Kde udělal Izrael v boji s koronavirem chybu? Pustil žáky do školy příliš brzy

Po bitvě je každý generál. A přestože na poli koronavirové pandemie zdaleka není dobojováno, je možné si vzít přinejmenším ponaučení z chyb, které některé země udělaly.

Dlouho se zdálo, že Izrael bude v boji s koronavirem možná nejúspěšnější zemí na světě. Země s podobným počtem obyvatel jako Česká republika, ale mnohem větší hustotou osídlení malého území zachytila nákazu v zárodcích a dařilo se jí čísla nakažených držet extrémně nízko. Izrael jako jedna z prvních zemí také uzavřel hranice, vytvořila originální způsoby testování a zavedla výuku žáků na dálku.

Pomoc ekonomice a uspěchaný návrat do škol

Jak se teď ale ukazuje, školy nakonec otevřela příliš brzy – a to bylo kamenem úrazu. Důležitý moment se odehrál 17. května, kdy se úřadu ujala nová vláda a s určitou blahosklonností, ale možná také omámena dosavadními úspěchy, otevřela školy. Nový ministr školství Jo’aw Galant se nechal slyšet, že návrat dětí do škol je důležitý zejména proto, aby jejich rodiče mohli naplno začít pracovat a postavili těžce zkoušené hospodářství zpět na nohy.

Nešlo přitom jen o školy. Izraelská vláda nepostupovala jako například ta Česká a nerozvolňovala opatření postupně. Ve velmi rychlém sledu otevřela také restaurace, bary, hotely, nákupní centra či posilovny. Premiér Benjamin Netanjahu vyzval občany, aby si vyrazili užívat a pomohli poskytovatelům služeb.

Krátce nato už začalo být mnohým jasné, že nešlo zrovna o prozíravý postup. Na jedné střední škole v Jeruzalémě se totiž objevilo najednou hned několik nakažených. Virus se rychle rozšířil na rodinné příslušníky či sousedy. Pak se dostal do několika dalších škol a najednou se počty znovu nakažených začaly počítat ve vyšších stovkách. Postižené školy musely znovu zavřít a na desítky tisíc studentů a učitelů byla uvalena karenténa.

Bezpříznakoví studenti

V Izraeli se ukázalo, jak neskutečně rychle se koronavirus na školách může šířit. Například gymnázium Herzlija obdrželo 26. května telefonát od matky jednoho ze studentů, která oznamovala, že její syn měl pozitivní test. Další den se potvrdil druhý případ. O pár dní později pak tato škola hlásila 154 nakažených studentů a 26 zaměstnanců.

Jako velký problém se ukázala vlastnost koronaviru, který u dětí a mladších lidí probíhá bezpříznakově. V případě dané školy se to týkalo přibližně 60 % žáků, další měli jen mírné obtíže. Naopak učitelé měli průběh nemoci o poznání těžší a někteří z nich museli být hospitalizováni.

Podle nařízení izraelského ministerstva školství měli žáci nosit roušky, dodržovat rozestupy a hygienu a ve třídách měla být otevřená okna. Mnoho žáků ale velmi brzy pokyny přestalo dodržovat a navíc se ukázalo, že dvoumetrové rozestupy jsou ve třídách v praxi nerealizovatelné.

Iluze vítězství

Ze škol se nákaza rychle přelila do celé společnosti. Na konci června tak už Izrael hlásil 800 nových případů denně a ke konci července činil denní přírůstek už 2000. Vzhledem k populaci je to skutečně vysoké číslo. A co hůře, nákazu se příliš nedaří brzdit, a tak se nebezpečně rychle plní lůžka akutní péče, kterých má přitom Izrael nadstandardně velké množství.

Nízký počet nakažených vytváří iluzi, že už je po všem,“ řekl pro New York Times profesor epidemiologie Dr. Hagai Levine z hebrejské univerzity Hadassah Braun School of Public Health. „Můžete otevřít školy, ale všechno postupně a především opatrně. A právě to jsme Izraeli neudělali,“ dodal Levine.

Pro ostatní státy by měl být případ Izraele příkladem. Obzvlášť pak pro Českou republiku, která první fází prošla podobně úspěšně, ale už se tu začínají objevovat první známky problémů. Jak se ukazuje, opravdovou výzvou bude návrat žáků do škol plánovaný na září.

Foto: Freepik

Nenechte si ujít
Když si jdete nakoupit potraviny do některé z prodejen obchodního řetězce Lidl, pravděpodobně nepřemýšlíte o tom, že navyšujete tržby jedné z největších společností světa, která má obrovský vliv na naše životy. Nejen v České republice jde o nejvýdělečnější řetězec. Expanduje všude po světě. Jde o peníze Loni to pro něj dopadlo naprosto rekordně. Tržby Lidlu, který spadá do skupiny Schwarz Gruppe, jež vlastní mimo jiné i sesterský Kaufland, se vyšplhaly na neuvěřitelných 81,8 miliardy euro, tedy přes dva biliony korun. To je více, než jaké jsou příjmy celé České republiky. Lidl je tak ekonomicky silnější než středně velký a poměrně vyspělý stát. Přitom neustále roste. Tržby se za loňský rok zvedly o 23 %. Lidl je jedničkou i v České republice, kde se mu neustále daří navyšovat obrat. Ve sledovaném období dosáhl na 84,4 miliardy korun, přičemž zisk tvořil 5,18 miliardy korun. Český trh je podle čísel také pro tento obchodní řetězec velmi specifický, rozumějte ziskový. Globální ziskovost Lidlu loni činila 2 %, což je možno brát jako určitý standard mezi obchodními řetězci. Ovšem v České republice dosáhla ziskovost trojnásobku, a sice 6 %. To už je vysoce nadstandardní a jen to řečí čísel dokládá to, co si všichni mysleli. Nejen Lidl, ale i další obchodní řetězce české zákazníky doslova ždímou a mají z nich nadstandardní zisky. Nadstandardní zisky Mohlo by se zdát, že tato míra ziskovosti je stále velmi nízká, ovšem v prostředí obchodních řetězců je skutečně vykázaný zisk ve výši 6 % opravdu hodně vysoký. Je potřeba si také říct, že řetězce pro svou mateřskou centrálu vydělávají i jiným způsobem. Velké peníze mají například v nemovitostech, kde podnikají, a v úvahu je třeba brát i nejrůznější transferové platby v rámci koncernu, kterými se zisk uměle zvyšuje, avšak peníze reálně generovány jsou. Čtěte také: Lidl začal s prodejem solárních panelů na balkon. Elektřinu tak může mít zadarmo úplně každý Je přitom zajímavé, že dvojkou po Lidlu je v České republice Kaufland, který patří do stejné skupiny. Schwarz Gruppe tedy tuzemskému trhu doslova dominuje. S mírným odstupem je třetí Albert, ovšem další řetězce už potom ztrácejí poměrně významným způsobem. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Na jedné straně slýcháme, že obchodní řetězce v České republice mají na růžích ustláno a sklízí plody předražených potravin, které prodávají. Na druhé straně jsou ovšem ekonomická data, která svědčí o tom, že to v tomto ohledu přehnaly. Maloobchodní tržby neustále klesají, a to už více než rok. Obchody na odpis To pochopitelně není pro obchodníky optimální situace. A zatímco velké značky supermarketů se stále drží, jelikož mají velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům a prodejní vůči zákazníkům, na některé obchodní řetězce už to tvrdě dopadá. Neměli bychom být tedy překvapeni tím, že přijde větší vlna krachů. Ostatně, už to začalo v loňském roce, kdy zničehonic zkrachoval jeden z oblíbených obchodních řetězců Enapo, respektive jeho provozovatel, společnost Rosa Market. Ačkoliv jde spíše o menší prodejny, celkově jde o velký řetězec, který provozoval kolem 130 vlastních prodejen a další desítky formou franšíz. Šlo tedy o skutečně významného hráče. Rána pro zákazníky je o to větší, že často bylo Enapo či sesterský Pramen jediným obchodem ve vsi či v menším městě. Teď se tamní zákazníci ocitli bez možnosti si ve svém přímém okolí nakoupit. Některé prodejny sice přebírají konkurenti, ovšem zájem nemají ani zdaleka o všechny. Lidé bez práce Ono kdyby ty prodejny totiž nějak skvěle fungovaly, potom by Enapo zřejmě nemuselo končit. Firma přitom generovala mnohamiliardové obraty, ovšem už se jí nedařilo z nich vytvářet zisk, který je pro fungování společnosti klíčový. Nějakou dobu byla ztrátová, přičemž v posledních letech už šlo o stovky milionů ročně. Čtěte také: Nejlevnější obchodní řetězec je najednou v Česku. To nikdo nečekal, nakupují tam i Ukrajinci Dle insolvenčního návrhu činí dluh společnosti nějakých 430 milionů korun. Dluží například svým dodavatelům. Opravdová nepříjemnost je to nicméně především pro zaměstnance, kteří pochopitelně letí na dlažbu. Rosa market jich přitom na plný úvazek zaměstnávala téměř tisíc a další stovky na dohodu. Spousta těchto lidí si teď musí hledat nové zaměstnání. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Je to nepochopitelné, ale české obchodní řetězce si ani v této době, kdy jsou doopravdy pod drobnohledem, nedávají pozor, a stále se snaží zákazníkům prodávat nekvalitní potraviny. Pozornost se tentokrát upřela na Penny Market, který jinak u zákazníků v poslední době sklízí docela pozitivní reakce, a to mimo jiné i za své privátní značky. Nedají si pokoj Jenže právě na tomto poli teď pořádně selhal. Nestalo se to přitom poprvé. Státní zemědělská a potravinářská inspekce už v listopadu loňského roku konstatovala, že řetězec prodává výrazně ošizené těstoviny San Fabio Reginelle. Obsahovaly totiž podstatně méně vajec, než kolik bylo deklarováno na obalu. Jednou by se prohřešek dal pochopit, pokud by si řetězec vzal ponaučení a již ho znovu neopakoval. To se ale bohužel nestalo, a tak teď přišla další rána. Kontroloři si vzali na paškál ten samý výrobek, a opět zjistili, že co do složení nevyhovuje. “Podle informace na obalu měla předmětná potravina obsahovat 20 % vajec, avšak rozbor v akreditované laboratoři potvrdil obsah vajec v množství pouze 12,1 %,” uvádí SZPI ve své zprávě. Jde opět o těstoviny San Fabio Reginelle, tedy produkt pod privátní značkou Penny Marketu. Už toho bylo dost Jeho datum minimální trvanlivosti je do 3. února 2027 a prodává se v balení 500 gramů. Výrobcem je maďarská společnost Gyermelyi Zrt. “Spotřebitelům tak byla poskytnuta zavádějící informace o skutečném složení potraviny,” dodala inspekce. Upozorňujeme na další případ klamání o obsahu vajec v těstovinách z Penny Marketu 🥚 👎➡️ Více informací o zjištění a kompletní fotodokumentace:https://t.co/jOQ40nZBxO🔗 Zjištění obdobného charakteru jsme zveřejnili dne 7. 11. 2023: https://t.co/YJYXRBKrbz #napranyri pic.twitter.com/Fc1O1fwWZm— Potraviny na pranýři (@NaPranyri) February 21, 2024 Čtěte také: Obchody ve velkém ruší samoobslužné pokladny. Češi na ně vyzráli a nakupují zadarmo Tyto těstoviny tedy sice konzumovat můžete. Nebylo na nich shledáno nic závadného, ale na druhou stranu je budete jíst s vědomím, že jste byli oklamáni. Opět se tu někdo pokouší prodávat výrobek, který nesplňuje to, co slibuje. Podobné jednání by mělo být pokutováno přísněji, aby si řetězce daly dobrý pozor. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Šéfredaktor deníku Mix24.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a již více než dvacet let působí v médiích na redaktorských a editorských pozicích. Specializuje se na oblast ochrany spotřebitele.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *