kdy se pocitově zdá, že jsou Češi ochotní utrácet velmi vysoké částky za běžné služby, nemají obchodníci na růžích ustláno. Například v případě restaurací zavírá jedna za druhou, a to i věhlasné podniky, jako nedávno ten, který patřil šéfkuchaři Emanuelovi Ridimu. Jde však i o velmi tradiční podniky, které tu fungovaly desítky let, ale teď to najednou přestaly zvládat. Těžké časy Řeč je o lahůdkářství Zlatý kříž, které centrum Prahy zdobilo přinejmenším sto let. Jeho vznik se datuje do tak dávných dob, že přesné datum dnes již není známo. Ale už je to také tak trochu jedno, jelikož podnik před několika týdny definitivně zavřel. Nejprve se dle nápisu na dveřích zdálo, že řeší nějaké technické problémy, avšak teď už je jasno. Firma je rovnou v likvidaci, takže provoz neobnoví. Tyto lahůdky pravděpodobně budete znát také. Sídlily v Jungmannově ulici a dosud si je lidé, přinejmenším dle hodnocení na Googlu, pochvalovali, a to navzdory tomu, že sem v posledních letech začali ve velkém chodit také turisté. Těm o slavných českých chlebíčcích básní různí průvodci, takže je pochopitelně musí vyzkoušet. Drahé chlebíčky Rychle však ubývá míst, kde tak mohou učinit. Ostatně, hodně rychle rostou také jejich ceny. Kdo by ještě před pár lety řekl, že takový chlebíček může stát 45 Kč, jako tomu bylo právě ve Zlatém kříži, ještě než zavřel. Mnohým to připadá hodně, ovšem sami si odpovězte na otázku, za jakou cenu byste je dnes byli ochotni prodávat. Čtěte také: Tak to je rána. V Česku končí 160 let stará firma. Přežila všechno, ale tohle už ne Jak se totiž ukázalo, Zlatý kříž nedokázal přežít ani s těmito cenami a velkou tradicí. Důvodů může být hned několik. Mluví se o tom, že měl podnik příliš vysoký nájem, ale také o tom, že se Praha 1 vylidňuje, takže se tu nedá opřít o pravidelnou klientelu, kterou by podnik tohoto typu potřeboval jako sůl. Podle jiných už se také zřejmě vyčerpal model tradičního lahůdkářství. Lidé sem sice stále tu a tam zašli, ale na nějaké velké vyskakování to zkrátka už nebylo. Foto: Shutterstock 1SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

9 názorů k článku “Důchodce prokázal, proč už dávno neměl řídit. Je potřeba jim sebrat řidičák, takhle už to dál nejde

  1. Když se podíváme na dopravní nehody a následky tak z toho vyplyvá, že ŘP by se měli vydávat nejdříve v 38 letech

  2. Jsou to jednotlivosti které mohou způsobit všechny věkové kategorie. Domnívám se že statistiky nejvyšší nehodovost, tak i nehodovost s následkem smrti bude někde jinde a tomu by se měli spíše věnovat. Poslední dobou mám dojem že se ty články furt opakují aby vzbuzovali ve veřejnosti k důchodcům neúctu.

    1. Kolik mladých si myslí, že to má plně v rukou a předjíždí Vás i když jedete povolenou rychlostí.

  3. On nejen Kulhanek, ale už i Mrkvička. Vládní politika je vládní politika. Rozděl a panuj. Dědeček a babička unikají chlebíčka. Důchodci jsou nebezpečím pro stát atd. Co bude následovat dalšího? Takhle to začínalo se Židy a jak to skončilo, víme. Je to fialový hnus jak se chovají k seniorům.

  4. On nikdo z mladých nikdy nehavaroval? Důchodci mají statisticky nejméně havarijí. Dokazují to statistiky pojišťoven. Nejvíce fatálních havarii mají mladší od 18-28 let. Většinou jsou v tom drogy a alkohol. Nezodpovědnost, hazard, vysoká rychlodt a nebezpečné předjíždění. Návraty z diskoték a zábavy, naráz do stromu a často to odnese celá osádka vozidla. O tom se ale moc nemluví. Tato vláda potřebuje mladé nezkušené a manipulovatelné voliče. Stáří mají zkušenosti na hned tak na nějaké lži neskončí. Proto je tato vláda tak nenávidí.

    1. Přesně tak jim jde jenom o likvidaci duchodců mladým mažou med kolem pusy a ostatní ví jaká je pravda.jezdim od 57 roku od pionýra až po autobus bez problémů prohlídky si hlídám tak ať kontrolují mladé dřive bylo policii vidět dnes ne a stále,že jich je malo kontrolovat rychlost je nej jednoduší a co takhle stopka zákaz zastavení průjezd na červenou a nebo že zůstane v křižovatce a blokuje průjezd,a co jízda vjednosměrce v protisměrně to vše je realita a vtěchto problémech jsem zatím důchodce neviděl.U Alberta je zákaz zastavení kdo to tam dodržuje nikdo mladym je zatěžko pár metrů navíc.
      HOLD MAME DEMOKRACII a to pro mnohé znamená že si může ďělat co chtějí žádnà zodpovědnost

  5. To je zase hnůj tenhle článek… A kde je napsáno, že právě důchodci patří mezi nejopatrnější řidiče ?…. nevšiml jsem si, že by v nějakých statistikách právě důchodci -řidiči představovali nějakou pohromu. A když už se něco takového občas stane,tak to je pak orná půda pro kdejakého šmejda,jako třeba teď autora tohoto článku…

  6. Řidič vylétl ze silnice a narazil do stromu…

    Toto čteme pravidelně a nevím, proč by zrovna důchodci měli tvořit výjimku.
    Pravda je, že nebývají
    opilí,
    zfetovaní,
    nezávodí
    zbytečně nepředjíždějí
    ani nevybrzďují jiné.

    Pokud se prosadí legalizace marihuany, přibude řidičů s potřebou léta a vznášet se i s autem, že páni odborníci?
    jediný, kdo má přesná čísla, jsou pojišťovny a asi bychom se divili, kdyby zveřejnili tabulky četnosti, přičin a věku viníků nehod.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *