Ikea rozzuřila Čechy. Účtuje jim nehorázné ceny. Tohle už je moc, tam už nikdy

Stále ještě se nepodařily vyřešit drahé potraviny v tuzemských obchodních řetězcích, které už zaměstnávají kdekoho, protože některé jejich ceny jsou skutečně nehorázné, zejména v porovnání s okolními zeměmi, a už tu máme podobná zjištění z dalších segmentů trhu. Zdá se, že z Česka si velké evropské značky udělaly testovací laboratoř toho, jaké ceny zákazníci ještě vydrží. Je to přitom s podivem, protože místní kupní síla není kdovíjaká.

Nesmysl za pohovku

Aktuálně se hodně řeší cenová politika obchodního řetězce Ikea. Ten měli Češi ve zvyku vnímat jako cenově výhodný, což ještě před pár lety zřejmě i platilo. Některé věci se daly nejvýhodněji pořídit právě tam. Jenže to skončilo. Kromě toho, že měl tento nábytkářský gigant velké problémy s dodávkami zboží, které z velké části vůbec nebylo na skladě, také velmi rychle navyšoval ceny.

Ačkoliv Ikea avizovala, že zvyšuje ceny prakticky na všech trzích, ukázalo se, že Češi dopadli zřejmě nejhůře ze všech, tedy pokud vezmeme v potaz evropské země. Na Twitteru se teď někteří lidé pozastavili třeba nad cenou oblíbené pohovky Landskrona. Ta ve verzi pro tři osoby stojí v České republice 27 490 korun.

To pochopitelně můžeme považovat za málo nebo hodně, pokud to nezasadíme do kontextu. Není přitom potřeba hledět hned ke konkurenci. Existence internetových obchodů totiž dává možnost podívat se, kolik si Ikea účtuje za stejnou pohovku v jiných zemích.

Foto: Shutterstock

Dovolují si hodně

Nabízí se obligátní Polsko, a skutečně, máme štěstí. Tam bychom pohovku pořídili o více než deset tisíc levněji, a to za necelých 17 tisíc korun. To už je pořádný rozdíl, že? Možná si řeknete, že tamní trh je specifický a levnější je tam vše. Jenže jen o málo dražší je pohovka ve Švédsku, kde je kupní síla obyvatelstva mnohonásobně vyšší. Tam byste za tento kus nábytku zaplatili necelých 18 tisíc korun. Dokonce i v sousedním Německu je pohovka levnější. Stála by tam něco přes 23 tisíc korun.

Tohle není žádné překvápko. Dost lidí v pohraničí, si vybere nábytek v Ostravě v Ikei a poté to koupí v PL přes internet. Nechají si to dovézt do nejbližšího výdejního místa (neplést s prodejnou IKEA) a jsou spokojení. Takto to funguje i s jídlem, materiálem na stavbu,” uvedl k tomu v komentářích Janek Jeník.

Podle dalších diskutujících využívá Ikea v tuzemsku sílu své značky. Lidé ji zde z nějakého důvodu považují za prodejce kvalitního nábytku, kterým ve skutečnosti není. Jinde jsou si toho dobře vědomi, ale Češi jsou za nepříliš kvalitní kousky platit přemrštěné ceny. Ikea tu tak může kasírovat naprosto přemrštěné marže.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

2 názory k článku “Ikea rozzuřila Čechy. Účtuje jim nehorázné ceny. Tohle už je moc, tam už nikdy

  1. Pracuji ve firmě, která pro Ikeu obstarává určité služby. Nábytek je velmi nekvalitní, 99% je vyrobeno v Polsku, Rumunsku, Litvě a Číně. Poměrně velká část nábytku už ani není z dřevotřísky, používají papír, mdf, u některých skříní např. jsou duté stěny kryté tenkou mdfkou a jen v místě, kde jsou čepy pro police, tak je tenká lišta, aby to v tom drželo. Cenová politika Ikea je poměrně známá, ty samé věci stojí v cizině o 30-70% méně než v ČR. Zaměstnanci Ikea mají slevu 15% a přesto pokud něco chtějí, tak jezdí do Polska, kde to mají supervýhodné, protože zaměstnanecká sleva jim platí i tam 🙂 . Na druhou stranu je fakt, že Češi nakupují v Ikea minimálně, v průměru 7 z 10 objednávek na dopravu je na cizí jména, v drtivé většině ukrajinská, nebo na firmy.

    1. A máte nějaké vysvětlení, proč by to samé zboží by u nás mělo být o tolik dražší než v ostatních zemích? Zdá se mi, že už ve všech cizích firmách vědí, že jsme “specifický” trh a že se tu zákazník dá a nechá hezky podojit..

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *