Komu už brzy zruší řidičák? Důchodce to vůbec nepotěší, ztratí možnost řídit vozidlo

Evropská unie se právě teď vážně zaobírá otázkou, která má přinést odpověď na to, do jakého věku je ještě smysluplné, nebo lépe řečeno bezpečné, řídit. A dochází přitom k závěrům, že současný stav je prakticky neudržitelný. S tím, jak se lidé dožívají stále vyššího věku, se totiž za volantem ocitají lidé, kteří už tam skutečně nemají co dělat. Řídit například v pětaosmdesáti nebo devadesáti letech, to už skutečně není dobrý nápad a představuje to ohrožení nejen pro samotného šoféra, ale především pro jeho okolí.

Nové povinnosti

Bohužel nejde o nějakou teoretickou hrozbu, ale o něco, co se v nehodách na silnicích projevuje prakticky každý den. Senioři jsou bohužel jejich častými účastníky a mnohdy nejde vůbec o hezké situace. Například, když takový řidič najede ve vysoké rychlosti na okresní silnici do protisměru a vyvolá tak masivní střet. Nebo když se najednou ocitne v protisměru na dálnici, protože se zamotal na sjezdu. Časté je také přehlédnutí značky stop, což pak vyústí v opravdu těžké karamboly.

EU přitom cílí na naprostou bezpečnost na silnicích, kdy v roce 2030 by počet smrtelných nehod měl klesnout na polovinu oproti současnému stavu a v roce 2050 by měly vymizet zcela. A jak jistě uznáte, s výše uvedeným to nejde příliš dohromady.

Trend v bezpečnosti na silnicích přitom podle některých odborníků nejde správným směrem, a tak chce Evropská unie pravidla přenastavit, jak informuje server Tagesschau. Jejich základem by přitom měla být povinnost pro důchodce, aby se od 70. roku věku hlásili na přezkoušení, jinak jim bude odebrán řidičský průkaz.

Foto: Shutterstock

Pravidelné zkoušky

Toto přezkoušení řidičských schopností by se potom mělo opakovat přinejmenším každých pět let. Ačkoliv někteří senioři se proti tomu bouří, protože prý automobil potřebují, ve skutečnosti jde o krok správným směrem, o kterém lze jen obtížně diskutovat. Jeho zavedení je jen otázkou času, a čím dříve to přijde, tím lépe.

Čtěte také: Stát sebral českým důchodcům miliardy. Teď je vyhodí komínem za úplný nesmysl

Některá města v Německu ostatně v tomto ohledu začala jedna z vlastní iniciativy. Například v Leverkusenu vybízejí řidiče starší 75 let, aby dobrovolně odevzdali řidičský průkaz, za což obratem získají bezplatnou tramvajenku na jeden rok. Město Bochum potom zase nabízí doprovodnou službu. Pokud se například starší osoba cítí nejistá a obává se jezdit sama v hromadné dopravě, může si takto vyžádat bezplatný doprovod, který ji vyzvedne přímo u domu.

Foto: Shutterstock

Nenechte si ujít
Ačkoliv se všichni připravují na velký zvrat ve světě automobilů v roce 2035, odkdy Evropská unie zakázala prodej nových vozů se spalovacími motory, ve skutečnosti už se teď odehrávají kroky, které mohou celou záležitost ještě podstatně více urychlit. Jde do tuhého A pokud se někdo domníval, že si v roce 2034 koupí poslední vůz s naftovým motorem, který potom bude opečovávat a používat dalších dvacet let, takže jeho života se dost možná žádný zákaz týkat nebude, pravděpodobně narazí na celou řadu překážek, díky kterým se takové vozidlo stane nepoužitelným, a to podstatně dříve. Bylo by bláhové se domnívat, že EU sice zakáže prodej nových vozů se spalovacími motory, ale nechá tu jezdit desítky let stará vozidla, která by nadále znečišťovala ovzduší, a to v ještě větší míře, jelikož často nesplňují ani emisní normu Euro 5, natožpak ty modernější. Znepříjemnění života majitelům vozů se spalovacími motory bude probíhat hned v několika rovinách, z nichž některé již byly aktivovány. Předně se i v České republice musí od letošního roku prodávat benzin E10, který však některé vozy nesmí vůbec tankovat a všeobecně se mluví o tom, že není příliš vhodný pro tankování do žádného auta, jelikož kvůli biosložce příliš dlouho nevydrží. Samé nepříjemnosti Řidičům starších aut však nebyla poskytnuta žádná alternativa. Čerpací stanice totiž mohou nabízet pouze Natural 95 v tomto složení, nikoliv ten čistý. Jedinou možností je tankovat dražší Natural 98 a jiné prémiové pohonné hmoty, kde jsou sice biosložky také, ovšem ty tolik nelikvidují motor. Jenže to už je podstatně dražší palivo. Právě prodej pohonných hmot a jejich zdanění je mimo jiné dalším způsobem, jak majitelům spalovacích motorů znepříjemnit život. Není nic jednoduššího, než to, že EU v určitý moment zavede velmi vysokou daň na benzin a naftu. Pokud potom litr bude stát třeba 100 Kč, lidé si rozmyslí, zda si přeci jenom nekoupit ten elektromobil. Čtěte také: Je to tady. Němci odmítli elektromobily. Už to nikdo nechce. Ale v čem budeme jezdit? A jdou tu i další cesty. Například město Stockholm již oznámilo, že od roku 2025 zakáže vjezd vozidlům se spalovacími motory. To se v podstatě rovná jejich předčasné likvidaci, jelikož kdo by vlastnil takové auto, když ho nemůže používat. Obdobné zákazy platí už v řadě evropských měst, kdy mají vjezd povolen jen ta s určitou normou. A potom už není problém tuto hranici snížit tak, že projedou pouze elektromobily. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Už je to černé na bílém. Česká republika čelí obrovskému náporu organizovaných skupin, které vás mohou vmžiku připravit o nemalé peníze. V loňském roce bylo zaznamenáno rekordní množství případů, kdy tisíce lidí přišly takřka o veškeré úspory, které měli uloženy na bankovním účtu. Lidé rychle naletí Podvodníci s nimi přitom často neměli ani nijak složitou práci. Stačilo například poslat SMS na náhodné číslo, ve které potom byla výzva k určité akci s bankovním účtem. Lidé často naletěli na to, že jim potom měla být vyplacena například určitá dávka nebo dokonce jakási výhra. Zdá se, že problém tkví v nezkušenosti a naivitě majitelů bankovních účtů a stále větší profesionalitě skupin, které se takto snaží přihlašovací údaje vylákat. “Prodávala jsem na Facebooku kočárek, a byla jsem nadšená z toho, že se mi obratem někdo ozval a akceptoval mou cenu. Proto jsem nerozporovala, když mi poslal odkaz, který měl vést k tomu, že mi peníze pošle. V tu chvíli jsem si vůbec neuvědomovala, že je přeci nesmyslné, abych do svého bankovnictví vyplňovala přihlašovací údaje,” líčí paní Eva z Ostravy. Stránka, kde údaje vyplňovala, vypadala jako bankovnictví její banky, ovšem stránka byla podvodná. “Přišla jsem takhle o 60 tisíc korun. Řekli mi, že peníze už zřejmě nikdy neuvidím.” Podle České bankovní asociace bylo tímto způsobem napadeno 69 685 klientů českých bank. To je obrovské číslo, které pravděpodobně nebude ještě kompletní. Mnozí si totiž sami uvědomí, jakou chybu udělali a následně se za to stydí, takže se ani neozvou. Ztratily se velké sumy Celková škoda přitom činila 1,35 miliardy korun. Na jednoho podvedeného klienta tedy připadá ztráta 19 357 korun. Reálně tady ale budou panovat velké rozdíly, které závisí na tom, kdy si daný klient všimne probíhajícího podvodu a také toho, kolik peněz na účtu vlastně má. Zaznamenány jsou případy, kdy lidé přišli třeba i o 500 tisíc korun a na druhé straně potom mohou být ztráty v řádu nižších stokorun nebo tisíc. Čtěte také: Důchodcům v Česku začaly chodit drsné SMS. Kdo ji dostane, může přijít o veškeré peníze České banky si problém samozřejmě uvědomují a z jejich strany jsou podnikány veškeré kroky k tomu, aby měli podvodníci situaci co nejsložitější. Stále se ovšem najde velké množství klientů, kteří jim jednoduše poskytnou vše, co k vyluxování účtu potřebují. Někdy bezpečnostní systémy bank zafungují a transakce zablokují, ale tito šíbři teď často vybírají po menších částkách, které procházejí. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]
Je až neuvěřitelné, že někteří lidé se mohou stát bohatými bez jakéhokoliv vlastního přičinění a v podstatě omylem. Dnešní svět je nastaven tak, že se mimořádně oceňuje jakákoliv vzácnost, a pokud je něčeho málo, má to okamžitě obrovskou hodnotu. A je přitom celkem jedno, zda jde o porcelánové sady, mince, bankovky, komiksy, knihy nebo staré kazety do videa. Určete cenu nábytku Pokud je po něčem ze strany sběratelů poptávka, roste to na hodnotě doslova každým rokem. V určité chvíli se potom může vyplatit to prodat a inkasovat významný zisk. Málokdo si přitom uvědomuje, že bohatství může ležet třeba i ve starém nábytku, který máte doma po babičce a na který se vám akorát tak práší. Možná už jste si kolikrát říkali, že by ta stará komoda nebo vitrína zasloužila vyměnit za něco moderního, co v obchodech jako Ikea nebo Sconto pořídíte za pár tisíc, a staré věci vyvézt například do sběrného dvora. Potom se vám jich ale zželí, protože pro vás mají především nostalgickou hodnotu. Jenže pro sběratele mají hodnotu ještě mnohem větší, a tak se jich teoreticky můžete zbavit ještě s velkým bonusem. Nemusí jít přitom o kdovíjak staré kousky. Podle jednoduchého pravidla se dá říct, že určitou hodnotu může mít nábytek vyrobený před rokem 1945. Pochopitelně, je třeba, aby byl něčím vzácný a ideálně se trefil do aktuálních trendů ve sběratelství. Oblíbené jsou dnes například kousky ve stylu art deco. Zcela jistě se ale uplatní i další specifické styly. Pakliže máte podezření, že byste doma mohli mít vzácný nábytek, rozhodně ho rovnou nenabízejte obchodníkům. Ti vám totiž obvykle řeknou, že nemáte hodnotu a že vám ještě udělají službu, když ho vykoupí za pár stokorun. Potom si ho ale vystaví ve svých obchodech se starožitnostmi s cenovkou klidně ve výši stovek tisíc korun. Správný postup při prodeji Optimální je tedy jít cestou znaleckého posudku, za který sice budete muset zaplatit, ale v konečném součtu se to může hodně vyplatit. Důležité jsou různé faktory, například míra poškození nábytku, případně to, zda byl restaurován. Skvělé je také, pokud jsou na nábytku i původní štítky a signatury výrobce. Znalec určí cenu vzácného nábytku, se kterou potom už můžete operovat. Pokud půjdete za obchodníkem, budete mít už zcela jinou pozici. Ve starožitnostech můžete věc prodat napřímo, ovšem tam počítejte s tím, že vám bude vyplacena jen část odhadní ceny, jelikož obchod potřebuje také vydělat. Nábytek ale můžete dát i takzvaně “do komise”, tedy komisního prodeje. Jednoduše bude v obchodě ležet, dokud se neprodá za cenu, kterou si stanovíte. Z ní se potom srazí provize obchodníka a vy si rozdíl odnesete. Čtěte také: Češi doma začali nacházet cenný porcelán. Najednou jsou z nich velcí boháči. Jednoduše zjistíte, zda i ten váš je takto vzácný Dnes ovšem lze takové kousky skvěle prodávat i svépomocí, a to na nejrůznějších bazarech nebo aukčních serverech. Pakliže máte skutečně velmi vzácný kousek, rozhodně se vyplatí jít právě cestou aukce, kdy se sběratelé budou doslova předhánět v tom, aby ho získali. Vy potom můžete dostat podstatně vyšší cenu, než se kterou jste původně počítali. Foto: Shutterstock 0SdíleníSdíletTweet [...]

Redaktor deníku Mix24.cz. Zkušený zprávař v minulosti působil v papírových i webových projektech zpravodajského střihu. Blízká je mu oblast ekonomiky a osobních financí.

24 Replies to “Komu už brzy zruší řidičák? Důchodce to vůbec nepotěší, ztratí možnost řídit vozidlo

  1. Zrovna dneska byl na Novinky.cz článek pod názvem “Mladé řidiče stojí povinné ručení až desetitisíce. Tak se pojistka udělá na dědečka” Pojišťovny berou jako největší ohrožení na cestách mladé řidiče do 25 let a ne staré lidi. Problémoví jsou i mlaďasi nadupaní testosteronem se silnými vozy nad 25 let. A pojiťovny mají své statistiky, které berou rizikovost starých řidičů jako zanedbatelnou. Proto taky nemají potřebu starým lidem navyšovat povinné ručení. Tady se jedná pouze o diskriminaci lidí na základě věku ve snaze je vytlačit ze silnic a dálnic. Prostě jim sebrat jedno ze základních lidských práv, právo na osobní mobilitu.

    1. Nejen to, oni by nejraději sebrali starým lidem i volební právo. Mladí od 17 let volit a řídit? Není to populismus a uplácení jedné skupiny lidí. Mladí a nezkušení jsou zmanipulováni na školách tou pro Bruselskou propagandou. Za pár let se životními zkušenostmi dostanou i rozum. Stáří se jim nehodí, ti hned tak na něco neskočí.

    2. Máš naprostou pravdu. Starší lidé mají jistě horší motorické i mentální schopnosti, ale mají rozum a jsou opatrnější.

  2. Je to hnusná diskriminace starých lidí. Ať nejdříve zabrání jezdit alkoholikům, feťákům a těm, co už řidičák zabavili. A taky psychopatům, co vybržďují jiné řidiče nebo je napadají. Až tohle dokážou, aby tito nebezpeční jedinci nás neohrožovali nebo rovnou na silnicích nezabíjeli, pak se klidně zaměřte na jinou kategorii.
    Taky by mě zajímalo, jak se pak bez auta tito starší lidé budou dostávat třeba k lékaři nebo na nákup, když na vesnicích jezdí autobusy tak 2x denně. V Německu dávají tramvajenky – to mě fakt pobavilo. Hahaha, tramvaj na vesnici. Hahaha

  3. Starej člověk dává pozor,je ze staré školy a je ohleduplný.Narozdil od těch mladých floutku namyslenych,co ani neví co je to blinkr a nedej bože,že vypnou na křižovatce semafory.Jako řidič z povolání toto vidím denně.

    1. Přesně tak, naprosto souhlasím, je to šikana starých lidí, ty mladé poseroutky jsou na silnici jako ďáblové, však si to ne všímají, pane Bože to je diskriminace🤦‍♀️

  4. Ano, papír našim pisálkům umožní téměř všechno. Že by důchodci bourali víc než mladí protekční spratci, kterým tatínek koupí silné auto a první, co udělají ho hazardní rychlostí rozbíjí. Mě je 70 let a dělám si testy pravidelně. Přitom nemám řidičák kvůli opiátům a tudíž jezdím pouze jako spolujezdec. Ano jsou lidé, kteří nemají soudnost, ale věřím, že těch nebude více než mladých sebevrahů…..-)

  5. Postačí málo aby rozhodnutí odebrat řidičské oprávnění, nebylo tak agresivní, trochu přemýšlet.. Však důchodci dálnici nepotřebují k cestám za lékařem, za běžným nákupem. Vytýčiť úseky silnic po kterých se budou pohybovat s motorovými vozidly a mohou v klidu ve svém pokročilém věku žít dál ..

  6. Nebyla by to diskriminace z důvodu věku? Rozhodující není věk, ale zdravotní stav. Posuzování zdravotního stavu každé dva roky je dostatečnou zárukou schopností řídit vozidlo. Mladí budou řídit už od 17 a stáří zkušení budou diskriminováni. Řídím bez nehody už 55 let a toto stále napadání mě uráží. Zejména pan Kulhánek má napadání důchodců za stále téma. Tato vláda udělala z důchodců nebezpečí pro stát a někteří novináři ji jdou na ruku. Bude mě pan Kulhánek vozit k lékaři, na nákupy a pod? Dříve v případě těžšího zdravotního stavu přijela lékařská pohotovost. Dneska vám řeknou přijeďte nebo ať vás někdo doveze. Potom jim vadí, že dochází ke zneužívání záchranné služby. Co má ale dělat důchodce na vesnici bez možnosti dopravy, v případě zlučníkového záchvatu nebo ledvinové koliky a pod. Dříve byla k dispozici zubní i lékařská pohotovost. V tomto byli komunisti zlatí. Zato tento fialový hnus zahajil kampaň proti důchodcům. Dovolili by si totéž k národnostním nebo sexuálním menšinám? Jejich politika je rozděl a panuj. Poštvává mladé proti starým. Doufám, že se jim to vrátí i s úrokama.

    1. Samozřejmě, že tu jde poštvání lidí proti sobě podle staletími ověřeného scénáře mocných “Rozděl a panuj”. Lidi se místo nakopání do zádele Fialovému hnusu budou hašteřit mezi sebou a Fialový hnus má klid na korupčnickou a tunelářskou práci. A zaprodaní novinářští šmejdi Fialovému hnusu v tom aktivně pomáhají, místo toho aby něj tvrdě šili a pokládali nepříjemné otázky. Se stačí podívat na aféru organizovaného zločinu Dozimetr, jak se novináři k tomu staví. Nijak, jako by se nechumelilo. Novináři jsou zbytečně placení šašci mocných, ze kterých jako občané nic kloudného nemáme, jen štvaní, manipulace, jednostranné dezinformace.

    2. Souhlasím aby stáří mohli prakticky ukázat jak jezdí.Mel jsem řidičák na vše.Vsechny razítka.
      Jezdil s autobusem. Určitě mám lepší praxi,než nějaký amatér či sváteční jezdec. Dnes mě řidičák sebrali,mám jen na osobák. To je diskriminační,vezmou pánům doktorům či inženýrům titul pokud jsou dementní,? Ne!!! Stačilo by.preci omezení.Kazdy profík,má soudnost,jak může a umí jezdit. Jděte vy tam nahoře někam. A nechte se vozit na vaše nesmyslné pořady.My na rozdíl od vás jezdit musíme,na chaty ,na nákupy za dětmi. Máme snad chcipnout v paneláku?

  7. Paráda, my co nebydlíme ve městě a na nákupy odjíždíme ( 12km ) asi pochcípeme hlady. To bude mít tahle vláda radost. Jen tak dál.

  8. To je banda idiotů, důchodci nad 65 mají 2,4% nehod a mládí lidé do 28 mají podle poslední statistiky mají 18%, tak ví šmejdi co nás porád buzerujete běžte do háje . Nejlepší premiér je Fico jeho vláda si nenechá kecat od EU už do ničeho ,říká že jsou svrchovaný stát tak jim nikdo nebude nařizovat a poroučet. Proč PROBOHA TO NEHLÁSÁ JÍ TI NAŠI , je to jasný jsou to přidrž tažky a mi obyčejní lidé jsme jak ovce necháme si pořád práskat bičem Ned hlavou ,LIDIČKY UŽ SE PROBUĎTE

    1. To by se řada občanů musela probudit při volbách. Každý člověk se může jedinou splést, ale jen člověk s totální ztrátou paměti nebo mdlého rozumu se splete počtvrté. Proto nám tu vládne ten fialový hnus.

  9. Když odeberte řidičák důchodcům,tak jak píšete že ubude polovina smrtelných nehod,tak ten zákon dotahnete až do konce a seberte napořád řidičák i lidem co způsobili nehodu vlivem alkoholu,drog a rychle jízdy. Páč příště to udělají zase. Pak už nebudou žádné smrtelné nehody. Konečně udělejte něco pořádně a ne vše jen na půl.🤣🤣🤣

  10. Ve městě se bez auta obejdu,ale co na vesnic,v horach?Kde neni obchod,pošta, lékař. Autobus jede2xdenne(v úterý a v únoru).Jak to mame řešit?Děti v praci a daleko

  11. Tažení proti důchodcům pokračuje , údajně proto že snad dvakrát jel nějaký děda v protisměru , ale že nejvíce nehod způsobují řidiči mladší , se neříká . Opilí , zfetovaní s mobilem v ruce to nedopadá dobře , ale zase za to mohou důchodci .

  12. Do důchodců se trénujeme, ale co ti mladí, nezodpovědné řidiči. Žádné zkušenosti, silná auta, velká ega netrpělivost, riskantní jízda. To je podle EU přijatelné a správné? Všichni řidiči by měli co 3 roky absolvovat školení a přezkoušeni!

  13. Stále se mluví o diskriminaci. A toto diskriminace je.

    Že je tož důvodu bezpečnosti na silnicích?????Stačí se podívat na mladé řidiče bez praxe v silných autech a člověk si úsudek udělá.

  14. Nevzpomínám si, kdy starý řidič ujížděl policii a nechával za sebou nabouraná auta, nevzpomínám si, kdy starý řidič “závodil” na silnici, kdy sledoval film či byl zfetovaný při řízení. Neznám případ, kdy “vybržďoval” ostatní.Kolik starých řidičů opakovaně přistihnou, pokud jim byl odebrán ŘP za volantem ? Kolik starých řidičů si “vypůjčí” cizí auto a nabourá ho ?
    Ano, stáří, navzdory praxi znamená také slábnutí smyslů – ale bývá vyváženo opatrnou jízdou a hlavně ti staří jezdí většinou jim dobře známé trasy.
    Místo osočování zveřejněte statistiku v % nehodovosti jednotlivých věkových skupin řidičů.
    A víte, že velká část MHD stojí na řidičích v důchodovém věku?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *