Problikáváte na dálnici pomalé řidiče? Velký risk. Odborník poradil, co dělat, když se někdo tlačí na vás

Z problikávání na dálnici se stal velký nešvar, který praktikuje stále větší množství řidičů. Jedinečný průzkum v tomto ohledu přinesl německý automobilový server AutoScoutn24. Podle něj si podobným způsobem rychlejší cestu klestí dvacet procent všech dotázaných řidičů, což je každý pátý účastník silničního provozu.

Agresivní styl jízdy je vlastní mužům

To je poněkud znepokojující, obzvlášť vezmeme-li v potaz, že hned 41 % řidičů připustilo, že používají agresivní styl jízdy. Celým 8 % řidičů pak nestačí jen probliknutí, ale když není po jejich, potom neváhají sáhnout po klaksonu, případně na před nimi jedoucí vozidlo začnou najíždět velmi zblízka. Zajímavé přitom je, že ženy se podobného chování prakticky nedopouští. Z toho vyplývá, že mezi muži je zastoupení agresivnějších řidičů ještě vyšší.

Experti poukazují na skutečnost, že samotné probliknutí vpředu jedoucího vozu není nic proti silničním pravidlům. Jde ale o způsob, jakým ho provedete. Pakliže jednou dvakrát bliknete na upozornění, že vám má vůz uhnout, je to v pořádku. Jinak už se ale hodnotí nátlak v podobě neustálého blikání, obzvlášť když vpředu jedoucí vůz může ještě předjíždět, případně by se mohl jen složitě zařadit do pravého pruhu.

Foto: Shutterstock

Co dělat, když se na vás tlačí

Rychlé přiblížení se vozu vpředu také není proti pravidlům silničního provozu. Avšak nesmíte už pak dále tlačit a naopak si nastavit bezpečnou vzdálenost, i když jste rychlejší.

Jak moc nebezpečné může nátlakové řízení být, ukazují doporučení expertů pro případ, kdy jste jeho obětí. V takovém případě odborníci radí zachovat klid a nesledovat nutně vůz za vámi. Mnohem důležitější je sledovat dění před vámi, za to jste stále zodpovědní. Neměli byste se v žádném případě snažit ani agresivně jedoucího člověka vychovávat, a to třeba gestikulacemi rukou a už vůbec ne vybržděním.

Není také důvod uhýbat za každou cenu. Pokud před sebou máte v krátké vzdálenosti auta, která ještě můžete předjet, udělejte to. Neřaďte se doprava, když byste záhy museli prudce brzdit.

Foto: Shutterstock, zdroj: Autoscout24

Nenechte si ujít
Příjemné procházky malebnou krajinou patří ke koloritu životního stylu v České republice. Vždyť jsme zemí turistických klubů a například nikde jinde na světě nenajdete tak skvěle značenou síť turistických stezek. Nejlepší na tom je, že na rozdíl od mnoha jiných zážitků jsou procházky zcela zdarma a dostupné pro každého stejně, ať už je to boháč nebo člověk, který má hluboko do kapsy a nic moc jiného si dopřát nemůže. Vstup zakázán To vše je teď ale ve velkém ohrožení. Přichází totiž novela o myslivosti, která opravdu nečekaně zasahuje do možnosti procházet se na mnoha místech. Jde o to, že majitelé budou mít mnohem větší kontrolu nad svými lesy. Možná si říkáte, že ty přeci v Česku vlastní především stát, jenže tak tomu vůbec není. Možná ani netušíte, kolikrát jste se na svých toulkách přírodou procházeli v lesním porostu, který někomu patří. Vy jste ho ale mohli zcela volně prozkoumávat, bez jakýchkoliv omezení. To už napříště nemusí být možné, jelikož novela dává majitelům lesů značné možnosti, jak s nimi nakládat. Předně jde o to, že kdo vlastní alespoň 50 hektarů lesa, může si tam zřídit oboru a veřejnosti zakázat, případně výrazně omezit přístup. Lze si ostatně představit i situace, kdy taková obora bude zřízena nikoliv za účelem myslivosti, ale prostě proto, aby měl někdo svůj les jen sám pro sebe, popřípadě proto, aby zde mohl za vstup či průchod vybírat poplatky. Odborníci mají obavy Mohlo by tak dojít k naprosto bizarní situaci, kdy se vydáte na nějakou túru, ale v jejím průběhu budete muset několikrát zaplatit jakési mýto za průchod lesa. Český svaz ochránců přírody proto už bije na poplach a varuje před tím, že běžní lidé jednoduše ztratí přístup k velké části přírody, která jim byla dosud přístupná. “Podle Ministerstva zemědělství se nyní bude oplocení obor (někdy o délce několika km) posuzovat jako drobná stavba a tedy bez povolení stavebního úřadu. Hlavním argumentem ministerstva je přitom ochrana a posílení vlastnických práv,” uvádějí k tomu ochránci přírody. Čtěte také: EU zakáže oblíbené potraviny. Tohle už si v Česku nikdy nekoupíte. Lidé jsou z toho na větvi Dnes je v České republice přibližně na 200 obor, ovšem jakmile vejde zmíněná novela v platnost, jejich počet se pravděpodobně hodně rozšíří. Je pravdou, že účelové zřizování obor se může dostat do rozporu s právem na obecné využívání lesa, ovšem je otázkou, zda bude stát schopen vše náležitě hlídat a kontrolovat. Nehledě na to, že zvířatům budou narušeny jejich přirozené koridory. Foto: Shutterstock, zdroje: ČSOP, ASZ 0SdíleníSdíletTweet [...]
Zdá se, že v České televizi byla rozehrána skutečně velká hra. Velké změny se očekávaly už poté, co loni nastoupil nový generální ředitel Jan Souček. Avšak ten se několik měsíců držel velmi zkrátka a do personálií příliš nezasahoval. Tu a tam se ovšem objevovaly náznaky, že se přeci jen něco chystá. Už to propuklo Například na konci loňského roku skončil kontroverzní moderátor Jakub Železný, byť to bylo vysvětleno tak, že si bere volno na vlastní žádost. Takovýchto případů ale postupně přibývalo. Na neplaceném volnu je nově také známý redaktor Jiří Hynek, který se podle všeho zamotal do kauzy IKEM a čelí podezření, že se snažil ovlivňovat vysílání a reportáže ve prospěch jedné ze stran. Do sporu se Součkem se pustil i známý moderátor Václav Moravec, kdy stížnost na něj se řešila na etickém panelu České televize. Zatímco tento panel se ho zastal, generální ředitel jeho rozbor nepřijal a požadoval ho více zdůvodnit, což je veřejně bráno jako podkopávání Moravcovy pozice a zpochybňování práce etického panelu, který tvoří vážené osobnosti z akademického a odborného světa. Respektive byl jimi tvořen, jelikož se stala skutečně nečekaná věc. Coby vyjádření nesouhlasu s postupem ředitele České televize totiž kompletní etický panel rezignoval. Nezdá se však, že by to Součka nějak zvlášť popudilo. Ústy své mluvčí označil bývalé členy za lidi někdejšího ředitele Petra Dvořáka s tím, že do panelu vybere nové členy. Musí se to vyřešit Každopádně už je naprosto jasné, že v České televizi zuří souboj dvou křídel. Nový ředitel se zjevně rozhodl skoncovat s odporem, který proti němu vytváří dlouholetí zaměstnanci, kteří jsou většinově loajální právě Dvořákovi. V takovém prostředí, kdy řadoví zaměstnanci házejí šéfovi klacky pod nohy, se pochopitelně nedá pracovat, a tak je třeba celou situaci vyřešit. Čtěte také: Česká televize rozzuřila Čechy. Zvyšuje poplatek a platit ho budete muset i za mobilní telefon Vše se přitom děje v době, kdy Česká televize nemá velkou podporu veřejnosti, jelikož lidé si stěžují na nevyvážené zpravodajství. Do toho navíc ČT požaduje navýšení koncesionářských poplatků, což je také mimořádně nepopulární téma. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Kakao astronomicky zdražuje, čokoládová vajíčka jsou na splátky, výrobci typu Marsu potajmu snižují gramáž tyčinek, v Kit Kat nenápadně ubylo čokolády. A bude hůř – tuna kakaových bobů včera prvně v historii uzavřela na ceně přes 200 000 korun Tak draho ještě nebylo Kakaové boby jsou nejdražší v novodobé historii. Tuna kakaových bobů včera poprvé v historii na newyorské burze uzavřela na úrovni převyšující v přepočtu 200 tisíc korun, vyplývá z údajů agentury Bloomberg (viz graf níže). Konkrétně nyní tuna bobů vyjde na 209 719 Kč. To je skutečně jejich nejvyšší korunová cena za celé období od vzniku samostatné České republiky v roce 1993. Přitom průměrná korunová cena tuny bobů v období od ledna 1993 až do včerejška činí 49 092 korun (viz graf níže – vodorovná křivka). Včerejší uzavírací cena je tedy více než čtyřnásobná oproti dlouhodobému průměru. Rekordní je ovšem cena kakaa také v dolarech. Tuna bobů včera obchodování uzavřela na cenovce 8939 dolarů. Přitom průměrná burzovní cena bobů se v období od roku 1959 do letoška pohybuje kolem 1727 dolarů. Nynější cena je tedy více než pětinásobná, ač toto vyjádření nebere v potaz inflační znehodnocování dolaru. Za posledních dvanáct měsíců kakaové boby v dolarech zdražily o zhruba 210 procent. Bezprostředním důvodem je vlna veder v kombinaci se značnou vlhkostí, která letos v únoru zasáhla země jižní části západní Afriky, včetně Pobřeží slonoviny a Ghany, které představují dva světově vůbec největší producenty kakaových bobů. Teploty v dané části Afriky v únoru stoupaly až na 40 stupňů Celsia. Pocitová teplota však kvůli zvýšené vlhkosti dosahovala až k padesáti stupňům, protože vlhké ovzduší omezuje možnost pocení se, tedy přirozeného ochlazování se organismu. Experti abnormální počasí dávají do souvislosti s procesem klimatických změn. Bude ještě hůř Abnormálně vysoké teploty však ohrožují také právě kakaovníky. Již v dubnu přitom tradičně začíná jedna ze sklizňových sezón roku. Obchodníci s kakaem se domnívají, že sucho poničilo úrodu tak rozsáhle, že jsou současné cenové nárůsty opodstatněné – a mnozí dokonce soudí, že cena půjde ještě výše. Podle únorové analýzy americké banky Citigroup mohou kakaové boby zdražit až na úroveň 10 tisíc dolarů za tunu, a to v během následujících měsíců. Jen letos přitom kakaové boby zdražily na burze v New Yorku o 113 procent. Tento dramatický letošní nárůst přitom ještě na pulty obchodů v Evropě nedorazil. Současné ceny čokolády a výrobků z ní odrážejí v Evropě, včetně Česka, tak maximálně jen loňské zdražení kakaových bobů, z nichž se čokoláda vyrábí. Letošní zdražení bobů se kvůli předzásobování výrobců čokolády zatím v její ceně neprojevuje. Jenže časem se samozřejmě projevovat začne. I zákazníci v Česku se tak musí připravit na zdražování čokolády a čokoládových výrobků. Nebo na nenápadné zmenšování velikosti tabulek čokolády nebo třeba gramáže čokoládových tyčinek – při zachování ceny, ovšem. Takto prudce vystřelila cena kakaa v posledních týdnech. / Foto: Lukáš Kovanda Výrobci snižují gramáž Již loni reagoval na růst cen kakaových bobů cukrovinkářský kolos Mars, jehož tyčinky jsou dobře známé také v Česku. Mars potajmu snížil gramáž své čokoládové tyčinky Galaxy, aniž by tedy ovšem snížil také její cenu. V podobném duchu – a kvůli pokračujícímu růstu cen kakaa ještě intenzivněji – budou v nadcházejících měsících reagovat na situaci také další výrobci cukrovinek a čokolády. Klíčový rival Marsu, společnost Hershey, už nenápadně snížila obsah čokolády a kakaového másla ve své klasické tyčince Kit Kat, dobře známé opět i konzumentům v Česku. Čtěte také: Ceny potravin v Česku brzy znovu vystřelí vzhůru. Ekonom prozradil datum. To snad není možné Výrobci cukrovinek začínají ve zvýšené míře nahrazovat čokoládu ve svých výrobcích třeba karamelem, místo kakaového másla zase uplatňují třeba lacinější palmový olej. Do toho dochází ke zmíněnému zmenšování, „smrskávání“, gramáže či velikosti tyčinek a jiných výrobků, a to při zachování ceny, tedy v souladu s praktikou označovanou jako „smrskflace“. Přesto výrobce cukrovinek nakonec zdražující kakao dožene. Ne všichni zákazníci budou tolerovat levnější náhražky a sníženou gramáž za nezměněnou cenu. Banka Morgan Stanley nedávno zhoršila své doporučení ohledně akcií zmíněné čokoládovny Hershey. Růst cen kakaa, jenž započal v polovině loňska, podle banky na Hershey plně dolehne v příštím roce. Už od začátku loňského května se ale její akcie propadly o takřka třicet procent. Čtěte také: Kaufland v Česku spustil úžasnou novinku. Je to tady, konečně tu nakoupíte za ceny jako v Polsku Malou ochutnávkou toho, co vše se ještě může na trhu s čokoládou stát, je nynější předvelikonoční dění v Brazílii, tedy v zemi, kde lidé oslavě Velikonoc tradičně přikládají poměrně silný význam. Někteří tamní prodejci oblíbených čokoládových vajíček je už kvůli růstu ceny nabízejí na splátky. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

7 názorů k článku “Problikáváte na dálnici pomalé řidiče? Velký risk. Odborník poradil, co dělat, když se někdo tlačí na vás

  1. Tohle vidím na dálnicích dnes a denně. Jezdím s kamionem a to co dělají někteří debilové v osobácích, nad tím opravdu zůstává rozum stát. Zrovna nedávno jsem sledoval v zrcátku nějakého debila v levém pruhu v dodávce, jak zuřivě problikával nějaký osobák před ním, který předjížděl pár kamionů za mnou. Když mu ten osobák uhnul za mě, tak si ten idiot v té dodávce najel vedle mě a zpomalil na mou rychlost a blokoval záměrně levý pruh, aby vytrestal ten osobák… Co k tomu dodat? Že ty psychotesty a IQ testy, které absolvujeme my, řidiči náklaďáků a autobusů, by měly být povinné pro všechny řidiče.

    1. Debilové v osobácích? Najel jsem půl druhého miliónu km v osobáku. Služebně za spoustu let za svou firmu jako člověk co si obchoďačinu nejlépe pořešil sám na rozdíl i od toho nej zaměstnance.
      Váš příspěvek mi jen potvrzuje sebestřednost mnohých kamioňáků (kings of the road) a autobusáků. Nemusíte mi tu vyprávět záludnosti řízení rozměrných vozidel. Jízdu ve středu vozovky po okrskách při vyhýbání se mýtnému, kdy nelze soupravu předjet. Hrozící nebezpečí roztrhnutí plachty od větví stromů okolo silnice, nebezpečí sesuvu krajnice apd. Odbočování s nadjetím, kdy i přesto zadní část soupravy může líznout auto, které neumí chvíli počkat, přibrzdit, nevjíždět úplně do křižovatky a nechat kamion bezpečně projet. Dalo by se psát hodiny. Znám problematiku jízdy i na motocyklu a věčný spor mezi řidiči dvoustopých a jednostopých. Každý má trochu pravdy. Bezohledná a riskantní jízda na superbiku, nebo bezohledná jízda v osobáku co nedá motocyklistovi přednost a opět jiné a jiné. Ale TO co umí na cestách, dálnicích kamiony a ve městech autobusy, tak bych se raději, tak povýšenecky neprojevoval. Viděl jsem dnes a denně, jak se u mnohých( neříkám, že Vy) projevuje zcela v tu chvíli správné označení,, kulatá lopata,, protože to fakt nevymyslíš. Běžně se kamiony předjíždějí dlouhé, nekonečně dlouhé minuty, kdy svorně jedou bratrsky vedle sebe, protože jeden jede 80 a druhý 81,ale zbytečné vše jmenovat. Soupis na týden. To, už není problematika jízdy s velkým vozem co bych tu vypsal, ale ignorantství a bezohlednost. Mmjn u Bystřičky na Valašsku mě jeden málem zabil. Nezbavil plachty velkého nánosu ledu a sněhu. Já do levotočivé on do pravotočivé a když jsme se míjeli, tak jeden takový ohromný led mi spadl na část přední masky a kapotu motoru. Auto na odpis. Byl to těžký kus. Jet já o něco rychleji, tak mi ten led projel jak máslem přes čelní sklo a skončil mi na hrudníku. Ten dobytek, ani nezastavil. Doháněl ho jiný vůz kolegy přede mnou co to viděl ve zpětných a volal policii, ať ho někde staví. Čekali na něho i mého kolegu za pár obcí ve směru. Když mu řekli, proč ho staví strašně se divil. Musel o té situaci vědět. Byly to strašné rány, jak to z něj padalo. Pane pomlčte. Ano? Jsou řidiči a řidiči. Ať, už řídí cokoliv, tak nevyvyšujte svou profesi nad ostatními šoféry prý debily. Nechovejte se tím sám, jako debil. Neříkám, že jste. A autobusáci? Zase ne všichni, ale zaplakat. Mám ze zastávky přednost a poserte se všichni. Jsem už téměř u něho. Jedu sám, za mnou nikdo. Najednou směrovky a v časovém sousledu s jejich spuštěním odpich a vjezd do dráhy mého vozu. Zcela bezohledně donucen k prudkému brždění. Víte, můj otec celý život pracoval v Ostravě jako autobusák. Naposledy pak na lince 32. Jezdil pod Hranečníkem. Ale to byl pan řidič. Mnoho věcí mě učil on. Hlavně ohleduplnosti. Už nežije, ale jeho odkaz ano. Strčil by do kapsy většinu těch frajírků poslouchajících rádijko, vykecávky za jízdy s nějakou slečnou, nebo kamarádem, telefonování! Ano, profesionál co má plný vůz lidí a on si bezostyšně volá a haha, hihihi. Prosím. Nechte si diskriminační příspěvky tohoto druhu někam do putyky s kamarády co Vás budou hltat s Vašimi historkami. Děkuji. Přeji hezký den a mnoho šťastných km, ať řídíte cokoliv.

    2. A ještě drobnost. S psychotesty na nikoho nechoďte. Chtěl bych právě u některých vidět, jak prolezli. A taky bych se chtěl zeptat, čemu pomohly u mnou zmiňovaného řidiče, který takto lajdácky evidentně ráno vyjel z firmy, nebo po nějakém nočním čekání… Chápu, že když hustě sněží a přimrzá těžko bude někdo co půl hoďky vyskakovat z kabiny. Byl krásný zimní, slunečný den. Pondělí po víkendu, kdy opravdu ve víkendu hustě sněžilo. Takže co? Lajdáctví co mohlo někoho stát život. A psychotesty dělají i strážci zákona, že ano. Taky za svou éru pamatuju mnohé u kterých bych to neřekl a také znám případ jednoho co svou služební zbraní odbouchnul dceru a ženu(v devadesátkách), že komínky s uloženým prádlem doma perfektně nelícovaly. To není fejk. Skončil na Mírově. Jak tomu pomohly psychotesty? Nechte toho. Ještě jednou hezkou Středu.

    3. A neodpustím si ještě jeden příklad. Žádné výmysly. Ze života. Tvrdě. Měl jsem kamaráda. Z dob co jsme jezdívali na motosrazy. V té době kromě toho, že rád riskoval do pohody člověk. Pak zblbnul doslova, dal se nejdříve k Helsákum a pak přešel k psancům. O tom co mají v pravidlech a hierarchii a co to pro něj znamenalo netřeba. To není předmětem. Stal se z něj totálka výmaz. Zbraně, střelnice(což by nebyl problém, kdyby se nevtělil do gangsta role) a samozřejmě musel mít i nějaké zaměstnání. Hádejte? Řidič kamionu. Mmjn zabil chlapa. Starého dědu na kole. Smetl ho s návěsem. Kde jsou tady psychotesty? Jaktože ho netastavil nějaký odborník, které vy doporučujete všem. Směšné. Jak říkám. Jako téma do putyky s kámošema dobrý. Ale nic více.

    4. Navíc tohle jste napsal: Jezdím s kamionem a to co dělají někteří debilové v OSOBÁCÍCH, nad tím opravdu zůstává rozum stát. Zrovna nedávno jsem sledoval v zrcátku nějakého debila v levém pruhu v DODÁVCE.
      Tak v osobácích, nebo dodávce? Pro vás asi traktor, jako bagr.
      A divím se, že nejste krapátko solidární. Taky musíte zažívat časové tlaky. Stíhat vykládku, nakládku apd. Víte co zažívají ti chlapi kupříkladu na PPL, DHL apd? Jakou buzeraci? Kolik toho musí brutálně stihnout, aby vydělali pro rodinu? Pod jakým jsou tlakem? Pak se není možno divit že praskají nervy a dělají co dělají. Já to v žádném případě neomlouvám, jen myslím, že než označím kohokoliv za debila, tak je dobré podívat se na věci z více úhlů, než jen z toho svého nejlepšího řidiče na světe kamionu s hrdostí na své psychotesty. Nezastírám, že jste mě vytočil. Má úcta.

  2. Taky nesnáším, když se chystám předjet kamion a nějakej … v levým mně dojíždí půl hodiny rozdílem sotva rychlosti chůze. Ale jak tam hodím blinkr, najednou mu to jde, jet rychlejc Takovejm už do levýho často klidně vjedu, když jsou v levým maj dělat a ne se flákat v levým půl hodiny, když nikoho nepředjížděj.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *