Elektromobily nakonec skončí na smetišti dějin. Budeme jezdit na syntetické palivo

Dlouhá a napjatá jednání mezi Německem a Evropskou komisí vyvrcholila pozitivní zprávou pro příznivce spalovacích motorů. Od roku 2035 by měla být v Evropě možná výroba i prodej spalovacích motorů poháněných syntetickými, emisně neutrálními palivy.

Naděje pro syntetická paliva

Pokud existuje firma, která staví na této vizi, je to německý Porsche. Tento luxusní výrobce sportovních vozů se rozhodl pro radikální krok – stát se světovým lídrem ve výrobě syntetických paliv. Projekt realizuje v chilském Punta Arenas, kde postavil výrobní zařízení pro ePaliva, ekologickou alternativu k běžným palivům.

Jak funguje výroba ePaliv?

Výroba ePaliv zahrnuje použití plynu, vody a obnovitelné energie, jako je například solární nebo větrná energie. V první pilotní fázi výroby se počítá s cca 130 000 litry ročně, avšak cílem Porsche je do roku 2025 navýšit výrobu až na 55 milionů litrů ročně.

Vyvážený pohled do budoucna

Vlajková loď Porsche, model 911, je jen jedním z mnoha aut, které mohou těžit z rozvoje syntetických paliv. Očekává se, že toto palivo může poskytnout řešení pro 1,3 miliardy vozidel se spalovacími motory, které je třeba zachovat i po roce 2035.

Přestože někteří odborníci považují elektromobily za budoucnost dopravy, ne každý sdílí tento názor. Pokud se syntetická paliva ukážou jako úspěšná, může to znamenat záchranný prut pro výrobce tradičních automobilů.

Nákladná alternativa?

Ačkoli jsou nyní syntetická paliva dražší než jejich tradiční ekvivalenty, Porsche je přesvědčené, že s rostoucí poptávkou a výrobními kapacitami dojde k jejich postupnému zlevnění. Mohli bychom se tak dočkat čerpací stanice budoucnosti, kde budeme tankovat ePaliva Porsche. Stále ještě je před námi mnoho neznámých a překážek, ale jedno je jisté: Porsche usiluje o přebudování budoucnosti automobilového průmyslu.

Foto: Shutterstock

Porsche v čele revoluce

Celkově se Porsche zaměřuje na dosažení CO2 neutrality do roku 2030 a otevřelo tak dveře pro technologickou revoluci. S více než 100 miliony dolarů investovaných do vývoje a výroby ePaliv, Porsche potvrzuje svou pozici jako inovátor a lídr v oblasti automobilového průmyslu.

Přestože stále ještě existují výzvy, je zřejmé, že Porsche se nezaleklo úsilí o udržitelnou budoucnost. A kdo ví, možná jednoho dne uvidíme “Benzín Porsche” na našich čerpacích stanicích, kde se klasické spalovací motory setkají s inovacemi 21. století. Bez ohledu na to, jak se vyvine situace, budeme sledovat, jak se bude děj následujících let odvíjet.

Foto: Shutterstock, zdroj: Faz.net, Euronews, CNNBusiness

Nenechte si ujít
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 17SdíleníSdíletTweet [...]
Jde pravděpodobně o jeden z největších nešvarů současnosti, jen se o něm zdaleka nemluví tolik, jak by bylo potřeba. Vždyť se tu reálně ztrácejí peníze desítkám tisíc lidí, přičemž toto číslo pravděpodobně ještě poroste. Postihne to každého Nejrůznější organizované skupiny si rychle všimly toho, že Češi jsou stále obecně velmi důvěřiví a neočekávají, že by jim někdo chtěl udělat něco zlého. A na druhé straně slyší na nejrůznější výzvy k tomu, jak zhodnotit svůj majetek, případně slibované výhry. Různých metod, jak z lidí vylákat peníze, které už nikdy neuvidí, je celá řada. Tou nejjednodušší je poslat pod určitou záminkou SMS, která buď hrozí nějakým průšvihem nebo naopak něco slibuje. Připojena je výzva k akci, kde je třeba vyplnit osobní údaje. Na tom by ještě nebylo nic divného, pokud by mezi nimi nebyly i přístupové údaje k bankovnímu účtu. Pokud je odevzdáte, můžete si být jisti tím, že vám účet vyluxují. Podvody se to jen hemží na internetových tržištích, kde se Češi často pokoušejí prodat různé použité věci. “Měla jsem radost, že se mi na můj inzerát někdo hned ozval a že situaci rychle řeší,” říká pětadvacetiletá Míša, která prodávala starší dětské věci. “Okamžitě poslal odkaz na kurýrní službu, kde jsem měla vyplnit údaje včetně přístupu do bankovního účtu. Až potom mi došlo, jak moc jsem byla naivní.“ Přijdete o balík peněz Žena celkem přišla o 40 tisíc korun, které se podvodníkům podařilo z jejího účtu odčerpat, než banka transakce zablokovala. Podle České bankovní asociace bylo podobným způsobem napáleno téměř 70 tisíc klientů, kterým byla zcizena částka přesahující 1,35 miliardy korun. Na jednoho tak v průměru připadá enormní ztráta ve výši dvaceti tisíc korun. Může to být ale i podstatně více. Výjimkou nejsou případy, kdy lidé přijdou o stovky tisíc korun, respektive o veškeré celoživotní úspory. Čtěte také: Banky jdou náhle tvrdě po Češích. Přijdete tak o spoustu peněz, už zase vás škubou Ačkoliv se banky situaci snaží řešit, z jejich pohledu mají vše velmi dobře zabezpečeno a zbývá tedy především edukace klientů. To je ale nikdy nekončící práce, jelikož jsou jich miliony a nejrůznější podfuky mají stále sofistikovanější podobu. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

3 názory k článku “Elektromobily nakonec skončí na smetišti dějin. Budeme jezdit na syntetické palivo

  1. Syntetická paliva jsou a budou drahá, navíc nebude dostatek energie na jejich výrobu. Ono totiž nemá moc smysl plácat elektřinu na výrobu syntetických paliv a vodíku, a tyto paliva následně použít pro pohon čehokoliv. Jednodušší je přece vzít rovnou elektřinu a tu používat pro pohon. Syntetická paliva budou pouze pro malosériová luxusní sportovní vozidla a vodík bude pouze pro část průmyslu, kde nelze nahradit spalování elektřinou. Osobní auta budou spíše pro bohatší vrstvy a zbytek nejchudší populace, která dnes jezdí ve vracích za 5000,-, bude nucen přesedlat na MHD. To už je dané, ale nás to nemusí nijak vzrušovat, neboť komu je dnes alespoň 30 let, tak si troufám tvrdit, že toto nebude muset řešit. Auto se spalovacím motorem vydrží bez problémů klidně 50 let a pokud si tedy koupím v roce 2035 nové auto a budu se o něj náležitě starat, bude mi patrně sloužit ještě v roce 2080. Na druhou stranu pokud dojde k evoluci baterií ve smyslu výrazného navýšení počtu dobíjecích cyklů ze současných 500 třeba na 3000, tak asi sotva bude chtít někdo zůstávat u spalovacího motoru. Pokud najedu 20tkm ročně s autem, které na jedno nabití ujede 400-500km, tak budu dejme tomu na 50 cyklech ročně, tedy baterie s 3000 cykly bude mít teoretickou životnost 60 let… V tom případě už asi nebude mít moc smysl provozovat auto se spalovacím motorem.

  2. Celou dobu tvrdím a nejen já, dokonce už i někteří šéfové automobilek, že bruselský zákaz spalovacích motorů a protlačování elektromobility má jen jediný cíl, připravit většinu lidí o právo osobní mobility. Zkrátka Brusel chce vytlačit chudinu z evropských silnic a dálnic a uvázat ji na jedno místo, kde by byla pod elektronickou kontrolou, jako ovce v ohradě. Proto taky se už v médiích objevují články o konceptu 15 minutových měst. S ekologií to opravdu nemá společného vůbec nic. Jedná se jen prachobyčejné zavedení nové diktatury v celé EU pod vedením nikým nevolených bruselských elit s dosud nevídaným omezením lidských práv.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *