Elektromobily mohou být slepou uličkou. Chystá se palivo, které je 5krát levnější než benzin nebo nafta

Dnes opět píchneme do citlivého místa a pobavíme se znovu o elektromobilitě a její případné náhradě. Mluvit o slepé uličce v případě elektrovozidel je možná trochu odvážné, ale na obzoru jí roste konkurence, která je levnější a dostupná pro širší spektrum obyvatel. A navíc bude toto palivo i více ekologické.

Vodíkové palivo již brzy na scéně

Mluvit o vodíku jako o novince je samozřejmě nesmysl. Vodík se používá k pohonům různých motorů již dlouhou dobu, to ale elektřina také. Nicméně v auto-moto průmyslu bývá vodík vždy trochu upozaděn. Nejdříve vývoji vodíkového pohonu zlomila vaz ropná lobby, po delší době mu zase vráží kudlu do zad protěžovaná elektrifikace vozů.

Přítrž se tomu rozhodla učinit projekt, na jehož základech stojí společnosti Daimler a Volvo.

Švédsko-německá fúze

Automobilka Volvo na svém webu uvádí, že obě společnosti přišly s nápady, které mají za cíl snížit náklady na výrobu vodíkových článků až šestinásobně.

Vozidla s tímto pohonem mají být také elektrická, nicméně hlavním zdrojem energie nebude masivní baterie, ale vodíkový článek. Ten bude generovat potřebnou elektrickou energii pomocí chemické reakce mezi vodíkem a kyslíkem.

Výsledným odpadním produktem bude neškodná vodní pára, která je pro okolní prostředí naprosto neškodná. Vodíkové palivo je tedy velmi ekologické.

Dle uvedeného webu má masová výroba článků začít v roce 2025. Od roku 2027 se předpokládá jejich montáž do prvních nákladních vozidel. Celý projekt má být totiž projít zkouškou ohně právě v kamionech. Ta bude trvat zhruba tři roky, do roku 2030. Vodíkové palivové články jsou totiž lepší na dálkovou přepravu, než obvyklé baterie elektrovozů, jelikož mají o dost menší hmotnost.

Foto: Freepik

Nezbytné investice do infrastruktury

Obě společnosti nicméně uvádí, že budou nutné nezbytné investice do infrastruktury. Evropská unie bude muset schválit uvolnění finančních prostředků na dostavbu terminálů, daňové úlevy a případné dotace na pořízení podobného vozidla.

To by nemusel být takový problém, když se tolik investuje do teminálů na dobíjení elektrických vozidel.

Jelikož má být vodíkové palivo až 6x levnější, lze předpokládat, že bude podobná vodíko-mobilita dostupná pro majoritní většinu euro-asijské populace. To se zdá být vhodnou cestou ke snížení emisí a zachování obvyklé mobility obyvatelstva. Dle vyjádření obou společností bude potřeba do roku 2030 vybudovat minimálně 1000 terminálů s vodíkovým palivem. Očekává se ale, že o podobné terminály bude mít zájem téměř každá čerpací stanice. Ty pak budou budovat podobné aparáty na vlastní náklady, čímž se uleví celkovému rozpočtu.

Je jisté, že na půdě Evropské parlamentu dojde k vášnivým diskuzím. Alternativní paliva nejsou samozřejmě po chuti všem a můžeme očekávat různé obstrukce. Musíme jen doufat, že projet dojde ke zdárnému konci a bude dodrženo vše slíbené. Pak už to bude jen na zákonodárcích.

Foto: Shutterstock, zdroj: rac, LGM, volvocars

Nenechte si ujít
Odebírat
Upozornit na
guest
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments