Izraelská firma vyřešila problém elektromobilů. Skončí éra ropy?

Jednou z velkých obtíží, která stojí v cestě většímu rozvoji elektromobility je problém se zdlouhavým dobíjením baterií. Velké technologické společnosti však samozřejmě pracují na tom, aby tento zádrhel odstranily. A nyní to vypadá, že se blýská na lepší časy.

Tlak na konec používání ropy ze všech stran

Před ruskou válkou na Ukrajině byl silný tlak na automobilový průmysl z hlediska ekologické otázky a snižování emisí, které by mělo zmírnit dopady lidské činnosti na klimatickou změnu.

Po začátku války se pak otevřela otázka závislosti západního světa na ropě pocházející z Ruska (ale i obecně z dalších zemí pod nedemokratickými režimy) a diskutují se varianty, jak tuto závislost snížit. Rychlý rozvoj elektromobility by řadu těchto otázek přinejmenším částečně vyřešil.

Proto je velmi zajímavá informace, že jedna z překážek, která tomuto rozvoji brání, možná brzy padne.

Blízko jsou Izraelci

Dlouhé a komplikované nabíjení baterií je v rámci tohoto tématu jedním z nejčastěji diskutovaných problémů. Nyní se však zdá, že izraelská firma StoreDot je blízko k tomu, aby problém rozlouskla.

Momentálně probíhá patentování nového systému, který umožní rychlé nabíjení baterie prostřednictvím výrazně vyšších nabíjecích proudů.

Foto: Shutterstock

Program, který bude celý proces nabíjení řídit, by měl být schopen dosáhnout toho, aby se baterie dobíjela výrazně rychleji, aniž by se přehřívala. Tím by se vyřešily dva poměrně výrazné problémy, které jsou s nabíjením spojené.

Podle vyjádření StoreDot by technologie měla být na trhu kolem roku 2024.

Elektroauta jako budoucnost

I přes silné hlasy, které se zvedají proti tomu, že by se automobilismus měl dát vyvíjet směrem k elektroautům, se stále více zdá, že je to budoucnost, která nás v blízkých dekádách čeká. Každopádně je zřejmé, že dlouholeté investice do výzkumu a inovací v tomto oboru se začínají pomalu projevovat.

Foto: Shutterstock, zdroj: Times of Israel

Nenechte si ujít
Česká televize je molochem, který má tu výsadu hospodařit s rozpočtem ve výši sedmi miliard korun. Žádné jiné médium v České republice tolik peněz k dispozici nemá. A přesto si veřejnoprávní stanice stěžuje na to, že jí peníze nestačí a potřebuje více. Lidé přijdou o pořady Celkem by ráda získala dvě miliardy korun navíc, což by se mělo stát tak, že dojde k navýšení koncesionářských poplatků na 160 Kč a navíc se rozroste okruh těch, kdo poplatek musí hradit. A to tak, že ho budou muset platit prakticky všichni. Dosud to totiž bylo tak, že za ČT musel platit pouze ten, kdo měl doma televizní přijímač. Nově by to měli být i ti, kdo mají třeba jen mobilní telefon nebo notebook. Protože i na těchto zařízeních mohou vysílání veřejnoprávní televize teoreticky sledovat, byť tak třeba nečiní. Generální ředitel Jan Souček teď postavil věc tak, že pokud nedojde ke schválení těchto změn a televize nedostane více peněz, bude to pro diváky znamenat skutečně nepěkné věci. Od ledna roku 2025 by v takovém případě došlo k dramatickému propadu tvorby České televize. Nevznikalo by takové množství pořadů, což by znamenalo neustálé opakování repríz. “Další možností je, že některé pořady nahradíme levnější výrobou. Namísto toho, abychom vyráběli Boženu nebo Devadesátky, tak bychom mohli vyrábět denní seriály tak, jako je vyrábí komerční televize,” uvedl Souček pro server Seznam Zprávy. Bude se propouštět Ředitel České televize to dokonce kvantifikoval, a to tak, že pokud by se poplatky nenavýšily, způsobilo by to výpadek přibližně třetiny celkové tvorby. Dojít by mohlo také na propouštění zaměstnanců, kdy by o práci mohlo přijít přibližně 350 z nich. Čtěte také: Česká televize chce od lidí další miliardy. Nova a Prima se staví na odpor, už to přehánějí Kritici však poukazují na skutečnost, že Česká televize má peněz dost. Jen se je musí naučit vynakládat efektivně a také nedělat všechno možné, čímž zbytečně tříští síly a dostupné finanční prostředky. Je velkou otázkou, proč by například měla provozovat streamovací platformu iVysílání.cz, kterou lze do zelí komerčním stanicím. Ty si na to také pochopitelně stěžují. Foto: Česká televize 49SdíleníSdíletTweet [...]
Příliš se o tom nemluví, ovšem je třeba mít na paměti, že důchody, které lidé v současné době dostávají, nemusí být konečné. V určitých případech se k nim totiž připočtou speciální příspěvky, které jsou poměrně velkou novinkou celého důchodového systému. Vrátí se zdražování? Byly schváleny teprve v loňském roce a k jejich aplikaci ještě nikdy nedošlo. To se však může poměrně záhy změnit. Jde totiž o náhradu takzvané mimořádné valorizace důchodů, která byla po neblahých zkušenostech z minulých let zrušena. V důsledku vysoké inflace totiž velmi rychle vyletěly také důchody, a to natrvalo. To způsobilo celému systému obrovské problémy, a tak se tento problém musel hasit dosti zvláštním způsobem, kdy se loni důchodcům zkrouhlo i to, na co měli nárok. Respektive jim byly penze navýšeny o tisíc korun méně, než jak by to mělo být. Aby už k něčemu takovému nedocházelo, byla tato automatická mimořádná valorizace pro jistotu zrušena. Jenže nebylo možné nechat věci jen tak. Je totiž docela dobře možné, že se v dohledné době do České republiky vysoká inflace vrátí. A důchodci by na ní potom významně doplatili. Někteří by neměli ani na základní potřeby. Proto jsou tu ony speciální příspěvky. Na ně máte nárok tehdy, když inflace po určité období překoná hranici 5 %. Jen pro srovnání: v loňském roce se blížila 20 %, tudíž nejde o žádné nedosažitelné číslo. Co stojí více peněz? Pokud k takové situaci dojde, navýší se váš důchod o částku, která bude tvořena fixní a zásluhovou částí. Rozdíl oproti mimořádné valorizaci bude ten, že se bude vyplácet pouze do konce daného roku a důchod tak o ní nebude automaticky navýšen. Na začátku dalšího roku potom stát sám rozhodne o tom, jakým způsobem se důchody navýší. Čtěte také: Důchodci v Česku na své peníze nárok nemají. Přijdou o tisíce korun, už je nikdy neuvidí Jak upozorňují odborníci, pravděpodobně nevyjde předpoklad toho, že tento systém bude levnější než mimořádné valorizace. Podle některých propočtů by mohl být dokonce dražší, jelikož příspěvky mohou dosáhnout poměrně značné výše. Na druhé straně to ale bude systém pružnější, který státní rozpočet zatíží jen po určitou dobu a nikoliv natrvalo. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Největší banka v České republice to podle všeho přehnala se svými marketingovými výmysly. Podruhé v krátké době totiž mění způsob úročení na svém spořicím účtů, a to poté, co se jí příliš nepodařilo odkomunikovat ani první změnu. Zase všechno jinak Pakliže by ale někdo očekával, že v druhém případě už to bude přehlednější a jasnější a že se banka vrátí ke srozumitelnému produktu, který je pro její klienty velmi důležitý a využívaný, byl by na omylu. “Mé 86leté mamince, která je klientkou České spořitelny přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v aplikaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel,” ptá se řečnicky ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek, který potom banku počastoval skutečně nevybíravými slovy. Toho potom rozzuřila do běla ještě robotická odpověď ze strany České spořitelny, která zněla následujícím způsobem: “Rádi prověříme relevantnost komunikace. Neváhejte nás kontaktovat pomocí soukromé zprávy, doplněné o kontaktní údaje Vaší maminky pro správnou identifikaci.“ Manažer potom dále poukázal na skutečnost, jakým způsobem banka se svými klienty komunikuje a že je stále častěji odkazuje na internetové bankovnictví George. Například papírové výpisy či služby na pobočce jsou přitom stále dražší. Jak se to chovají? “V ČR žije přes 400 tisíc lidí nad 80 let. A tihle se chovají, jako by nebyli,” upozornil na důležitou věc. Přitom spousta seniorů má svůj bankovní účet právě v České spořitelně. Tato tradiční banka se přitom pro seniory začíná stávat nepoužitelnou. Mé 86-leté mamince, která je klientkou @Ceskasporitelna, přišel dopis oznamující změny úročení. Jaké bude, se v něm však nepíše. Sděluje jí pouze to, že vše se dozví v apliaci George nebo pod otištěným QR kódem. Co by si s tím asi tak počala, kdybych za ní nepřijel?Filipe…— Miroslav Bobek (@MiroslavBobek) April 4, 2024 Čtěte také: Česká spořitelna vám strhne nehorázný poplatek. Její bývalý bankéř už se neudržel a vše prozradil Namísto standardního spořicího účtu teď totiž vymyslela složitý konstrukt, který má hned několik složek a který vám bude vaše prostředky úročit například podle toho, jak moc investujete nebo jaké je vaše finanční zdraví. Základní úroková sazba je potom nula a reálně se řeší přes sazbu v rámci marketingové akce. Foto: Shutterstock 37SdíleníSdíletTweet [...]

10 názorů k článku “Izraelská firma vyřešila problém elektromobilů. Skončí éra ropy?

  1. Žvásty a nesmysly dle pouze mého lajckého názoru.Jsem už jen sedlák. Každý, kdo ale nenosí v hlavě polystyrenové kuličky jen, to musí vědět, že selskývrozum se mnohdy osvědčil. Úplně zbytečné zacházet do podrobností a detailů. Kapacita na dobíjení těch krámů ze zdrojů, jak oni si představují, směšný dojezd, cena (jen pro bohaté) a ekologie? 😂😂😂Co třeba ty baterie? Slabá životnost a jejich likvidace pak a jiné a jiné. A že by ty krámy chtěly jezdit na sluníčko. To asi ne. Možná nějaký ojedinělý prototyp. A čemu se tady říká, že SVĚT přechází? Čí svět? Ta z celých kontinentů na planetě malinká část všemi směry poblázněných zemí? To je ten celý svět? Tak já říkám, že ani omylem.
    Mě na této době ty absurdity a lži a polopravdy a různé mediální bajky někdy dost baví.Je napínavé pozorovat, jak se odvíjí. A kudy to jde. Znáte slovo kulminační bod zajisté a k tomu se směřuje. Kdy se na něj dostaneme neodhadnu, ale že se to stane je jistota. Jinak řečeno,, hrnek přeteče,,. Teď to chce pouze trpělivost a radost z běžného života bez idiocie opět příjde. Sami lidé se o to postarají. Dokonce ti co si dnes nic lépe nemyslí. Loajální výraz (znáte z Musíme si pomáhat od Vursta) Pamatujme. Kulminační bod. Jak jdou dějiny, vždy to tak bylo. Tato absurdní doba vyjímkou nebude.

  2. Pomalé dobíjení je jen jeden z problémů. Mnohem závažnější problém je cena těch elektrovehiklů, životnost baterie a v důsledku její ceny tím pádem i celého auta (cca 8-10 let), nedostatek a cena materiálů pro výrobu baterií, budoucí nedostatek a cena elektřiny, chybějící dobíjecí infrastruktura, hrozící blackouty v důsledku hromadného dobíjení v podvečerních hodinách, prakticky nemožnost uhašení auta po nehodě atd. atd. atd. Celé je to blbost a je jen otázkou času, než to dojde i těm pošahaným ekohňupům v Bruselu. Spalovací motory tu zůstanou ještě mnoho desetiletí. Málokdo si totiž může dovolit kupovat každých 8 let nové auto za milion a to staré odevzdat zdarma k recyklaci, neboť s baterií po smrti bude neprodejné. S koncem spalovacích motorů by navíc patrně došlo ke kolapsu ekonomiky, neboť by došlo k obrovskému propadu prodejů, likvidaci navázaných odvětví, masivnímu propouštění atd. Navíc lidé si nenechají jen tak sebrat svobodu v podobě individuální mobility a pokud by auta měla být pouze pro bohaté, dojde k masivním nepokojům. Uvědomte si, že v EU jsou země, kde se dodnes jezdí na vozíčku taženém oslem a v některých oblastech tam nemají dodnes ani elektřinu (např. Rumunsko) a jestli si někdo myslí, že v těchto státech bude někdo kupovat elektromobily, tak ať si dá mokrý hadr na hlavu.

    1. Absolutní souhlas s každým slovem. Dobře vyřčeno. Jediný problém, že oni na tu mobilitu lidí, už sahají a budou možná stupňovat. A lidi? Zatím nic. Zřejmě stále únosná míra. Bengál by mohl přijít s rozkradenými úsporami přes hyperinflace, rozkradené majetky lidí, jako třeba zabavené domy na hypotéky co nepůjdou splácet, prázdné nákupní vozíky. Neříkám, že tohle příjde, ale je viditelné, že k tomu může směřovat. Dokud se lidi dostatečně najedí, jakož takož ohřejou a zvládnou, alespoň jednu skromnější byť dovolenku, pak budou kušovat. Jedině rýt držkou zem může někoho zvednout. A to, kdo ví…

  3. No dobře, bude se nabíjet vysokým nabíjecím proudem, zbývá otázka, jak ty velké výkony do nabíjecí stanice přivézt? Bude stačit stávající infrastruktura?

  4. Takový nabíjecí stojan bude ovšem potřebovat silnější pojistky než průměrná středisková vesnice. A někde se do něj bude muset vyrobit elektřina (jen náhrada benzínu spotřebovaného osobními auty by potřebovala pět Temelínů). A musela by se postavit příslušná elektrická vedení.
    Můj názor je, že zelení chtějí touto cestou zakázat dopravu a následky buď neřeší, nebo naopak vítají.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *